[artinfo] Roma Kortars Muveszeti Szimpozium
Szilvia Seres
szseres at c3.hu
Tue Nov 17 18:12:50 CET 2009
>
>
>>
>> Roma Kortárs Művészeti Szimpózium
>> Műcsarnok
>> 2009. november 23.
>> 14. 00 - 18. 00
>>
>> A szimpózium a magyarországi roma és nem roma művészek, a
>> művészettel hivatásszerűen foglalkozók és a kulturális
>> intézmények közötti eszmecserét igyekszik elősegíteni. Egyben
>> kísérlet a magyarországi roma kortárs művészet legkorszerűbb
>> paradigmáinak áttekintésére és megvitatására.
>> Az előadások a magyarországi kulturális mechanizmusoknak a
>> kisebbségi reprezentációk befogadásában és kirekesztésében
>> játszott szerepére koncentrálnak. Vizsgálják, hogyan tárja fel
>> a roma művészet a kulturális és etnikai különbségek
>> valóságát, a kolonializmus hatását és a sztereotípiák makacs
>> kitartásának okait.
>> 14.00 Zsigó Jenő: Bevezető
>> a Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház-Romano Kher igazgatója
>>
>> 14.10 Junghaus Timea: Roma közgyűjtemények Magyarországon
>>
>> A magyarországi cigány képzőművészet több mint négy
>> évtizedes múltra tekint vissza. Az ország hét közgyűjteménye
>> őriz jelentős roma művészeti anyagot. Ezek az intézmények
>> összesen több mint kétezer műtárgyat vásároltak fel 1979 és
>> 2009 között, ennek ellenére a roma vizuális művészet a mai
>> napig nem tanulmányozható állandó (vagy rendszeres időszaki)
>> kiállítás keretében. Az előadás a Fővárosi Önkormányzat
>> Cigány Ház-Romano Kher, a Magyarországi Roma Parlament, a
>> Néprajzi Múzeum, a Kecskeméti Naiv Múzeum a Magyar Művelődési
>> Intézet, valamint a Nógrádi Történeti Múzeum roma
>> gyűjteményének rövid történetét és gyűjtési koncepcióját
>> analizálja.
>>
>> Az előadásra reflektál: Daróczi Ágnes
>>
>> 14.30 Hock Bea: Roma festő homogén művészeti közegben: Omara
>> Sugár János: OMARA, vetített film
>> Omara hivatalos megnevezése amatőr roma művész, holott
>> festészete radikalitásával, narrációjának erejével a magyar
>> kortárs festészet fontos alkotója lehetne. Persze ehhez a
>> kortárs közegnek kéne árnyaltabban gondolkodnia önmagáról.
>> Oláh Mara kék képei az évek során az őt ért sérelmekről, a
>> szegénységről, a hétköznapok diszkriminációiról szólnak.
>> Nem fikció, ezek az átélt megalázó helyzetek, a tehetetlen düh
>> festészetében tör fel. Eszköztelenségében kezd el festeni, és
>> nem okvetlenül egy elképzelt szép kép ideája vezeti, sokkal
>> inkább a megjelenítés mágikus ereje. Ezért létfontosságú
>> számára a narráció, a tartalomcentrikusság itt a kimondás
>> felszabadulását jelenti.
>>
>> Az előadásra reflektál: Szász Anna, Daróczi Ágnes, Zsigó Jenő
>>
>> 15.30 Kovács Éva Judit: Fekete test, fehér test
>>
>> Az előadás egy gondolatkísérlet, melyre az adott alapot, hogy a
>> kremsi (Ausztria) Kunsthalléban többedmagammal részt vehettem egy
>> viszonylag jelentős méretű (800 m2 alapterületű) kiállítás
>> összeállításában, melynek témája a modern festőművészet
>> cigányábrázolása volt. A közel egyéves intenzív
>> kutatómunka során, melynek keretében több ezer festményt és
>> fotót tanulmányoztam, számos korabeli regényt, verset,
>> újságcikket és memoárt olvastam el, olyan összefüggésekre
>> lettem figyelmes, melyek talán érdeklődésre tarthatnak számot a
>> képek archeológiájára és a megfigyelő lehetőségeire
>> érzékeny olvasónak. Sem művészettörténész, sem
>> romakutató nem vagyok. Így megközelítésem fogalmilag a
>> vizuális tudományok iránt érdeklődő szociológus szempontjait
>> tükrözi. Előadásomban két tézist mutatok be 1.) miképp
>> szexualizálódik és feminizálódik a fekete test az európai
>> modernitásban, azaz miképp vetíti ki a fehér társadalom
>> saját vágyát és rossz közérzetét a fekete női testre;
>> 2.) A közép-európai társadalmak létrehozzák a maguk saját
>> feketeségét vad csoportokon és individuumokon, távoli
>> és közeli kolóniáikon keresztül. A modernitás közép-európai
>> panoptikus rezsimjében a cigányok lesznek a pendant-jai
>> Nyugat-Európa afrikai és ázsiai primitívjeinek."
>>
>> Az előadásra reflektál: Hock Bea, Junghaus Timea
>>
>> 16.30 Szuhay Péter: Hagyományok konstruálása a magyarországi
>> roma képzőművészetben: Labanczné Milák Brigitta példája
>>
>> A Néprajzi Múzeum 1998-as Romák Közép- és Kelet-Európában
>> című nemzetközi kiállítása világosan és pontosan
>> kettéválasztotta a cigányokról formált többségi képet és a
>> saját kultúra önképét. A néprajzi kiállítást közrefogta a
>> többség cigányokról alkotott művészi cigányképe és a
>> roma művészek saját önképük kivetítésekénti romaképe. Így
>> van ez még akkor is, ha a roma művészek nem tudják minden
>> esetben kivonni magukat a többségi témaválasztás és
>> megformálás akárcsak sztereotip alkotásainak hatása alól. Akik
>> még a kezdetek kezdetén fogtak ecsetét és vásznat, azok
>> jobbára még csak saját önmegvalósításuk tudattalan
>> szándékával dolgoztak, a nyolcvanas évek végén indult
>> generáció tagjainál azonban már gyakran érzékelhető a
>> programfestészet. Náluk figyelhető meg, hogy időnként
>> vizuális előképeket követnek, melyek egyszerre származhatnak a
>> festészetből és a fotók sokkal könnyebben megszerezhető
>> élményvilágából. Merőben új jelenségnek tekinthető azonban
>> az, amikor több alkotó szinte egyszerre és egy időben már
>> nemcsak, hogy közös témát dolgoz fel, hanem azt majdnem azonos
>> módon is ábrázolja. A előadás két példát, a koldus és a
>> bádogos feldolgozását idézi, de alapvetően Milák Brigitta
>> Ősiség törvénye című képének létrejöttét és
>> jelentésrétegeit elemzi.
>>
>> Az előadásra reflektál: Hock Bea, Junghaus Timea, Zsigó Jenő
>>
>> 17.30 Szász Anna: Bús donna barna balkonon...
>>
>> Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon, ám ki
>> gépen száll fölébe annak térkép a táj. Mondatok, melyek
>> megszűnnek csak mondatok lenni mikor is a nemzeti fantázia
>> ügyeletes pókja kiemeli őket a mindennapok törékeny
>> valóságából és tudatos, fájdalmas és hosszú munkával
>> beleszövi őket a halhatatlannak vélt, közös élményvilágba.
>> És egy közösség, mely léte értelmezésének kulcsát, a jelen
>> kihívásaira adható válaszokat, illetve jövőképe formálását
>> a nyelvben találja meg. Ahogy azt Cseh Tamás is énekli, A
>> hatvanas években, fellazult tételben fogalmazódott meg a világ.
>> Kafkában, Sartre-ban és távoli bölcsekben csodálta meg
>> önnönmagát.
>> Az előadás az otthonosság hálóját azonban egy új paradigma
>> lefektetésében véli megtalálni, mely a kortárs vizuális
>> kultúra. Ez nem csak a közösség számára lenne értékes, hanem
>> a kulturális másságból fakadó etnikai összeütközések
>> feloldásának kulcsát is magában hordozhatja. Az előadás fő
>> állítása, mely aztán kifejtésre kerül, tehát az, hogy a
>> kortárs roma vizuális kultúra megfelelő reprezentálása révén
>> a társadalom egy befogadóbb modell irányába mozdítható el.
>>
>> Az előadásra reflektál: Junghaus Timea, Kovács Éva Judit,
>> Szuhay Péter
>> ***
>>
>> Daróczi Ágnes
>> kisebbségkutató, a magyarországi roma kulturális mozgalom
>> vezéralakja. Nevéhez fűződik - kurátora és a katalógus
>> szerkesztője - az autodidakta cigány képzőművészek 1979-ben, a
>> kőbányai Pataky István Művelődési Központban megrendezett
>> első kiállítása, melyet 1989-ben a Néprajzi Múzeumban
>> szervezett II. Országos Kiállítás, majd a 2000-ben, a Pataky
>> Művelődési Központban megrendezett III. Országos Kiállítás
>> követett.
>>
>> Hock Bea
>> a Közép-Európai Egyetem Gender Studies tanszékén szerzett
>> doktori diplomát, disszertációjában a kortárs nőművészet
>> jelenségét tárgyalta. 20032006 között a Praesens Közép-
>> európai kortárs művészeti magazin szerkesztője volt. A
>> vizuális kultúra, gender és irodalom témakörét érintő
>> kritikái és tanulmányai mellett 2005-ben jelent meg Nemtan és
>> pablikart: Lehetséges értelmezési szempontok az utóbbi másfél
>> évtized két művészeti irányzatához című könyve (Budapest:
>> Praesens könyvek 2). Fontosabb kurátori munkái: El-Hassa Róza:
>> R. a túlnépesedésről álmodik/gondolkodik (Műcsarnok, 2006);
>> 1/4 magyar (nemzetközi csoportos kiállítás, Kortárs Művészeti
>> Intézet, Dunaújváros/Liget galéria, 2007, Zólyom
>> Franciskával), Agents & Provocateurs Illetékesség és
>> provokáció (nemzetközi csoportos kiállítás, Kortárs
>> Művészeti Intézet, Dunaújváros, 2009, Zólyom Franciskával).
>>
>> Kovács Éva Judit
>> szociológus, az MTA Szociológiai Kutatóintézetének tudományos
>> főmunkatársa, a PTE Kommunikáció- és Médiatudományi
>> Tanszékének habilitált egyetemi docense. Kutatásaiban egyfelől
>> az etnicitás, az etnikai együttélés, a társadalmi emlékezet
>> empirikus megjelenési formáit, másfelől az ezeket szabályozó
>> társadalmi konvenciókat, normákat, ideológiákat, diskurzusokat
>> vizsgálja.
>>
>> Junghaus Timea
>> művészettörténész, Az ELTE művészettörténet szakán
>> diplomázott 2004-ben. Jelenleg az ELTE Filozófiatudományi Doktori
>> Iskolájának Film- Média és Kultúraelméleti Programján végzi
>> doktori tanulmányait. Számos magyarországi és nemzetközi
>> kortárs roma művészeti kiállítás kurátora 2003 óta.
>> Szerkesztője és társszerzője (Székely Katalin, kurátorral
>> együtt) a 2005-ben megjelent Meet your Neighbours-Contemporary Roma
>> Art from Europe című kiadványnak. 2007-ben a Velencei Biennále
>> Első Roma Pavilonjának képzőművészeti kurátora volt.
>>
>> Sugár János
>> tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász
>> szakán végezte 1979 és 1984 között Vigh Tamás
>> tanítványaként. 1980-1986 között aktívan részt vett az
>> Erdély Miklós vezette Indigó csoport munkájában. 1984 óta
>> kiállító művész, számos hazai és nemzetközi kiállítás
>> részvevője. 1985-tôl a Balázs Béla Stúdió tagja, majd 1990
>> és 95 között vezetőségi tagja. 1990-ben a 8. Nemzetközi
>> Kisplasztikai Biennálé (Műcsarnok, Budapest) nagydíját kapja.
>> 1992-ben a kasseli Documenta IX résztvevője. A Magyar
>> Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékének egyik
>> alapítója és tanára 1990 óta.
>> http://www.icols.org/pages/JSugar/JSugar.html
>> http://www.ligetgaleria.c3.hu/311.html
>>
>> Szász Anna
>> szociológus, az MTA Szociológia Intézetének fiatal kutatója.
>> Tanulmányait a CEU Nacionalizmus szakán majd a University
>> College London Culture, Identity and Power szakán végezte.
>> Kutatásaiban vizsgálja a társadalmi osztály és etnicitás
>> struktúraformáló hatásait, a nemzetállami berendezkedés
>> hatalmi viszonyrendszerét és az abból fakadó ellenállást.
>>
>> Szuhay Péter
>> antropológus, szociológus, 1980 óta a Néprajzi Múzeum
>> muzeológusa. Az 1980-as évek vége felé kezdett intenzíven
>> foglalkozni a magyarországi cigányság történetével,
>> kultúrájával. 1995 és 2001 között a Soros Alapítvány
>> támogatásával és ösztöndíjasainak közreműködésével, mint
>> a Roma Múzeumot előkészítő munkacsoport vezetője gyűjtemény
>> létrehozásán fáradozott. Több kiállítás és dokumentumfilm
>> munkálataiban vett részt, melynek összegzése a 2006-ban Fleck
>> Gáborral, Fátyol Tivadarral és Kőszegi Edittel készített a
>> Roma kultúra virtuális háza interaktív DVD-Rom.
>>
>> Zsigó Jenő
>> Szociológus, a roma közélet egyik vezető és meghatározó
>> alakja.
>> A Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház- Romano Kher igazgatója,
>> az 1991-ben alapított Roma Parlament alapítója és vezetője, az
>> Amaro Drom roma lap kiadója és Ando Drom együttes alapítója és
>> vezetője. Számos kiállítás, kiadvány, kulturális esemény és
>> fesztivál köthető a nevéhez, többek között a I., II Budapest
>> Cigány Fesztivál, a Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház
>> Képzőművészeti Közgyűjteményének és a Roma Parlament
>> állandó kiállításnak a létrehozása, a Cigány Ház roma
>> képzőművész alkotótáborainak szervezése az elmúlt 20 évben,
>> valamint 1998-ban a Roma Parlament Képtára képzőművészeti
>> album és a 2006-ban Cigány Ház Romano Kher Képtára 1. CD-
>> Rom megjelentetése.
>>
>>
>> További információ: Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház
>> Romano Kher (1151 Énekes u. 10/b. ciganyhaz at ciganyhaz.hu)
>> Fris E. Kata: 06 70 316 6587, 06 70 429 6351
>> ekata at amarodrom.hu ; friskata at ciganyhaz.hu
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>
>
>
>
More information about the Artinfo
mailing list