[artinfo] Kontextus - kiállítás ajánló

Zsuzsanna Benk‘ zsuzsibenko at gmail.com
Sat Jan 26 14:55:48 CET 2013

Kedves Mindenki!

Oltai Kata és a kArton galéria nevében szeretnénk
figyelmükbe/figyelmetekbe ajánlani a Kontextus
címž kiadványt és kiállítást.

"Magyarországon a kortárs vizuális kultúra iránti
érdekl‘dés az utóbbi években örvendetesen
megnövekedett. Izgalmas és vágyott közeg lett, a
problematizálás és a megközelítési módok
sokfélesége egyre inkább elfogadott, a korábban
egyeduralkodó “egydimenziós" mžvészettörténet
utolsó bástyái is megremegtek. A
szempontrendszerek gazdagodtak a
társadalomtudományok, a nyelvfilozófia, a modern
hermeneutika, a kultúrantropológia, filmelmélet
és egy seregnyi más társtudomány területér‘l
kölcsönzött és adaptált terminussal és módszerrel.

Jelen kiadvány er‘sen mžspecifikus, szándékaim
szerint segédlet - és mindenekel‘tt törekvés - a
körülöttünk zajló kortárs vizualitás pontosabb
megértéséhez. A téma jellegéb‘l fakadóan nem
összefoglaló-definiáló jellegž, nem abszolutizál,
rangsorol vagy hierarchizál, sokkal inkább egy
felütést, lehetséges adalékokat kínál.

A szövegek beszélgetések, interjúk, összegyžjtött
statementek, írások alapján álltak össze, több
esetben meg‘rizve annak esetlegességét,
él‘beszédszeržségét, olykor hibáit is.

Valamennyi mžalkotásnak többféle olvasata van,
minduntalan ki vannak téve az olvasói
dekódolásnak, a könyv els‘ blokkja azonban az ún.
eminens jelentésre, a szerz‘ szándékára
koncentrál. Lemondva, s‘t kizárva az
interpretáció definitív és sokszor ultimatív
pozícióját, kimondottan forrásgyžjteményként
tételez‘dik. A felkérés két irányból történt:
voltak konkrét munkák, melyek történetét
ismertem, izgalmasnak tartottam, mindenképp
szerepeltetni szerettem volna; és vannak alkotók,
akiknek a gondolatiságát, világlátását tartom
érdekesnek, hozzájuk nyílt felkérésként ment,
mely munkájukat tartják a könyv szempontrendszere
szerint relevánsnak.

A kiadványban szerepl‘ mžvészek:

Babinszky Csilla|Baglyas Erika|Benczúr
Emese|Borsos L‘rinc Igor és Ivan Buharov (Hevesi
Nándor, Szilágyi Kornél)|Chilf Mária|Csáki
László|Csontó Lajos|Csoszó Gabriella|Dallos
Ádám|Eike|Ember Sári|Eperjesi Ágnes|Esterházy
Marcell|Fabricius Anna|Fátyol Viola|Fóti
Lázár|Gerber Pál|G‘bölyös Luca|Gyenis Tibor
|Gy‘rffy László|Hecker Péter|Kaján Tibor|Kapusi
Gábor|Katarina ·eviç|Kis Róka Csaba|Komoróczky
Tamás|Koronczi Endre| Kupcsik Adrián|Magyarósi
Éva|Mike Tamás|Nagy Kriszta x- T|Nemes
Csaba|Sugár János|Szabó Ákos| Szabó Benke
Róbert|Szabó Eszter|Szabó Ildikó |Szabó
Dezs‘|Szilágyi Lenke|Szžcs Attila|Tangl Edit
|Tesch Katalin|Tehnica Schweiz (László Gergely,
Rákosi Péter)|Ujj Zsuzsi

Olyan szerz‘ket kértem fel tanulmányok
megírására, akiknek közelítésmódja tág spektrumú
és otthonosan mozognak a kritikai
mžvészettörténet fogalomrendszerében. Szabadon
választhattak számukra közel álló témát, alkotót,
vagy alkotást, melyhez egyfajta “olvasási
stratégiát" kínálnak.

Hornyik Sándor: A spektákulum fest‘i
dekonstrukciója- Történeti festészet a Történelem
után|Mélyi József: A videoklip története - Csáki
László animációi|Oltai Kata: Vágyott és kötelez‘
szerep: férjhez menni! - Kortárs mžvészeti
stratégiák gender szempontú vizsgálata|Perenyei
Mónika: Orvos kurátorok|Tatai Erzsébet: Koronczi
Endre - Mondd hogy szeretsz, öleljük meg egymást

Egyre nagyobb súllyal van jelen itthon is a
magán-, vállalati- vagy éppen intézményi
gyžjteményépítés, mely sajátos szempontok alapján
szelektál és foglal rendszerbe, alakít ki
hangsúlyokat azzal a gesztussal, hogy beemel
munkákat. A megkérdezett gyžjt‘k és gyžjtemények
felé azzal a kéréssel éltem, hogy válasszanak
olyan mžveket, melyek valamiért kulcsfontosságúak
ebben a folyamatban.

Barabás Lajos, magángyžjt‘|Barta Péter,
magángyžjt‘|Els‘ Magyar Látványtár - Vörösváry
Ákos|Equilor Gyžjtemény - Dr. Gereben
Katalin|Esterházy Contemporary- Dr. Ottrubay
István, Schneider Erika és Dr. Stefan
Körner|Fundamenta-Lakáskassza Gyžjtemény - Dr.
Gergely Károly|Gerber Pál, képz‘mžvész|Jaksity
György, magángyžjt‘|Kozma-kArton Gyžjtemény -
Kozma Péter|Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
- Tóth Balázs Zoltán|Pálfi György,
magángyžjt‘|Somlói-Spengler gyžjtemény - Spengler
Katalin és Somlói Zsolt|Szalóky Gyžjtemény -
Szalóky Károly|Tóth Árpád galerista,
magángyžjt‘|Vass László Gyžjtemény, Veszprém -
Vass László