[artinfo] Roma Kortars Muveszeti Szimpozium

Szilvia Seres szseres at c3.hu
Tue Nov 17 18:12:50 CET 2009


>
>
>>
>> Roma Kortárs Művészeti Szimpózium
>> Műcsarnok
>> 2009. november 23.
>> 14. 00 - 18. 00
>>
>> A szimpózium a magyarországi roma és nem roma művészek, a  
>> művészettel hivatásszerűen foglalkozók és a kulturális  
>> intézmények közötti eszmecserét igyekszik elősegíteni. Egyben  
>> kísérlet a magyarországi roma kortárs művészet legkorszerűbb  
>> paradigmáinak áttekintésére és megvitatására.
>> Az előadások a magyarországi kulturális mechanizmusoknak a  
>> kisebbségi reprezentációk befogadásában és kirekesztésében  
>> játszott szerepére koncentrálnak. Vizsgálják, hogyan tárja fel  
>> a roma művészet a kulturális és etnikai különbségek  
>> valóságát, a kolonializmus hatását és a sztereotípiák makacs  
>> kitartásának okait.
>> 14.00 Zsigó Jenő: Bevezető
>> a Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház-Romano Kher igazgatója
>>
>> 14.10 Junghaus Timea: Roma közgyűjtemények Magyarországon
>>
>> A magyarországi cigány képzőművészet több mint négy  
>> évtizedes múltra tekint vissza. Az ország hét közgyűjteménye  
>> őriz jelentős roma művészeti anyagot. Ezek az intézmények  
>> összesen több mint kétezer műtárgyat vásároltak fel 1979 és  
>> 2009 között, ennek ellenére a roma vizuális művészet a mai  
>> napig nem tanulmányozható állandó (vagy rendszeres időszaki)  
>> kiállítás keretében. Az előadás a Fővárosi Önkormányzat  
>> Cigány Ház-Romano Kher, a Magyarországi Roma Parlament, a  
>> Néprajzi Múzeum, a Kecskeméti Naiv Múzeum a Magyar Művelődési  
>> Intézet, valamint a Nógrádi Történeti Múzeum roma  
>> gyűjteményének rövid történetét és gyűjtési koncepcióját  
>> analizálja.
>>
>> Az előadásra reflektál: Daróczi Ágnes
>>
>> 14.30  Hock Bea: Roma festő homogén művészeti közegben: Omara
>> Sugár János: OMARA, vetített film
>> Omara hivatalos megnevezése amatőr roma művész, holott  
>> festészete radikalitásával, narrációjának erejével a magyar  
>> kortárs festészet fontos alkotója lehetne. Persze ehhez a  
>> kortárs közegnek kéne árnyaltabban gondolkodnia önmagáról.  
>> Oláh Mara kék képei az évek során az őt ért sérelmekről, a  
>> szegénységről, a hétköznapok diszkriminációiról szólnak.  
>> Nem fikció, ezek az átélt megalázó helyzetek, a tehetetlen düh  
>> festészetében tör fel. Eszköztelenségében kezd el festeni, és  
>> nem okvetlenül egy elképzelt szép kép ideája vezeti, sokkal  
>> inkább a megjelenítés mágikus ereje. Ezért létfontosságú  
>> számára a narráció, a tartalomcentrikusság itt a kimondás  
>> felszabadulását jelenti.
>>
>> Az előadásra reflektál: Szász Anna, Daróczi Ágnes, Zsigó Jenő
>>
>> 15.30 Kovács Éva Judit: Fekete test, fehér test
>>
>> Az előadás egy gondolatkísérlet, melyre az adott alapot, hogy a  
>> kremsi (Ausztria) Kunsthalléban többedmagammal részt vehettem egy  
>> viszonylag jelentős méretű (800 m2 alapterületű) kiállítás  
>> összeállításában, melynek témája a modern festőművészet  
>> „cigányábrázolása” volt. A közel egyéves intenzív  
>> kutatómunka során, melynek keretében több ezer festményt és  
>> fotót tanulmányoztam, számos korabeli regényt, verset,  
>> újságcikket és memoárt olvastam el, olyan összefüggésekre  
>> lettem figyelmes, melyek talán érdeklődésre tarthatnak számot a  
>> képek archeológiájára és a megfigyelő lehetőségeire  
>> érzékeny olvasónak. Sem művészettörténész, sem  
>> „romakutató” nem vagyok. Így megközelítésem fogalmilag a  
>> vizuális tudományok iránt érdeklődő szociológus szempontjait  
>> tükrözi. Előadásomban két tézist mutatok be 1.) miképp  
>> szexualizálódik és feminizálódik a „fekete” test az európai  
>> modernitásban, azaz miképp vetíti ki a „fehér” társadalom  
>> saját vágyát és rossz közérzetét a „fekete” női testre;  
>> 2.) A közép-európai társadalmak létrehozzák a maguk saját  
>> „feketeségét” „vad” csoportokon és individuumokon, távoli  
>> és közeli kolóniáikon keresztül. A modernitás közép-európai  
>> panoptikus rezsimjében a „cigányok” lesznek a „pendant”-jai  
>> Nyugat-Európa afrikai és ázsiai „primitívjeinek”."
>>
>> Az előadásra reflektál: Hock Bea, Junghaus Timea
>>
>> 16.30 Szuhay Péter: Hagyományok konstruálása a magyarországi  
>> roma képzőművészetben: Labanczné Milák Brigitta példája
>>
>> A Néprajzi Múzeum 1998-as Romák Közép- és Kelet-Európában  
>> című nemzetközi kiállítása világosan és pontosan  
>> kettéválasztotta a cigányokról formált többségi képet és a  
>> saját kultúra önképét. A néprajzi kiállítást közrefogta a  
>> többség cigányokról alkotott „művészi” cigányképe és a  
>> roma művészek saját önképük kivetítésekénti romaképe. Így  
>> van ez még akkor is, ha a roma művészek nem tudják minden  
>> esetben kivonni magukat a többségi témaválasztás és  
>> megformálás akárcsak sztereotip alkotásainak hatása alól. Akik  
>> még a kezdetek kezdetén fogtak ecsetét és vásznat, azok  
>> jobbára még csak saját önmegvalósításuk tudattalan  
>> szándékával dolgoztak, a nyolcvanas évek végén indult  
>> generáció tagjainál azonban már gyakran érzékelhető a  
>> „programfestészet”. Náluk figyelhető meg, hogy időnként  
>> vizuális előképeket követnek, melyek egyszerre származhatnak a  
>> festészetből és a fotók sokkal könnyebben megszerezhető  
>> élményvilágából. Merőben új jelenségnek tekinthető azonban  
>> az, amikor több alkotó szinte egyszerre és egy időben már  
>> nemcsak, hogy közös témát dolgoz fel, hanem azt majdnem azonos  
>> módon is ábrázolja. A előadás két példát, a koldus és a  
>> bádogos „feldolgozását” idézi, de alapvetően Milák Brigitta  
>> Ősiség törvénye című képének létrejöttét és  
>> jelentésrétegeit elemzi.
>>
>> Az előadásra reflektál: Hock Bea, Junghaus Timea, Zsigó Jenő
>>
>> 17.30 Szász Anna: „Bús donna barna balkonon...”
>>
>> „Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon”, ám „ki  
>> gépen száll fölébe annak térkép a táj”. Mondatok, melyek  
>> megszűnnek „csak” mondatok lenni mikor is a nemzeti fantázia  
>> ügyeletes pókja kiemeli őket a mindennapok törékeny  
>> valóságából és tudatos, fájdalmas és hosszú munkával  
>> beleszövi őket a halhatatlannak vélt, közös élményvilágba.  
>> És egy közösség, mely léte értelmezésének kulcsát, a jelen  
>> kihívásaira adható válaszokat, illetve jövőképe formálását  
>> a „nyelvben” találja meg. Ahogy azt Cseh Tamás is énekli, „A  
>> hatvanas években, fellazult tételben fogalmazódott meg a világ.  
>> Kafkában, Sartre-ban és távoli bölcsekben csodálta meg  
>> önnönmagát.”
>> Az előadás az otthonosság hálóját azonban egy új paradigma  
>> lefektetésében véli megtalálni, mely a kortárs vizuális  
>> kultúra. Ez nem csak a közösség számára lenne értékes, hanem  
>> a kulturális másságból fakadó etnikai összeütközések  
>> feloldásának kulcsát is magában hordozhatja. Az előadás fő  
>> állítása, mely aztán kifejtésre kerül, tehát az, hogy a  
>> kortárs roma vizuális kultúra megfelelő reprezentálása révén  
>> a társadalom egy befogadóbb modell irányába mozdítható el.
>>
>> Az előadásra reflektál: Junghaus Timea, Kovács Éva Judit,  
>> Szuhay Péter
>> ***
>>
>> Daróczi Ágnes
>> kisebbségkutató, a magyarországi roma kulturális mozgalom  
>> vezéralakja. Nevéhez fűződik - kurátora és a katalógus  
>> szerkesztője - az autodidakta cigány képzőművészek 1979-ben, a  
>> kőbányai Pataky István Művelődési Központban megrendezett  
>> első kiállítása, melyet 1989-ben a Néprajzi Múzeumban  
>> szervezett II. Országos Kiállítás, majd a 2000-ben, a Pataky  
>> Művelődési Központban megrendezett III. Országos Kiállítás  
>> követett.
>>
>> Hock Bea
>> a Közép-Európai Egyetem Gender Studies tanszékén szerzett  
>> doktori diplomát, disszertációjában a kortárs nőművészet  
>> jelenségét tárgyalta. 2003–2006 között a Praesens – Közép- 
>> európai kortárs művészeti magazin szerkesztője volt. A  
>> vizuális kultúra, gender és irodalom témakörét érintő  
>> kritikái és tanulmányai mellett 2005-ben jelent meg Nemtan és  
>> pablikart: Lehetséges értelmezési szempontok az utóbbi másfél  
>> évtized két művészeti irányzatához című könyve (Budapest:  
>> Praesens könyvek 2). Fontosabb kurátori munkái: El-Hassa Róza:  
>> R. a túlnépesedésről álmodik/gondolkodik (Műcsarnok, 2006);  
>> 1/4 magyar (nemzetközi csoportos kiállítás, Kortárs Művészeti  
>> Intézet, Dunaújváros/Liget galéria, 2007, Zólyom  
>> Franciskával), Agents & Provocateurs – Illetékesség és  
>> provokáció (nemzetközi csoportos kiállítás, Kortárs  
>> Művészeti Intézet, Dunaújváros, 2009, Zólyom Franciskával).
>>
>> Kovács Éva Judit
>> szociológus, az MTA Szociológiai Kutatóintézetének tudományos  
>> főmunkatársa, a PTE Kommunikáció- és Médiatudományi  
>> Tanszékének habilitált egyetemi docense. Kutatásaiban egyfelől  
>> az etnicitás, az etnikai együttélés, a társadalmi emlékezet  
>> empirikus megjelenési formáit, másfelől az ezeket szabályozó  
>> társadalmi konvenciókat, normákat, ideológiákat, diskurzusokat  
>> vizsgálja.
>>
>> Junghaus Timea
>> művészettörténész, Az ELTE művészettörténet szakán  
>> diplomázott 2004-ben. Jelenleg az ELTE Filozófiatudományi Doktori  
>> Iskolájának Film- Média és Kultúraelméleti Programján végzi  
>> doktori tanulmányait. Számos magyarországi és nemzetközi  
>> kortárs roma művészeti kiállítás kurátora 2003 óta.  
>> Szerkesztője és társszerzője (Székely Katalin, kurátorral  
>> együtt) a 2005-ben megjelent Meet your Neighbours-Contemporary Roma  
>> Art from Europe című kiadványnak. 2007-ben a Velencei Biennále  
>> Első Roma Pavilonjának képzőművészeti kurátora volt.
>>
>> Sugár János
>> tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász  
>> szakán végezte 1979 és 1984 között Vigh Tamás  
>> tanítványaként. 1980-1986 között aktívan részt vett az  
>> Erdély Miklós vezette Indigó csoport munkájában. 1984 óta  
>> kiállító művész, számos hazai és nemzetközi kiállítás  
>> részvevője. 1985-tôl a Balázs Béla Stúdió tagja, majd 1990  
>> és 95 között vezetőségi tagja. 1990-ben a 8. Nemzetközi  
>> Kisplasztikai Biennálé (Műcsarnok, Budapest) nagydíját kapja.  
>> 1992-ben a kasseli Documenta IX résztvevője. A Magyar  
>> Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékének egyik  
>> alapítója és tanára 1990 óta.
>> http://www.icols.org/pages/JSugar/JSugar.html
>> http://www.ligetgaleria.c3.hu/311.html
>>
>> Szász Anna
>> szociológus, az MTA Szociológia Intézetének fiatal kutatója.  
>> Tanulmányait a CEU „Nacionalizmus” szakán majd a University  
>> College London „Culture, Identity and Power” szakán végezte.  
>> Kutatásaiban vizsgálja a társadalmi osztály és etnicitás  
>> struktúraformáló hatásait, a nemzetállami berendezkedés  
>> hatalmi viszonyrendszerét és az abból fakadó ellenállást.
>>
>> Szuhay Péter
>> antropológus, szociológus, 1980 óta a Néprajzi Múzeum  
>> muzeológusa. Az 1980-as évek vége felé kezdett intenzíven  
>> foglalkozni a magyarországi cigányság történetével,  
>> kultúrájával. 1995 és 2001 között a Soros Alapítvány  
>> támogatásával és ösztöndíjasainak közreműködésével, mint  
>> a Roma Múzeumot előkészítő munkacsoport vezetője gyűjtemény  
>> létrehozásán fáradozott. Több kiállítás és dokumentumfilm  
>> munkálataiban vett részt, melynek összegzése a 2006-ban Fleck  
>> Gáborral, Fátyol Tivadarral és Kőszegi Edittel készített a  
>> Roma kultúra virtuális háza interaktív DVD-Rom.
>>
>> Zsigó Jenő
>> Szociológus, a roma közélet egyik vezető és meghatározó  
>> alakja.
>> A Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház- Romano Kher igazgatója,  
>> az 1991-ben alapított Roma Parlament alapítója és vezetője, az  
>> Amaro Drom roma lap kiadója és Ando Drom együttes alapítója és  
>> vezetője. Számos kiállítás, kiadvány, kulturális esemény és  
>> fesztivál köthető a nevéhez, többek között a I., II  Budapest  
>> Cigány Fesztivál, a Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház  
>> Képzőművészeti Közgyűjteményének és a Roma Parlament  
>> állandó kiállításnak a létrehozása, a Cigány Ház roma  
>> képzőművész alkotótáborainak szervezése az elmúlt 20 évben,  
>> valamint 1998-ban a Roma Parlament Képtára képzőművészeti  
>> album  és a 2006-ban Cigány Ház – Romano Kher Képtára 1. CD- 
>> Rom megjelentetése.
>>
>>
>> További információ: Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház –  
>> Romano Kher (1151 Énekes u. 10/b. ciganyhaz at ciganyhaz.hu)
>> Fris E. Kata: 06 70 316 6587, 06 70 429 6351
>> ekata at amarodrom.hu ; friskata at ciganyhaz.hu
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>
>
>
>



More information about the Artinfo mailing list