[artinfo] tranzit. hu nyilvanos eloadas: Kate Fowle - Generativ kuratorsag: Egy uj nemzetkoziseg fele?

tranzit.hu office office at tranzitinfo.hu
Thu May 9 13:18:19 CEST 2013


Muveszetelmeleti es gyakorlati szabadiskola *Kate Fowle*-lal

*Nyilvanos eloadas**: *Kate Fowle - Generativ kuratorsag: Egy uj
nemzetkoziseg fele?

*Idopont:* 2013. majus 16. 19 ora

*Helyszin*: Majakovszkij 102, a tranzit. hu nyitott irodaja, 1068 Budapest
Kiraly utca 102., 1. emelet

 *Kate Fowle* a tranzit. hu Muveszetelmeleti es gyakorlati szabadiskola
kereteben egy nyilvanos eloadast fog tartani az Independent *Curators
International (ICI) intezmenyerol es az utazo kiallitasi programjarol*,
valamint egy zartkoru szeminariumot tart az emlitett temakrol es
kerdesekrol.

*Szeminarium temai: *

Ahogy a kurator szerepenek meghatarozasara iranyulo szerteagazo vitakban
feltunt a kuratori munka mint egy specifikus modszertan ertelmezese is
(„curatorial”), a legfontosabb tenyezok, amelyek menten ma a kuratori munka
ertelmezodik (es ertekelodik), tobbek kozott az, hogy a kuratori
tevekenyseg mennyire kepes megszolitani es kritika ala vonni aktualis
tarsadalmi es politikai problemakat; hogy egy projekt mennyire kepes
reflektalni arra a kozegre, amelyben letrejon; illetve, hogy egy kiallitas,
egy esemeny, es meg egy intezmeny is, mennyiben jelentenek valodi
platformot a kuratorok, muveszek, es a resztvevo kozonseg elkepzeleseinek.
A kuratori pozicio egyre inkabb egy intezmeny atalakitasara, mintsem
mandatumanak fenntartasara iranyul: egy folyamatosan szelesedo geopolitikai
keretek kozott mukodo szinten allandoan tagulo muveszeti vilag
folyamataival, funkcioival, strukturaival valo kiserletezes.

Amig az 1990-es evekben az uj nemzetkoziseg kihivasaival es a globalis
biennalek elterjedesevel lehetoseg nyilt az egymastol kulonbozo es tavol
elo szakemberek parbeszedere, addig a 2000-es evekben uj muveszeti
„kozpontok” es uj intezmenyek alakultak ki, amelyek nemzetkozi es
regionalis halozatok kiepiteset teszik lehetove. Ezek az intezmenyek
kulonbozo platformokat hoztak letre, amelyek kepesek olyan generativ
projekteket es kutatasokat kezdemenyezni, amelyek tulmennek a hagyomanyos
kortars muveszeti muzeum keretein, es egyuttal a biennale struktura
„stop-start” problematikajara is kepesek ramutatni.

Ugyanakkor, a kuratorok, a kritikusok, es muveszek egyre inkabb az
allandoan tagulo tarsadalmi es politikai keretek folyamataival,
strukturaival es hierarchiaival foglalkoznak, mintha a decentralizaciot es
a valtozekonysagot fogadtuk volna el status quonak. Azonban, ami
politikainak szamit egy helyen, ugyanaz masutt pusztan reakciosnak tunhet.
Ahogy a globalis politika terepe folyamatosan bovul es valtozik, mit jelent
ma a „nemzetkoziseg” a muveszeti tevekenyseg, az intezmenyek es a kuratori
gyakorlat eseteben? Mi a szerepe a nemzetkozi kiallitasoknak? Mit jelent a
„globalis” vagy a „nemzetkozi” Bejrutban, Aucklandben, Lagosban,
Budapesten, Abu Dzabiban, Montevideoban vagy Gazaban?


A szeminarium *kiseroprogramjakent* bemutatjuk *2013. junius 11-en* az ICI
legregebben futo utazo kiallitasat, *Hans Ulrich Obrist* iden husz eves *do
it* projektjet. A *do it* mintegy 250 muvesz instrukcioinak gyujtemenye,
amelybol egy esemeny kereteben mutatunk be valogatast.

A szeminarium es a kapcsolodo esemeny szervezeseben kozremukodik *Somogyi
Hajnalka fuggetlen kurator. *

*Kate Fowle *nemregiben lett a Garage Center for Contemporary Culture,
Moszkva fokuratora, es a New York-i Independent Curators International
(ICI) igazgatojakent dolgozik tovabb. 2009 ota, az ICI ugyvezeto
igazgatojakent az intezmenyt a kuratori gyakorlat es diskurzus vezeto
platformjava alakitotta. Korabban a pekingi Ullens Center for Contemporary
Art elso nemzetkozi kuratora volt, 2002 es 2007 kozott a San Francisco-i
California College of the Arts kuratori mesterkepzesenek vezetoje volt,
amelyet Ralph Rugoff-fal kozosen alapitottak. Mielott 2001-ben az Egyesult
Allamokba koltozott a londoni Smith + Fowle kuratori egyuttmukodes
tarsigazgatoja volt, amely soran kulonbozo projekteket dolgoztak ki 1996
ota az Egyesult Kiralysagban. Ezt megelozoen az eastbourne-i (East Sussex)
Towner Art Gallery and Museum kuratorakent dolgozott.

*Somogyi Hajnalka *fuggetlen kurator Budapesten. Az ELTE-n
muveszettorteneszkent vegzett, valamint a New York allambeli Bard
College-on, a Center for Curatorial Studies mesterkepzeseben vett reszt.
2009 es 2012 kozott a Ludwig Muzeum – Kortars Muveszet Muzeum kuratorakent
dolgozott, 2001-2006 kozott a Trafo Galeriat vezette. A Dinamo es az Impex
fuggetlen muveszeti helyek tarsalapitoja. Legutobbi kiallitasai: Try Again,
Fail Again, Fail Better. Modernizmus haladoknak (Mucsarnok/ Kunsthalle,
Budapest, 2008), Gets Under the Skin (Storefront for Art and Architecture,
NYC, Bard College, Annandale-on-Hudson, NY, 2009, es Musee d'art
contemporain de Montreal, 2010), A kepzelet tudomanya (Ludwig Muzeum –
Kortars Muveszeti Muzeum, Budapest, 2010), es Yona Friedman: A nemepites
gyakorlata (Eross Nikolettel, Ludwig Muzeum – Kortars Muveszeti Muzeum,
Budapest, 2011).

kep: © Independent Curators International (ICI)

A tranzit program fo partnere az ERSTE Alapitvany


More information about the Artinfo mailing list