[artinfo] Bori Bálint : Tavaszi zsongás
Balint Bori
Balint.Bori at gmx.de
Mon Apr 18 12:49:32 CEST 2011
BORI BÁLINT
Tavaszi zsongás
megnyitó: 2011. április 19. 19h
Bartók Béla út 25. 1114 Budapest
kurátor: Kovács Panni
Fény hatására ritmikus mozgásuk közben zümmögnek,
ciripelnek Bori Bálint, Berlinben élõ és alkotó
képzõmûvész, az egykori Erdély Miklós által
vezetett INDIGO csoport tagjának legújabb
szobrai. A dadaizmus, a kinetizmus és az öko-art
jellemzõivel egyaránt bíró szobrok zenével,
vidámsággal köszöntik a tavaszt.
A dadaizmus, a kinetizmus, és legújabb munkáin az
öko-art elemeinek együttes alkalmazásából
születnek meg Bori Bálint, Berlinben élõ és
alkotó, az egykori INDIGO csoport tagjának
legújabb alkotásai, szobrai, vagy ahogyan õ
nevezi Kabócái. Bádog csápjaik, szárnyaik, ízeik
ritmikus mozgást végeznek és zajongnak amint
megérzik a nap melegét. A színes, játékos
jószágok komoly nemzetközi és magyar
mûvészettörténeti elõdökkel bírnak: Alexander
Calder, Jean Tinguely, George Rickey, Haraszty
István, Nicols Schöffer, Galántai György és Lois
Viktor - hogy csak néhányakat említsünk a
kinetizmus izgalmas történetébõl<>[1]. A szobrok
napelemmel mûködnek és talált tárgyakból,
kidobásra szánt ócskaságokból állnak, ezért
méltán hívhatjuk a Kabócákat öko-szobroknak. Az
elõbbi megoldás Bori saját fejlesztése, az utóbbi
viszont elvezet egészen a dadaizmusig.
A talált tárgy mûtárgyként értelmezése, azaz a
ready-made, vagy egy alkotás részeként történõ
hasznosítása a dadaizmus óta jelen van a mûvészet
történetében. A kinetikus szobrokat alkotó
mûvészek az 1950-es években nyúltak vissza ehhez
a hagyományhoz és szobraik alkotóelemeit
ócskavasból és kidobásra szánt tárgyakból
építettek, így tiltakozva az Egyesült Államokban
kibontakozóban lévõ fogyasztói társadalom és a
modern ipari civilizáció ellen. Bori Bálint
szobrai esetében a fémdobozok, fém
gyümölcskosarak, napszemüvegek, szemétnek ítélt
tárgyak - a mûalkotás részei - viszont az
újrahasznosításra hívják fel a nézõ figyelmét,
elgondolkodtatnak fogyasztói társadalmunkról,
ugyanakkor robotra, állatokra, emberekre
emlékezetõ formájukkal szórakoztatják is az õket
megfigyelõket. Az alkotások öko-art jellege a
szerkezetek mozgatásában is elõtûnik: Bori
napelemekkel látta el a szobrokat, az ehhez
csatlakoztatott beépített kis motor mozgatja a
szobor egyes elemit, amelyek egymáshoz érve fémes
zizegõ hangot bocsátanak ki. Tehát fényenergiából
mozgási energiát gyártanak az
öko-robotszobrocskák és addig muzsikálnak, amíg a
nap süt. Láthatunk példát elektromos kismotor
által és a természet erõi által mozgatott
szobrokra Calder, Haraszty, Galántai és Lois
Viktor életmûvében, a kettõ ötvözetét megvalósító
Bori Bálint viszont egyedülállónak mondható
napelemes találmányával.
A kinetizmus nem csak a természet erõit és a
teret szerette volna a szobrokba építeni, hanem a
zenét is. Móder Rezsõ szobrainak mozgatásával a
nézõ megszólaltathatta az alkotásokat vagy
Alexander Calder mobiljainak szél lengette
alkotóelemei is kibocsátottak hangokat.
Esetünkben a Kabócák, akárcsak a bogarak, szintén
zenélnek: az életet biztosító nap energiája bírja
õket szóra - kis mechanikus segítséggel.
Bori Bálint kiemelkedõ tehetségként az 1980-as
években állandó tagja volt az Erdély Miklós által
vezetett INDIGO csoportnak. Erdély leírása
szerint a csoport a tudomány és a mûvészet
határterületein tevékenykedik"<>[2]. Az INDIGO
célja szerint havonta egyszer nyilvános tematikus
bemutatókat tartott a foglalkozásokon, illetve
azok hatására született munkákból. Tagjai nagy
része a Képzõmûvészeti Fõiskolásra járt, míg
néhányan csak egy-egy alkalommal vettek részt a
csoport munkájában. Szõke Annamária szerint az
INDIGO kiállításai a csoportmunka, a közösséggel
való kommunikáció, valamint a mûvészet-, a mû- és
a világértelmezés katalizátorai voltak"<>[3]. A
kötetlen foglalkozásoknak része volt az
environment-rõl, az installációról, a szoborról,
a festményrõl, a kollázsról, a talált tárgyról, a
filmrõl, fotóról, akcióról és az alkotásról való
beszéd. Ez az inspiratív alkotó közösség
nyilvánvalóan késõbb is hatással volt Bori Bálint
munkáira, a fent idézett Erdély-manifesztum
kétség kívül illik a Kabócákra.
Hallgatva és szemlélve ezeket az izgõ-mozgó,
sokféle, színes lényeket könnyen megfeledkezünk
az általuk felvetett társadalmi és mûvészeti
kérdésekrõl, azaz az újrahasznosítás
gyakorlásáról és a mûtárgy értékérõl. A
süteményes dobozok és a kicsorbult napszemüveg
Bori Bálint szobrai után nem egyértelmûen kukába
való háztartási hulladékok, hanem a mindennapi
létünkbe visszaforgatható mûtárgyak alkatrészei
is lehetnek, afféle csiszolatlan gyémántok.
<>[1] A magyar kinetizmus követõirõl lásd még
bõvebben: Hangyel Orsolya: Kinetikus mûvészet
Magyayrországon. In: Mozgás '08. Faur Zsófi-
Ráday Galéria, Ráday Galéria és Kiadó Kft.,
Budapest, 2008.
<>[2] Hornyik Sándor-Szõke Annamária:
Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ, Indigo. Erdély
Milós mûvészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986.
MTA-MKI-Gondolat-2B-EMA, Budapest, 2008. 175.
<>[3] Hornyik-Szõke, 2008. 187.
More information about the Artinfo
mailing list