[artinfo] 120803 - pelczer dora - xxl

cso:p galeria - fehervar pocs at csop.hu
Thu Jul 19 09:32:40 CEST 2012

kedves Címzett!

a csöp | po:cs (kortárs művészeti) galéria
következő kiállításának címe:

2012. augusztus 3. - Pelczer Dóra - XXL

a megnyitó | 2012. augusztus 3. 18 óra

 ameddig nyitva | 2012. augusztus 31.

 a kiállító | Pelczer Dóra, fotográfus

 a kiállítás címe | XXL

 aki megnyitja | Mayberian Sanskülotts - koncert

 a catering | helyi termékekből, mint házi
pogácsa, bioszörp, bólé

 a helyszín | csöp galéria | székesfehérvár
| rákóczi u. 25.

a képekről |

Manapság, ha felmegyünk az internetre,
lapozgatunk egy magazint, bekapcsoljuk a
televíziót, vagy csak az utcán sétálgatva a
hirdető plakátokat fürkésszük,
szembetalálkozunk a társadalom
szépségideáljával. Korunkban egy nőnek
soványnak kell lennie. Bárki, bármit is mond
például, hogy a szépség belülről fakad, vagy
más közhelyet, ez a tény belénk van ivódva,
mint a középkorban a Biblia. Én körülbelül
14 éves korom óta küzdök azért, hogy
megfeleljek korunk és önmagam szépség
ideáljának. Ez azt jelenti, hogy 14 éves korom
óta folyamatosan fogyókúrázom, és hízom
vissza azt, amit nagy kínszenvedéssel leadtam.
Huszonhat betöltött évem alatt több mint tíz
diétát próbáltam ki kisebb-nagyobb sikerrel.
Volt olyan, amikor lefogytam harminc kilót, majd
visszahíztam negyvenet volt, hogy lefogytam
negyvenet és visszahíztam ötvenet. Ezt
olvasván biztosan mindenki azt gondolja magában,
hogy ez a lány beteg, orvosi problémája van.
Ennek ellenkezőjét több orvosi vizsgálat
igazolja. Egyszerűen gyorsan hízom, és
kevésbé gyorsan fogyok.

Sorozatomhoz az első fénykép 2007-ben készült
el, akkor még azzal az elképzeléssel, hogy a
sorozatban a fogyókúra nehézségeit,
folyamatát dokumentálja magamon keresztül.
Azonban, most 5 évvel később a sorozatnak csak
egy kis része szól a fogyókúráról. Ahogy a
sorozaton dolgoztam, idővel rájöttem, nem a
fogyókúra a lényeg, hanem, hogy megtaláljam
saját achilleszi-sarkam, hogy ki tudjak törni a
fogyókúrák mókuskerekéből. Ha megnézem
önmagam a képeken egy olyan lányt látok,
akiről eddig nem tudtam, hogy létezik. Ez a
lány magányos, kirekesztett, és legfőképpen
szomorú. Az önarcképek egy olyan oldalamat
hozták felszínre, amelyet eldugtam a világ és
önmagam elől is. Ez a legizgalmasabb része az
önarcképek készítésében, az alkotó annyira
intim állapotban van, hogy olyan oldalával
szembesülhet, amelyet talán még ő sem ismert.
A fotográfus egyedül van a gondolataival és a
fényképezőgéppel, így egy teljesen
egyedülálló helyzetben örökíthető meg az
önarckép. A művész szó szerint kívülről
láthatja önmagát, tekintetét, azt hogy mi
játszódik le benne, amikor nincs ott senki,
amikor nem kell külső hatásokhoz igazodni,
maszkokat felvenni. Természetesen itt nem a
kövérségre gondolok, a külsőmmel egész
életemben tisztában voltam, de azzal nem, hogy
az mennyire kihat a mindennapi életemre még
akkor is, ha ez közvetlen környezetem számára
sem érzékelhető.

A sorozat tizenkét képből áll: hat
„önakt” (statikus) és hat mindennapi
szituációba elhelyezett önarckép. A képek
közös nevezője az én kövérségem, de
mindegyik más témacsoportot jár körül: az
első négy kép a szembesülésről és a
belsőértékelésről, a következő csoport az
esztétikai felismerésről, a
kirekesztettségről és a közösségben való
viselkedésről, majd a küzdelemről, a
fogyókúráról a legvégén pedig a
párkapcsolat hiányáról és a magányról
szólnak. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a
sorozat nem akar semmilyen általános
következtetést levonni, ez egy személyes
napló, megfigyelések önmagamról és
kövérségemről.

sajtóanyag | www.sajto.csop.hu
(http://www.sajto.csop.hu/)

logók | www.logo.csop.hu
(http://www.logo.csop.hu/)

 meghívó |
www.sajto.csop.hu/meghivo/pelczer_dora-xxl_meghivo.jpg
(www.sajto.csop.hu/meghivo/pelczer_dora-xxl_meghivo.jpg)

 életrajz | www.csop.hu/kiallito/pelczer-dora
(http://www.csop.hu/kiallito/pelczer-dora/)

kérlek, látogasd meg oldalunkat
(http://csop.hu/) és tájékozódj jövőbeli
kiállításainkról és programjainkról!

üdvözlettel,

csöp | po:cs (kortárs művészeti) galéria

 (mailto:%63so%70@cso%70%2ehu)