[artinfo] Csutoros Sándor kiállítás - Magyar Képzőművészeti Egyetem, megnyitó: 2008. március 20-án 18 órakor

Lázár Eszter leszter at mke.hu
Tue Mar 18 11:41:42 CET 2008

A Magyar Képzőművészeti Egyetem sok szeretettel meghívja Önt Csutoros Sándor
(1942 - 1989) kiállításának megnyitójára 2008. március 20-án, 18 órára a
Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Termébe.
a kiállítást megnyitja: Keserű Katalin
a kiállítás kurátorai: Verba Andrea és Körösényi Tamás
megtekinthető: 2008. április 18-ig
hétfőtől péntekig 10 - 18 óráig
szombaton 10 - 13 óráig
2008. március 24-én a kiállítás zárva

Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay Terem
1062 Budapest, Andrássy út 69-71.
www.mke.hu

Csutoros Sándor (1942-1989) szobrász ahhoz a neoavantgárd művészgenerációhoz
tartozott, amely Budapesten a legendás hatvanas években indult útjára. Mint
oly sokan a korszakban, ő is friss lendületű autodidaktaként kezdte
pályáját. Igen fiatalon tagja lett a Zuglói Körnek, s 1969-ben már a
Progresszív törekvésű festők, szobrászok, valamint a SZÜRENON kiállítója.
Függő szobrai a Jakovits József és Megyeri Barna által megkezdett út
folytatását ígérik. A hetvenes években a Műszaki Egyetemen megrendezett "R"
kiállításon, majd Balatonbogláron, lengyelországi és jugoszláviai avantgárd
kiállítás-sorozatokon bemutatott függő plasztikái, gömbornamentikái elemi
elmozdulások mentén, belső ritmust követve építik fel teret értelmező,
önálló struktúrájukat. Ugyanekkor számos filmszerep, díszlet- és jelmezterv
gazdagítja pályaképét. Szobrászatában időről-időre felelevenedik a paraszti
kultúra tárgyformálása és anyaghasználata, míg a nyolcvanas évek elején a
teremtés ősi gesztusával, a primitív művészet mitikus erejét idézőn
megszületik Ja-Ko-Tánia szoborsorozata. 1987-ben a Zala megyei településeken
felállított hatalmas faplasztikái már tudatosan és kifejezett szándékkal
támaszkodtak a helyi hagyományban megőrződött formai és mitikus tartalmakra.
Utolsó munkája, a 301-es parcella emlékműterve (1989), a katlan mélyéről
orgonasípszerűen felnövő bazalttömbjeivel a hazai emlékműszobrászat
megújítására tett kísérletet.