[artinfo] Kiállitásmegnyitó és katalógusbemutató-Birkás Ákos: Fotómunkák a ´70-es évekből

Knoll Budapest hknoll at hu.inter.net
Fri Nov 9 14:32:38 CET 2012

Birkás Ákos: Fotómunkák a ´70-es évekből c. kiállítása  2012.
november 15-én  csütörtökön 19 óra nyílik.

A megnyitó során a kiállításhoz kapcsolódó katalógusát is
bemutatjuk Birkás Ákos: Fotómunkák 1975-78 címmel.

A kiállítás megtekinthető:
2012. november 15 – 2013. január 31.
Birkás Ákos festőművész 1975  és 1978 között kizárólag fotó-
munkákat készített, ill. az ezekhez kapcsolódó szövegekkel
foglalkozott. Ennek okait a kiállitásra megjelenö katalógusban
publikált interjúban így foglalja össze:

"Festő voltam, szerettem a festészetet, tulajdonképpen ragaszkodtam
is hozzá, de nem lehetett. A festészet a hatalom
diskurzusához tartozó nyelvezet volt, ez volt a baj. Akármit mondott
is az ember a festészet nyelvén, az valahogy az akkori politika
– értelmiség párbeszéd része lett, egyszerűen azért, mert a
kultúrpolitika akceptálta a festészetet, mint nyelvet.
Márpedig úgy éreztem, hogy ebben a párbeszéd szövedékben minden
hamissá válik. Igaz ugyan, hogy a 70-es évekre festőként
sikerült magamat egy teljesen perifériális helyzetbe manőverezni,
de még mindig éreznem kellett, hogy a képeim -
tőlem függetlenül - bármikor felhasználhatókká válhatnak, hogy
bele csúszhatnak a manipulált kommunikáció gusztustalan
csatornarendszerébe. Így hát lassacskán beláttam, hogy a
festészet helyett olyan nyelvet kellene használni, amit a hatalom
képviselői nemcsak rosszallanak, de nem is értenek, mert eleve nem
tekintik nyelvnek. Abban az időben az úgynevezett
”alternatív fotóhasználat” ilyen nem-nyelv volt. Persze a
fotózás alkalmasabbnak is látszott azoknak az új problémáknak
a megközelítésére, amikhez addigi festőmunkámban jutottam,
alkalmasabbnak, mint a festés."

Az eddig csak részben kiállított fotók, fotó-sorozatok
jellegzetessége, hogy kifejezetten képzőművészeti fókuszú
elképzeléseket jelenítenek meg, s elsősorban a festészetre, a
festői képre, bizonyos klasszikus festészeti ideálokra és
műfajokra ill. kiállítási formákra, s magára a múzeumra
vonatkoznak és csak ezek kontextusában értelmezhetők. Az 1975-78
között készült fotók mellett a kiállitáson látható lesz a
Birkás Ákos 1976-ban forgatott Tükrözödés c. filmje is.

További információ:

Knoll Galéria Budapest
1061 Budapest
Liszt Ferenc tér 10.
Tel.: +36-1-267-38-42
E-mail: epilinger at knollgaleria.hu
www.knollgaleria.hu

Képadatok: Birkás Ákos: Az angyal, f/f fotó, 8,5x8,5 cm, 1978

Támogató: