[artinfo] Cigány vagyok - fotókiállítás

zsofi somogyi zsofis at gmail.com
Tue Jul 13 14:13:47 CEST 2010

*For English version please scroll down*

*
*

*Cigány vagyok*

*Terri Potoczna fotókiállítása a Bálint Házban*

* *

*Megnyitó: július 22., 19 órakor*

*Bevezetőt mond: Csizmadia Alexa művészettörténész*

Mi van akkor, ha valaki nem akar megfelelni annak a sztereotíp képnek,
amelyet a társadalom húz rá? Mi van akkor, ha olyan szerepekbe képzeli
magát, amelyet sosem gondolnánk az övének?

Terri Potoczna projektjében önként vállalkozó romákat arra kért, hogy ismert
festményekről válasszanak ki  maguknak egy alakot, akinek szívesen a bőrébe
bújnának.

(A felhívás itt olvasható: www.gypsykings.info)

Magyarország különböző pontjaira utazott el, hogy találkozzon velük, videóra
rögzítette a kép kiválasztásának folyamatát és a szereplők gondolatait a
választott képről és roma identitásukról.  Az önkéntesek között a debreceni
ügyvéd-gyakornok épp úgy megtalálható, mint a fiatal szegedi festő-mázoló.

Az öltözékek Andi Sieto színházi jelmeztervező munkáját dicsérik, a
felvételek pedig budapesti fotóstúdióban vagy a modellek lakókörnyezetében
készültek. A fényképezést bemutató filmfelvétel a megnyitón az installáció
részeként lesz látható, és belehallgathatunk az interjúalanyokkal folytatott
beszélgetésekbe is.

A projekt szembe akar menni azon tendenciákkal, amelyek a romákat a médiában
a már megszokott sztereotípiákat erősítve ábrázolják.

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap.

"*Magam fajta. Én vagyok. Csak egy ellenség van. Az idegen. Akit
megismertem, megszerettem, az én vagyok. Nem szabad megismerni az idegent:
mert akkor nem tudom gyűlölni. Nincs háború, ha nincsenek áthághatatlan
határok."* (Móricz Zsigmond)

*Terri Potoczna* Londonban született, lengyel származású brit fotóművész.
Mielőtt fotózni kezdett, színművészetet tanult és 1995-ben a London Kings
College és a RADA egyetemi oklevelét szerezte meg színház-dramaturgia
szakon. Ezzel egy időben - 1990-től 1995-ig - Helen Fry-jal a Cloth Horse
Theatre Company-t vezette. 1996-ban a fotóművészet felé fordult és a London
College of Printing hároméves fotográfiai képzését végezte el.

Kiállításai:  People Pretending To Be On The Telephone (Finnagora és
MagyarTelekom Székház), Kurvavilág (Mu színház, 2008), Tunéziai
arcok (Bálint Ház, 2009)

*Megtekinthető 2010. augusztus 31-ig. *Minden nap 10-20 óráig,
programjainktól függően.

Kérjük, látogatása előtt tájékozódjon! www.balinthaz.hu  06 1 311 6669

*Cím: 1065 Budapest, Révay utca 16.*

 *Sajtókapcsolat: *Somogyi Zsófia: 06 70 253 45 70,
somogyi.zsofia at balinthaz.hu    **

*
*

**

*
*

*GYPSY KINGS*
PORTRAIT EXHIBITION
by *Terri Potoczna*

BÁLINT HÁZ, Budapest 1065, Révay utca 16.

July 22 - August 31., daily from 10am - 8pm

(subject to change please ring 00 36 1 311 6669 to check)

*OPENING  RECEPTION: JULY 22 at 19:00*

*presented by Alexa Csizmadia, art historian*

For this Hungarian Arts Council (NKA) supported project, Terri Potoczna
advertised for Roma volunteers to choose a person from a famous painting
whose appearance they would like to "try on".    (the call for participants
can be viewed here: www.gypsykings.info) She went all over Hungary to meet
them and recorded the discussion about their choices as well as probing them
on their thoughts about Roma identity.

The subjects range from a  young painter and decorator from Szeged to a
trainee lawyer from Debrecen.  Andi Sieto, theatrical costume maker, made
the clothes and the participants were photographed in a studio in Budapest
or on location. A film of the process will be played as part of the
installation.  It will also be possible to hear extracts of the interviews.
Terri Potoczna is a British Pole born in London.  She studied method acting
in London and obtained an MA in Text and Performance from RADA and King's
College London.   After several years running a theatre company on the
London fringe where she both acted and directed, in 1997 she went to the
London College of Printing for three years to study photography and other
media.  Her past exhibitions include "People Pretending to be on the
Telephone Using Various Personally Selected Objects"; "Jew and Arabs of
Tunisia" and Le Monde est aux Putes.

Press:  Somogyi Zsófia:  0670 253 45 70, somogyi.zsofia at balinthaz.hu

**

**