[artinfo] tranzit.hu info_muveszetelmeleti és -gyakorlati szabadiskola_szeminarium Tirdad Zolghadrral_2008041820

office office at tranzitinfo.hu
Thu Mar 27 08:58:27 CET 2008


Hogyan viszonyul egymáshoz önreflexio és önkritika? És hogyan viszonyul a reflexivitás az átláthatosághoz, az ön-marketinghez vagy az intézménykritikához? Mi köze van a "handbra" technikának mindezekhez?

 

>>>>> 

 

A tranzit.hu által kezdeményezett Muvészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola áprilisi szemináriumát Tirdad Zolghadr Berlinben élo iro, kurátor fogja vezetni.

 

A "handbra" technika

A reflexivitásrol a muvészetek területén

 

Azt mondják, hogy az önreflexio a kritikai gyakorlatok fontos eleme mind muvészeti mind kurátori kontextusban. Nincs sok okunk ellentmondani ennek. Ez az állitás mégis számos kérdést vet fel. Ha a reflexivitás saját kulturális környezetünk "tükrözését" jelenti, akkor milyen gyakorlatokat tekinthetnénk "nem reflexivnek", minthogy nincs olyan projekt, amely zárojelbe tehetné történelmi kontextusát. Továbbá, mi a kapcsolat reflexiv és kritikai (önkritikai) között, lévén ez utobbi kifejezés is olyan, amelyet sokféleképpen használunk - a kritikánk tárgyával kapcsolatos fenntartások nélkül. A kritika mellett hogyan viszonyul a reflexivitás az átláthatosághoz, az ön-marketinghez vagy az intézménykritikához.

 

A szeminárium cime egy a popkulturában bevett gyakorlatot jelöl, amely valojában a reflexivitás határán mozog - egy gesztust, amely valoszinuleg mint olyan, véletlenszeru, és bizonyos tekintetben teljesen nélkülöz minden reflexivitást. A handbra technika a softcore erotikában használt kifejezés arra, amikor valaki illendoségbol a kezeivel takarja el a mellét. A gesztus természetesen anti-illuzionisztikus, már-már brechti cinkossággal kacsint össze a közönséggel: "tudod, hogy én tudom, hogy otthon a medencéd szélén nem igy heverészel". A nore, mint ideologiai érdekek csataterére is ráirányitja a figyelmet - a nore, mint a családi értékek szimbolumára, és mint szexuális tárgyra - miközben magát a "figyelem ráirányitás" aktusát erotizálja.

A technika ebben is találo, a bimbozo hyperhardcore cyberporno idején meglehetosen eredeti. 

 

Mindezek teszik a handbra technikát a muvészeti reflexivitásrol szolo vita kinos, de termékeny bevezetojévé. A szemináriumon példákat hozok a (szándékolt) reflexivitásra saját gyakorlatombol mint kurátor és mint filmes, és más muvészeti, kurátori, muvészetkritikai és pedagogiai felállásokbol is. A szeminárium - nota bene - nem szotári definiciok megalkotására tesz kisérletet, hanem a témát párbeszéd ürügyéül használja. A szeminárium résztvevoit felkérjük egy-egy a témába vágo példa bemutatására.

 

 

A szeminárium idopontja: 2008. április 18-20.

 

A szemináriumra április 10-ig lehet jelentkezni angol nyelvu motivácios levéllel, amelyben a jelentkezo 1 oldalban reflektál a témára (amelyet a szemináriumon elo is ad) az office at tranzitinfo.hu cimen.

A szemináriumon valo részvétel ingyenes. 

 

Tirdad Zolghadr Berlinben élo szabaduszo iro és kurátor. Ir többek között a frieze-nek, a Parkett Bidoun-nak, és a Cabinet magazin foszerkesztoje. Zolghadr számos helyszinen volt különbözo események kurátora, és 2005-ben a nemzetközi Sharjah Biennálé társ-kurátora. A Shahrzad art & design kollektiva alapito tagja, és épp a közelmultban publikálta elso regényét a Softcore-t a Telegram Books Londonnal. Az irás és a kurátori munka mellett Zolghadr rendezte a Tehran 1380 (Solmaz Shahbazi-val) cimu dokumentumfilmet, amellyel 2002-ben megnyerte a duisburgi Fiatal Filmkészitok Diját, és a Tropical Modernism cimu filmet, amelynet az oberhauseni Rövidfilm Fesztiválon mutattak be 2006-ban. Zolghadr számos helyen tanit, jelenleg a CCS Bard College tanára.

 

 

 

A tranzit kortárs muvészeti kezdeményezést az Erste Bank Csoport támogatja.


More information about the Artinfo mailing list