[artinfo] JOAN Villaplana / Lumen
Gergely Laszlo
gergely.laszlo at gmail.com
Sun Nov 2 13:57:26 CET 2008
--------------------------------english text
below------------------------------
*Joan Villaplana – Metropolis*
2008. 11.04 – 11.25
Megnyitó: 2008.11.04, 20:00
Lumen Galéria
Mikszáth Kálmán tér 2.
1088 Budapest
Nyári nyitvatartás: k-p: 8.30-19h, szo: 10-17h, v: zárva
www.photolumen.hu
Metropolis című sorozatában Joan Villaplana (szül. Manresa, 1976) Európa
különböző metróállomásain elkapott, hosszú évek során összegyűjtött
csoportképeit alakítja a várakozás pillanatainak egy földalatti színpadon
lejátszódó jeleneteivé. A színpadiasságot az alkotó tudatosan, metaforaként
használja, a helyzetek maguk ugyanis "valóságosak". A Metropolis ezáltal
Walker Evans híres, az 1930-as években készült Subway Portraits c.
sorozatának képeit idézi; de míg Evans, fényképezőgépét elrejtve, a vele
közvetlenül szemben ülőket rögzíti, Villaplana "láthatatlan" gépét kezében
tartva figyeli a szemközti peronon várakozókat. Mindketten a véletlenül
azonos időpillanatban egy helyszínre sodródott metró-utasok közti
kapcsolatrendszereket, illetve azok hiányát kutatják; s egyben arra is
rámutatnak, hogyan szolgáltatja ki a fotográfiai dokumentarizmus az embert,
mint tárgyat a fotográfus (és a fényképezőgép) rá szegezett tekintetének.
Villaplana képeinek különös hatását tehát egyrészt "láthatatlan"
fényképezési technikája, másrészt a színházra, megrendezettségre,
díszletszerűségre tett képi utalások adják. Ha hagyjuk magunkat elmerülni
ebben a világban, és szabadjára engedjük a fantáziánkat, egy egész sor
értelmező kérdés merülhet fel bennünk: Vajon mit néz a kisfiút kézenfogó
idős férfi? És a nő zacskóval miért beszél magában és miről szólhat a
monlógja? Amint azonban elhagyjuk a színház-metaforát és visszatérünk a fotó
valós helyszínére, a jelenetek összeolvadnak; nagyvárosi életünk képét
adják, egy olyan léthelyzetét, ahol szabadságunkért a tömegben elszenvedett
elszigeteltségünkkel fizetünk.
Moritz Neumüller, független kurátor
*Támogatók:*
NKA, Spanyolország Nagykövetsége Magyarországon, Institut Ramon Llull,
Architects Council of Catalunya
*Joan Villaplana – Metropolis*
04.11.- 25. 11. 2008
Vernissage: 04.11.2008, 20:00
Lumen Gallery
Mikszáth Kálmán tér 2.
1088 Budapest
Opening hours: Tue-Fr: 8.30-19h, Sat: 10-17h, Sun: closed
www.photolumen.hu
In the series Metropolis, Joan Villaplana (Manresa, 1976) shows subterranean
sceneries in the form of group portraits, or rather theatralizations of the
act of waiting. These are pictures he has collected over several years in
subway stations across Europe. The staging metaphor is a conscious visual
construction of the photographer, yet the subjects are "real". In this
sense, Metropolis has certain affinities with Walker Evans' famous Subway
Portraits from the early thirties. But while Evans used a hidden camera at
short distance to capture the passengers sitting opposite him in the wagon,
Villaplana draws on an "invisible" camera that he holds in his hands to
portrait the commuters on the other side of the platform. What the pictures
have in common is not only that they show the (lack of) interaction between
commuters that just happen to be at the same place, at the same time: They
also share a deep reflection on documentary photography as a genre that
exposes a (human) object to the pointed gaze of the photographer and his
weapon, the camera.
The particular impact of Joan Villaplana's series is thus created through
the visual reference to theatre on the one hand, and the "invisible camera
technique" on the other. This way, the photographer imparts to his pictures
the aesthetics of a staged scenery. If one gives in to this deception and
lets imagination run free, the whole range possible interpretation emerge:
What is the old man with a child at his hand looking at? And what is the
internal monologue of that woman with the shopping bag all about? As soon as
one switches back from the theatre metaphor to the real photo venue, the
scenes coalesce into one; that of our contemporary life in a city in which
we pay for the attained freedom with the isolation in the mass.
Moritz Neumüller , independent curator
*Support:*
NKA, Embassy of Spain in Hungary, Institut Ramon Llull, Architects Council
of Catalunya
More information about the Artinfo
mailing list