[artinfo] Kiállításmegnyitó I TRAPÉZ I PSST I 2013. 03. 26. kedd, 19.00

Galéria Trapéz info at trpz.hu
Thu Mar 21 17:44:26 CET 2013


2013. március 26-án este 7 órakor nyílik Damir Očko Psst című kiállítása a
Trapézban, amelyre minden érdeklődőt szeretettel várunk!
A kiállítás megtekinthető: 2013. március 27 - 2013. április 30.

--
T R A P É Z   I  1053 Budapest Henszlmann Imre utca 3.  I  www.trpz.hu I
info at trpz.hu I +3620 219 46 24
--

DAMIR OČKO: PSST

2013. 03. 27 - 2013. 04. 30.

Örömünkre szolgál, hogy Damir Očko (1977, Zágráb) horvát képzőművész első
önálló magyarországi bemutatkozó kiállítása a TRAPÉZban kerül
megrendezésre. Damir Očko a kortárs horvát képzőművészet ünnepelt sztárja,
napjaink egyik legismertebb kortárs horvát képzőművésze. 2003-ban fejezte
be tanulmányait a zágrábi Művészeti Egyetemen. 2007-ben a helsinki HIAP
rezidens művésze volt, 2008-2009-ben az Akademie Schloss Solitude
ösztöndíjasa. Önálló kiállításai eddig olyan nagy presztízsű intézményekben
kaptak helyet, mint a Palais de Tokyo, az Yvonn Lambert Gallery, a
Kunstverein Leipzig vagy a Kunsthalle Düsseldorf. Művei megtalálhatóak a
Fondation Louis Vuittonban, a Le Plateau FRAC-ban, a Centre National des
Arts Plastiques-ban (CNAP), valamint a MUDAM Luxemburgban.

A Trapéz terében megvalósuló PSST című kiállítással Damir Očko a nyelvi
fordulatok, torzítások és csavarok felfedezésére invitál bennünket, hogy
rámutasson a beszéd poétikai és zenei jellemzőire a hang és a kép
dimenzióinak integrálásával. A kiállítás tizenkét fotókollázsból és egy
hanginstallációból áll össze. A fotókollázsok részben stancolt, részben
illesztett elemekből, mondattöredékekből és egyéb absztrakt és geometrikus
formákból állnak össze, miközben az alapot elsősorban a művész saját
kézfejét ábrázoló és enteriőrökről készített fotók adják. A V alakú
installáció a 2012-ben a Palais de Tokyoban bemutatott* Očko-féle
térelemhez hasonlóan egy hanginstallációt foglal magába, amely a
fotókollázsok alapját is adó Psst! és Hush! hangutánzó szavakkal operálva
alakul kakofón zenei kompozícióvá utalva azokra a szituációkra, amikor
valakit csendre intünk vagy éppen szövetségesként magunkhoz hívunk. Očko
munkamódszere transzparens: anyagok, vagy téma után kutatva csendes és
láthatatlan elemeket használ fel műveihez, amelyeket hallhatóvá és
láthatóvá alakít poétikai, politikai és teoretikus gesztusok segítségével.

"A zene és az irodalom gyakran a művészete szolgáltalában áll ... kiindulási
pontként a flmjeihez, rajzaihoz, művészkönyveihez és installációihoz. A
szituációk és idézetek minden esetben puszta kezdőpontok egy kiránduláshoz
egy metaforikus birodalomba. Az utazás egy specifkus, konkrét területről
indul és egy meghatározhatatlan zóna felé halad azáltal, hogy mellőz minden
egyértelműt és lefordítja egyedi művészeti idiómává. Ez a fajta elméleti
megközelítés, amit a szimbolizmus és a pittura metafsica közé helyezhetünk
el, már önmagában is túlságosan jól refkeltált és tréfás ahhoz, hogy
visszaállítsa a pátosz és az általa keltett távolság közötti egyensúlyt"**


*Damir Očko - The kingdom of glottis, Palais de Tokyo, Párizs, 2012. 10.17
- 2013.02.11.

**Damir Očko - On Ulterior Scale, Magdalena Holzhey írása, az esszé Damir
Očko - On Ulterior Scale, Kunsthalle Düsseldorf, 2011 című kiállítás
katalógusában jelent meg


More information about the Artinfo mailing list