[artinfo] Tukor / Mirror -- Koronczi Endre -- Budapest Kiallitoterem
BIANCO project
bianco at koronczi.hu
Fri Jan 9 20:39:36 CET 2009
English below
www.koronczi.hu/mirror
<http://www.koronczi.hu/mirror/>
Vannak gondolatok, melyek születését az összehangoltan átélt csend, a
másik jelenlétében lelt öröm segíti elo" leginkább. A társsal való
találkozások alkalmával az egymásra hangolódás és a szavak nélküli közös
gondolkodás technikáit alkalmazzuk. Az értés bizalmi környezetbe
ágyazódása által jön létre a meta-értés, és az így kialakuló meditatív
közegben a cselekvés nélküli cselekvés jelenti a munkát. A munka ebben
az értelemben nem fizikai és nem szellemi, hanem sokkal inkább érzelmi
munkát jelent. Az együttlét nem szavakat vagy mondatokat, hanem
mu"tárgyak kiindulópontjait képezo" alapmotívumokat hoz létre.
tukor <http://www.koronczi.hu/mirror/>
tukor <http://www.koronczi.hu/mirror/>
*Koronczi Endre*
Budapest Kiállítóterem <http://www.budapestgaleria.hu/index.php?akt_menu=92>
Megnyitó . Opening
* 2009. január 15.* (csütörtök) 17 h
15 January 2009
A kiállítást megnyitja . Opened by:
* Enyedi Ildikó* filmrendezõ
Konzultáns . Consultant:
* Tatai Erzsébet*
Megtekinthetõ:
2009. február 15-ig,
hétfõ kivételével naponta 10-18 óráig.
*Andrási Gábor . <http://www.koronczi.hu/mirror/mirror-partners.html>Bán
András . <http://www.koronczi.hu/mirror/mirror-partners.html>Birkás Ákos
. <http://www.koronczi.hu/mirror/mirror-partners.html>Tillmann J. A.
<http://www.koronczi.hu/mirror/mirror-partners.html>*
There are thoughts whose conception is best facilitated by the joy of
silence experienced in harmony with the other; the happiness caused by
the other's presence. On the occasion of encountering our companion, we
apply techniques of mutual wordless cogitation and of becoming attuned
to one another. Meta-understanding is generated by embedding
understanding into an environment of trust. In the meditative
environment that is thus created, work is comprised by action without
action. Work in this sense is neither physical, nor spiritual; it means
more of an emotional kind of work. Being together gives rise not to
words or sentences, but to the fundamental motifs that will form points
of departure for works of art.
*mirror*
Koronczi Endre a Budapest Galériában rendezendo" */Tükör/ *címu"
kiállításával a barátság-képek hosszú sorát fu"zi tovább; az emberi
kapcsolatok spirituális potenciálját kutatja. A tükör-metafora
segítségével e kapcsolatok szellemi természetéro"l szóló hagyományokat
értelmezi újra. A nyugati hagyományban az ilyesfajta viszonyok közege és
formálója a közös gondolkodás, beszélgetés, cselekvés. Koronczi -
mu"vében - ezt a felfogást provokálja: vajon a csend - a körbeölelo", a
tétlenség, melyro"l úgy véljük, ideális a magányos elmélyedés,
gondolkodás számára, mennyire alkalmas olyan kapcsolatok kialakítására,
amelyeknek épp kialakításuk folyamatában (és eredményeképpen) születnek
gondolatok? Koronczi Endre projektjében négy olyan ember van jelen, aki
fontos szerepet játszott és játszik az o" (mu"vészi) identitásának,
egyéniségének formálódásában.
A Koronczi által teremtett - és videón bemutatott - szituációk egyaránt
szolgáltak a kapcsolatok gyakorlóterepéül, az eltéro" egyéniségének
megfelelo"en különbözo" felfogások provokációinak (és emberi viszonyokat
vizsgáló terepek gyanánt) valamint alkotói inspiráció feltételének. A
négy férfi négy aspektusát jeleníti meg egy nehezen megnevezheto"
kapcsolatnak, melyek mindegyikében van valami az apa-fiú,
mester-tanítvány és fivéri kapcsolat jellemzo"ibo"l. Az ido"töltés
jelenetei alapján szimmetrikus barátságoknak is vélheto" kapcsolatok
azonban aszimmetrikusak, és így, az aszimmetriában rejlo" feszültség
hozza létre és tartja mozgásban a szellemi, a képzo"mu"vészeti
alkotásthoz is szükséges energiákat.
Az installációk, fotók, video-mu"vek egyszerre idéznek valamiféle, a
szellemi társnak szóló hommage-t, ajánlást és róluk alkotott
portrészeru"séget, ugyanakkor mégis ellenállnak az ilyesfajta
besorolásnak. Az archetipikusan két ember kapcsolataként elgondolt - és
Koronczi által is alapveto"en két ember kapcsolataként bemutatott -
viszonyt kitágítva, a kiállítás felveti egyfajta - végtelenített -
láncolat leheto"ségét.
*Tatai Erzsébet *
With */Mirror/, *hisnew exhibition in Budapest Gallery, Endre Koronczi
continues the long tradition of friendship-images, exploring the
spiritual potentials of human relationships. He uses the mirror metaphor
to reinterpret the traditions regarding the spiritual nature of
relationships. In western tradition, the media and mediators of such
relations are collective thinking, discussion and action. This is the
approach challenged in Koronczi's work: to what extent may the silence
that envelopes us, the inertness that we think is ideal for solitary
absorption and cogitation, be suitable for developing such relationships
whose very process of development involves (and results in) the birth of
ideas? Endre Koronczi's project involves four personages who have played
an important role in the formation of his (artistic) identity and
personality.
The situations generated by Koronczi and shown on video, serve several
causes: they are the practice grounds of these relationships; they
challenge different approaches represented by the different
personalities; they serve as the ground for examining human relations;
and they serve as circumstances for creative inspiration. The four men
represent four aspects of some kind of relationship that is difficult to
describe. Each of these aspects has some of the characteristics of the
father-son, master-disciple and fraternal relations. Based on the scenes
representing time spent together, these relationships might seem to be
symmetric friendships; however, they are asymmetric, and it is exactly
the tension that lies in this asymmetry that engenders and keeps in
motion the spiritual energies necessary for artistic creation.
The installations, photographs and video works evoke a sort of hommage
and dedication to a spiritual companion, as well as their portraiture,
while also resisting any such classification. Expanding the relation
that is conceived of archetypally as the relationship of two people -
and fundamentally represented by Koronczi as the relationship of two
people - the exhibition suggests the possibility of a kind of - infinite
- concatenation.
*Erzsébet Tatai*
*http://www.koronczi.hu/mirror/*
More information about the Artinfo
mailing list