[artinfo] Fwd: Imago Mundi - Rizmayer Péter videóművész kiállítása

Panel Contemporary panel.contemporary at gmail.com
Mon Aug 29 09:47:10 CEST 2011


Imago Mundi



Rizmayer Péter videóművész kiállítása 2011. augusztus 30. (kedd) 20 óra,
PANEL contemporary

Megnyitja: Csizmadia Alexa művészettörténész

Kurátor: Somosi Rita

Megtekinthető: 2011. augusztus 31. és szeptember 24. között.

Cím: PANEL contemporary, ÚjBuda Kulturális Városközpont, Bartók Béla út 25.



Rizmayer Péter videó munkái a táj egyes elemeiből építkeznek, a természetbe
való beavatkozás nélkül. Az alapelemekre /tűz, víz, föld, levegő, idő/
koncentrál, s a rájuk jellemző folyamatokkal igyekszik rávilágítani az
univerzumban elfoglalt jelentőségükre. A Panel contemporary mostani
kiállításán először kerül sor az elemekkel foglalkozó videóinak együttes
bemutatására, ezért is kapta a kiállítás az Imago mundi (A világ tükörképe)
elnevezést. Rizmayer munkáinak visszatérő motívuma a tájkép, a plein air
felvételek. Az elemek fókuszba helyezésével a természet erőire,
többarcúságukra koncentrál, s újrafelfedezésre invitál, hogy megtaláljuk a
bennük rejlő harmóniát és szépséget, közelebb kerülvén az ideájukhoz.



A Breath című alkotásban minden egyes alkalommal a művész lehel életet a
tájképekbe. A kamera optikájának tisztulása által más-más képet kapunk, s a
táj/kép, mely a környezet paraméterei szerint változik, mintegy önmagát
hívja elő.



Az Egyensúly párhuzamosan vágott felvételeit a gravitáció generálta: a vele
való küzdelem. A mozgástanulmányként is felfogható videóban a lécre
(mozgásra) helyezett kamera képén úgy tűnik, mintha kicsúszna az
egyensúlyozó alól a talaj. A mozgás relativitásával szembesülünk: a
mozdulatlan föld mozgásba lendül a lécen egyensúly állapotában levő (de
mozgó) kamerával felvéve.



A Flow című munkában az önmagától sodródó csónak a víz felszínén siklik,
miközben víz tölti ki az alját. "A csónak az élet fennmaradásának egy lírai
motívuma, s a Föld is egy nagy csónak, melyben együtt sodródunk az előre nem
látható célunk felé."- vallja a művész. Korábbi munkáiban az egyik
perspektíva fordult át (égett bele) a másikba, itt a csónak aljának síkja (a
víz) válik térré, amikor az újabb csónak halad el benne. Amint a csónak
ellebeg a csónakból, a tér visszaugrik újra a síkba, a csónak alja már nem
egy teret nyit meg, hanem újra a víz síkján lebeg.



A ház az ember alkotta világ elsődleges alkotóeleme. Az Imago mundi videó
munkában egy zárt belső térben elhelyezett ház ég le, s az égés során
feltárul a végtelen természet. A tűz az, amire a technikai civilizáció
fejlődése épül, és ami által egyre távolabb kerül az ember a
kiindulópontjától, a természettől. A videóban a tűz utat nyit a természetbe,
megmutatja, hogy honnan jöttünk és hogy még van visszaút. A doboz belsejében
a kép az enyészpontos reneszánsz perspektívát követi, ami az égés során
átalakul levegőperspektívává.



A Time tondo elnevezésű alkotásban az óra mutatója jár, mégsem mozdul el a
helyéről. Az idő múlik, de nem telik. A táj veszi át az idő mérését szolgáló
forgást, amiben az idő számításának az archetípusa is megjelenik, a bolygók
mozgása, a Nap felkel és a hegy (amiről a kilátás nyílik) árnyékot vet a
földre. Az időmérés a kozmikus méretekig tágul, az egyik legkisebb és a
legnagyobb dimenzió halad egymással párhuzamosan.


More information about the Artinfo mailing list