[artinfo] Éjszakai Átszálló 2009 - Konspiráció

Janka Sipiczki sipiczki.j at gmail.com
Tue Aug 18 17:49:58 CEST 2009


Örömmel értesítünk mindenkit, hogy a Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros
idén is megrendezi az *Éjszakai Átszálló* elnevezésű összművészeti
minifesztiválját!

Ahogy eddig is a közönség 5 napig mindennap más kiállításon és zenei
eseményeken vehet részt, melyek egy tematika köré csoportosulnak. Idén
azonban már 2 helyszínen folynak a programok. Kora este a* Kortárs Művészeti
Intézet (2400 Dunaújváros, Vasmű út 12.)* ad helyet a képzőművészeti,
illetve az ezekhez szorosan kapcsolódó zenei programoknak. Ezután 23 órától
a Patyolat Udvarban *(2400 Dunaújváros, Gutenberg köz 2.) *folytatódnak
koncertekkel és DJ-szettekkel az esték.

*
*

*
*

*
*

*Konspiráció*

*Éjszakai Átszálló*

*Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros*

*2009. augusztus 25-30.*



A 2009-es Éjszakai Átszálló alkalmával bemutatott fiatal magyar kortárs
művészek műveit, akcióit, projektjeit összeesküvésként próbálja átértelmezni
az esemény kurátora. A kortárs művészettel napi kapcsolatban nem álló
látogatók számára - egy külső nézőpontból szemlélve gyakran tűnhet kvázi
értelmetlennek, ebből kifolyólag pedig egy általuk nem érthető célú
összeesküvésnek egy kortárs művészeti megmozdulás. Ez sokszor a kortárs
művészetet sújtó információhiánnyal, vagy általános érdektelenséggel
indokolható, vagy éppen azzal, hogy széles körben nem tisztázott a
képzőművészeti szcéna szereplőinek pozíciója, különösen az alanyi módon
válogató kurátoré. A legtöbbek számára a mai napig rejtély a kortárs
művészet fogalmisága és technikai repertoárja. Amióta pedig általánosan
megfogalmazódó elvárás a szcénán belül az, hogy a kortárs művészek munkái
szóljanak valamiféleképpen a jelen társadalmi kérdéseiről, azóta furcsának
tűnhet, hogy miért és hogyan akar állást foglalni egy olyan közkeletűen
lírai formalizmusába temetkező, és éppen ezért irrelevánsnak hitt mező, mint
a kortárs képzőművészet. Ez a szociális-affinitás nagyban árnyalja az
összesküvés-elméletek szerepét.

A Konspiráció Átszálló célja nem az, hogy didaktikusan, egyfajta edukációs
céllal tárja fel a meg-nem-értettség tartalmait. Éppen ellenkezőleg: a
látogatók eleve egy konspirációs értelmezési térbe lépve a biztosan soha nem
érthető üzenetek és érdek-összefonódások mezején saját intenciójuk szerint
fogadhatják be a művészetet - ami a művészeti grammatika és az összeesküvés
szótárainak mindig új régióit igyekszik meghódítani. Az Átszálló éjszakákon
átnyúló kiállítás-sorozatának alkalmával is alapvetően arról van szó, hogy
egy Intézet gyomrába gyűlnek emberek a sötétben. Okaik és motivációik
különfélék: van, aki a művészetre kíváncsi, van aki a zenei programokra, van
aki csak odasodródik. A szituáció konfuzitása mindenesetre kedvező ahhoz,
hogy az Átszálló különböző összesküvések melegágyává váljon. Egy helyre
gyűlnek emberek, eltérő érdekekből, de ugyanazzal a céllal, hogy részt
vegyenek a programokon. Minden közösségi együttlét alkalmával történik
valami a közösen tapasztalt élmények által.

Az éjszakai átszálló alkalmával pedig olyan művészeket és munkákat
igyekezett a kurátor válogatni, amiknek tág mediális-kerete eleve
összeesküvésekre enged következtetni, vagy a karakterük valamilyen módon
magyarázza az összeesküvés fogalmát. A Kaos Kemping formáció archív
super8-as és 16 mm-es filmeket vetítik szimultán módon az összes térben
használható felületre. A vetítve keveredő talált archív és ismeretterjesztő
dokumentum-filmek nyelve eleve összesküvés hangulatot áraszt, ami a kortárs
vj-zést is átértelmezi egyfajta analóg mozi alapú képi mixtúrává. A
Borsos-Lőrinc Lilla és Borsos János alkotta "Borsos-Lőrinc" formáció
2009-ben hívta fel magára nagyban a magyar közvélemény és média figyelmét.
Diákhitelük révén fennálló tartozásukat festették meg összegszerűen egy
képen, és a festett összeg fejében próbáltak meg túladni a festményen. Meg
is vásárolta tőlük a képet, aminek következtében visszafizethették
diákhitel-tartozásukat egy összegben. Ez a művészeti gesztus sok kortárs
művészettel nem foglalkozó embernél verte ki a biztosítékot. A kiállítást és
az akciót kommentelők leggyakrabban "a velem miért nem történik ilyen,
hiszen ilyet én is tudok" érvrendszerrel ágáltak a művészpáros akciója
ellen, amit már önmagában tekinthetünk pszeudo-összeesküvésnek.

Az Átszállóra szintén meghívott Vass Miklós munkái, projektjei és akciói
kapcsán került a konspiratív képbe. 2007-es "dialog mit der jugend" c.
egyestés koncept-akciója során az esemény látogatói egy szeánsz során
tehettek volna fel kérdéseket egy médium segítségével Erdély Miklósnak.
Dunaújvárosban egy workshop, vagy közös mű kereteit fekteti le, ami konkrét
összeesküvésekről és összesküvés-elméletekről szól.

Siegmund Ákos a fotórealista Parazitii címet viselő festménysorozatát
állítja ki, melynek képei sorba rendezve értelmezik át az emberi civilizáció
egyes vívmányai parazitizmusként. A 2009-es Éjszakai Átszálló látogatói
ráadásul egy a maga nemében teljesen egyedi intermediális operett
ősbemutatóján is részt vehetnek majd.



 Fenyvesi Áron

-- 
Sipiczki Janka
Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros
tel.: 06-30/823-6566


More information about the Artinfo mailing list