[artinfo] tranzitblog januari posztok+uj szerkesztoseg

Emese Suvecz emese.suvecz1 at googlemail.com
Mon Feb 1 10:57:05 CET 2010


A tranzitblogon megjelent januari posztok leadjei es linkjei:



Mit gondolunk rola? - AICA dij 2009

2009.12.30. 11:25 | blog | Suvecz Emese

aica díj kulturalis politika lumu

Harom reszes sorozatunk celja, hogy platformot kínaljon a magyar kortars
kepzomuveszeti intezmenyrendszer aktualis kerdeseinek a megvitatasara. Az
elso temank a 2009-es AUCA díj, melyet december 11-en adtak at a Ludwig
Muzeum - Kortars Muveszeti Muzeum eloadotermeben. Az idei ev díjazottjai
Sinko Katalin, Melyi Jozsef es Csorgo Attila. Az alabbiakban a vita
hatteranyagakent osszegyujtottem az esemenyhez kapcsolodo reszletesebb
informaciokat: Nagy Gergo felvezeto beszedet es Turai Hedvig laudaciokent
elhangzott szoveget, valamint az AUCA hivatalos sajtoanyagat. Az esemenyrol
Taskovics Dorka altal keszített fotok alapjan szerkesztett kepgaleria is
keszült.

http://tranzit.blog.hu/2009/12/30/mit_gondolunk_rola_i_aica_dij_2009





A jelenben meg barmi lehet. Present Szalon es Galeria, Budapest

2010.01.07. 17:55 | blog | somogyi hajnalka

artists run space hely kiallítas present

Az alabbi bejegyzes mindossze egy viszonylag uj muveszeti hely rovid
bemutatasa es kovetkezo, szombati (januar 9.) rendezvenyük beharangozasa. A
vallalkozas ennel mindenkepp tobb figyelmet es reszvetelt erdemel, ezert oda
kell menni, tobbszor is, sokszor, de ugy tunik, erre boven lesz alkalom.

http://tranzit.blog.hu/2010/01/07/a_jelenben_meg_barmi_lehet_present_budapest





„Az epület az nem egy targy” (hanem egy folyamat) - Yona Friedmanrol

2010.01.14. 11:42 | blog | somogyi hajnalka

epíteszet nyilvanos ter parizs utopia varos trafo galeria lumu

Yona Friedmant nem azert kell bemutatni Budapesten, mert magyar szarmazasu
es, mint sokan masok, külfoldon vilaghíruve valt alkoto, hanem azert, mert
az az egyeni illetekessegen es reszvetelen alapulo, a modern epíteszeti
„masterplant” elutasíto gondolkodasmod, ahogyan a varosi megastrukturakat
megkozelíti, meglehetos hianycikk ma itthon. A papírbol, drotokbol, parafa
dugokbol, WC papír gurigakbol vagy hungarocellbol osszetakolt makettekbol,
amelyek az idos Friedman parizsi lakasat is elborítjak, a huszadik szazad
masodik felenek egyik legizgalmasabb es legismertebb vizionariusanak
eletmuve bontakozik ki, amelyet egy nagyon egyszeru, mindenki altal
megkozelítheto, ugyanakkor ellentmondasoktol sem mentes gondolkodasmod
jellemez.

http://tranzit.blog.hu/2010/01/14/az_epulet_az_nem_egy_targy_hanem_egy_folyamat_yona_friedmanrol





Az infrastruktura atvaltozasai

2010.01.17. 20:35 | blog | Szemerey Samu

new york budapest varosfejlesztes kozszolgaltatas nyilvanossag nyilvanos ter
kozossegi infrastruktura

Amikor ezt a cikket írom, mar napok ota zajlik Budapesten a kozossegi
kozlekedest allami, adofizetoi penzbol es monopolhelyzetbol szolgatato BKV
dolgozoinak sztrajkja. Ez a varos kozlekedeset es mukodeset atalakíto
jelenseg ugyanakkor eletre hívott olyan kezdemenyezeseket, mint peldaul a
BKV-potlonak nevezett, eddig javareszt ismeretlen car sharing rendszer, vagy
a mas cegek altal szolgaltatott kozlekedesi lehetosegek külonbozo fajtai.
Mindezek mellett elenk vitak zajlanak a nyilvanossagban arrol, hogy mik is
azok a szerepek es felelossegek, amelyek a kozossegi infrastrukturaink
mukodtetoit, hasznaloit es szabalyozoit jellemzik - roviden, a varos
figyelme egy ideje arra a temara iranyul, ami az elmult nehany evben
vilagszerte nema es elhanyagolt hatterbol kozponti kerdesse notte ki magat:
hogyan is kezeljük a minket korülvevo es egyre gyorsulo tempoban atalakulo
varosi infrastrukturainkat?

http://tranzit.blog.hu/2010/01/17/az_infrastruktura_atvaltozasai





Elhallgattatas Belgradban

2010.01.20. 10:56 | blog | Kotun Viktor

aktivizmus autonomia baloldal belgrad politikai muveszet protest

Mikor a nacik elvittek a kommunistakat, csendben maradtam, hisz nem voltam
kommunista. Amikor a szakszervezeti tagokat vittek el, csendben maradtam,
hisz nem voltam szakszervezeti tag. Amikor a szocialistakat bezartak,
csendben maradtam, hisz nem voltam szocialista. Amikor a zsidokat bezartak,
csendben maradtam, hisz nem voltam zsido. Amikorra engem vittek el, nem
maradt senki, aki tiltakozhatott volna.  Martin Niemoller

http://tranzit.blog.hu/2010/01/20/elhallgattatas_belgradban





Metagraffiti

2010.01.27. 09:25 | blog | Inemesit Etentuk

graffiti budapest varos tarsadalomkritika vizualis kultura berlin

A mult szazad kozepe ota a varos nem csak az elet színtere, hanem
kommunikacios medium is. A nyomtatott es az elektronikus tomegmedia mellett
az epületek homlokzata a legfontosabb felület a kapitalista rendszer
kodjainak felírasara. A kozterületek feletti rendelkezesi jog a kozponti
kommunikacios csatornak feletti rendelkezesi jogot is jelenti. Jean
Baudrillard a varosi teret mediumkent ugy írta le, mint a figyelem
gazdasagat,  ahol a kulturalis- es szorakoztatoipar es a vele jaro szamtalan
hirdetes, szemiotikailag zaklatja az embereket. Ebben az osszefüggesben a
graffiti a kapitalizmus radikalis kritikajakent jelenik meg, konkretan a
varosi terben elhelyezett jelek gazdasaga ellen lep fel azzal, hogy üres
szimbolumok hasznalataval anarchisztikusan kisajatítja maganak a
kommunikacios zonakat, olyan jeleket alkalmazva, amelyeket csak egy zartkoru
szubkultura tagjai tudnak dekodolni; akik nem reszesei ennek a
szubkulturanak, azok szamara ezek a jelek ertelmezhetetlenek maradnak. A
hetvenes evek vegeig es a nyolcvanas evek elejeig a graffiti alkotasok
kvazi-esztetikai szetzilalo es rombolo szerepet toltottek be a varosi ter
kommunikacios mediumaban.

http://tranzit.blog.hu/2010/01/27/metagraffiti#more1706964



*********************** Uj szerkesztoseg********************





Mozgo kepek es mozgo terek. MirOl fog szolni most harom honapig a
tranzitblog?

2010.01.28. 21:22 | blog | tranzitblog

epíteszet varosfejlesztes pszichologia film vizualis kultura internet
terkepeszet





Polyak Levente: Az epíteszet az a muveszeti ag, amelyhez egyszerre mindenki
kozel erzi magat – az epületek korülvesznek minket, strukturaljak
napjainkat, elosegítik es megakadalyozzak cselekedeteinket. Ugyanakkor az
epíteszet egyes osszefüggesei – az epületek epítesenek technikai
kovetelmenyei miatt – kevesse hozzaferhetoek, ertelmezhetoek a kívülallok
szamara. De az epíteszet nemcsak epületek epítesebol all.



http://tranzit.blog.hu/2010/01/28/mozgo_kepek_es_mozgo_terek_mirol_fog_szolni_most_harom_honapig_a_tranzitblog





„Az elet nem ilyen szep” A BBS a Mucsarnokban

2010.01.28. 21:42 | blog | Hornyik Sandor

gender mikrotortenetíras kulturalis emlekezet experimentalizmus
dokumentarizmus film mucsarnok bbs



A Balazs Bela Studiot bemutato kiallítason hangzik el a fenti remek mondat.
Egeszen konkretan a Tünderszep lany címu filmben (Szomjas Gyorgy, 1969) ejti
ki a szajan a fiatal Foldes Laszlo (Hobo). Amikor a mondat elhangzik, akkor
a szomszedos televízioban eppen Ernyei Bela színmuvesz es hivatalos sarmor
osztja az eszt ’86-ban arrol, hogy milyen naivak is voltak a mi „lanyaink”
(Der Andras – Hartai Laszlo: Szepleanyok). Udealis esetben ekkor meg ra
kellene pillantanunk a terdünkon hevero meghívora a Diorissimo címu film
Mehes Mariettajaval (Xantus Janos, 1980), es akkor elkezdhetnenk gondolkodni
azon, hogy kik es mik es voltak a Kadar-korszak mediumai.

http://tranzit.blog.hu/2010/01/28/az_elet_nem_ilyen_szep_a_bbs_a_mucsarnokban


More information about the Artinfo mailing list