[artinfo] Éjszakai Átszálló kiállítás

Janka Sipiczki sipiczki.j at gmail.com
Fri Sep 21 12:43:35 CEST 2007


ADÁSBAN
Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros
2007. szeptember 16 – október 19.

Előzmények:
Felmérések szerint a magyarországi lakosság "kultúra-fogyasztásának"
közel 70%-át a televíziózás teszi ki. Helyi kulturális intézményekkel,
civil szervezetekkel, iskolákkal és kortárs művészekkel
együttműködésben a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet egy
TV-mentes hetet kezdeményezett, Adásban címmel. Az akciók és
performanszok, divatbemutatók, mozgóképpel aláfestett zenei előadások,
interaktív installációk és animációs filmek lényege az volt, hogy a
telematikus adás helyébe, melynek befogadója az otthonában ülő passzív
néző, köztérben zajló közösségi események kerüljenek.
Az élőben szervezett egyhetes „TV-pótló" műsoron keresztül vizsgáltuk
a kibocsájtó és befogadó (TV-adó / művész - közönség) viszonyát,
illetve azt, hogy a kortárs művészet miként próbál újfajta
kapcsolatokat és befogadói attitűdöket teremteni.

Kiállítás:
A rendezvénysorozat nyomán létrejövő kiállítás részben az egyes
programok lenyomata, részben a TV-programokhoz, tévézési szokásokat
tematizáló alkotásokból épül fel. Szabó Benke Róbert Vizitáció című
divatbemutatója sok év után a művész első ilyen nagyszabású
produkciója, melynek része volt Sárosi Anita videóvetítése és a Hotel
North Pole zenei aláfestése is. Szabó Benke ruhagyűjteménye, amely az
1960-as évektől kezdődően különböző korszakok divatját idézi, más és
más kollekciók, kreációk alapjául szolgál. Dunaújvárosban ötször öt
modellt láthatott a közönség egy rendhagyóan statikus bemutatón. Szabó
Benke öt posztamenst helyezett el a térben, amelyeken mozdulatlanul,
szoborszerűen álltak a boszorkák, a nők, a szumók, az angyalok,
valamint a gésák és párkák csoportjai. Az újrafelhasznált és egymással
bátran kombinált ruhák közül két szett darabjai láthatók a
kiállításon: az Uitz terem üveghomlokzata mögött két
„szumó"-kirakatbaba áll, akiknek tekintélyes testalkatát a rájuk
csomózott ruhák alkotják. Megtekinthető továbbá két kreáció a
boszorkány-sorozatból, illetve Szabó Benke korábbi bemutatatóinak
felvételei. A művész installációját egy látványos nyakkendő-mandala
egészíti ki.
Szintén az Uitz Teremben láthatók Karácsonyi Laci munkái, festmények,
videók és élő koncertjének kelléke, egy rádió fej. A villogó dobozzal
fején koncertező művész látványa teljesen eltér ugyan a kiállítótér
falán elszórva installált képek finom árnyaltságáról, a két
kifejezésforma mégis szorosan kapcsolódik egymáshoz. Karácsonyi Laci
dalai önmagáról, művész mivoltáról és az ezzel járó összes
bizonytalanságról és kétségről szólnak. Előadásmódja és képei is
közvetlenek, nyíltan vállalják az esetleges hibákat, vagy akár
parodikusnak tűnő részleteket. A naivitás és örömteli megmutatkozás
ugyanúgy jellemző rájuk, mint az emberi létet megkérdőjelező gesztusok
komolysága.
Karácsonyi Laci videoklipp-szerű filmjei a stockholmi Ersta Konsthall
által kezdeményezett zenei gyűjtés, archívum szomszédságában láthatók.
A művészet nem néma címmel a svéd intézmény képzőművészeket kért fel
arra, hogy küldjék be zenére alapuló munkáikat. Az ekként létrehozott
archívum célja az, hogy bemutatásának különböző állomásain további
művekkel bővüljön. A kiállításon a CD-borítók szereplenek, illetve
közel 1500 zeneszám – köztük számos magyar alkotó munkája –
hallgatható meg.
Az Uitz Teremben tekinthető meg végül néhány használati tárgy, amelyet
a HINTS csoport tagjai készítettek újrafelhasznált anyagokból. Azt,
hogy miként lehet tejeszacskóból táskát varrni, vagy
gyümölcslé-csomagolásból pénztárcát készíteni, vagy esetleg
magnószalagból horgolni, a kiállítótérben berendezett „freeshop"-ban
próbálhatták ki az érdeklődők. A freeshop lényege eredetileg az, hogy
a használók által rendelkezésre bocsájtott dolgokat bárki
térítésmentesen elviheti, akinek szüksége van rá. Az általában ruhákat
és kisebb használati tárgyakat gyűjtő boltok helyett Dunaújvárosban
egy olyan „szaküzlet" működik, ahová kreatív ötleteiket hozzák az
érdeklődők. Az üzlet október 13-án nyit ki újra, hogy meg lehessen
ismerkedni különböző recycling technológiákkal és hogy ki lehessen
próbálni, miként készíthető például divatos válltáska a Van Gogh
kiállítást hirdető óriásposzter anyagából.
A Kortárs Művészeti Intézet Kisterme a Virtuális Város kezdeményezés
eddigi eredményeit mutatja be, melynek keretében helyi képző- és
iparművészeket, illetve építészeket kértünk fel arra, hogy tegyenek
javaslatot a város(kép) alakítására. A beérkezett ötletek mentén jól
körvonalazódnak azok a problémák, amelyek a város több részén is
megoldásra várnak: a helyi értékek helyreállítása, a hagyományőrzés
feltételeinek megteremtése, a panelházak homlkozatainak átalakítása,
illetve a város és a Duna-part összekapcsolása. A kezdeményezés
szándéka, hogy olyan képeket teremtsen, amelyek gondolatébresztőek,
illetve amelyek felhasználhatóak a további városrendezési munkálatok
során. Az Éjszakai átszálló rendezvénysorozat alatt folytatott első
nyilvános beszélgetésen mutatta be a MartinÁsz csoport VasÚt című
kisfilmjét, amely a kiállításon is megtekinthető.
A Pincegalériában három alkotó munkái vannak kiállítva, melyek
egyaránt kapcsolódnak a tévézési szokásokhoz, a médiaképek a
látásmódunkra gyakorolt hatásához és ahhoz a kérdéskörhöz, hogy a
kortárs művészet miként teremthet újfajta kapcsolatot közönségeivel.
Orbán György montázsai egyszerű módszerrel készülnek. A művész TV-ből
kifotózott képekbe illeszti bele önarcképét, s így hol a csodálkozó,
értetlen néző, hol az aktív résztvevő szerepét játsza el. A mozifilmek
reklámjaként használatos állóképek méretében készült kilenc felvételen
újra és újra felbukkanó művész megteremti ugyan a „benne vagyok a
tévében" érzést, de egyben le is buktatja a manipulációt. Előd Ágnes
printjei szintén médiaképekből indulnak ki. Két művésztársával közösen
a Csillagok Háborúja és Harry Potter motívumait idegeníti el,
rákérdezve ezáltal a csoportkép festészeti hagyományaira is. A földet
fenyegető UFO-támadást dokumentáló térképei és metszetei pedig a
TV-fikció és a hiedelmek viszonyát szemlélteti (ál)tudományos
módszerekkel. Vécsei Júlia Environmash című hanginstallációja
eredetileg az Ersta Konsthall felhívására érkezett be. A különböző
környezeteket – város, erdő, világűr, stb. – szemléltető ábrák és a
hozzátartozó hangok olyan eszköztárat képeznek, amelyekből a látogatók
komplex látványokat és zenei kompozíciókat építhetnek fel.

---------
A kiállítás ideje alatt zajló workshopok időpontjai a www.ica-d.hu
honlapon találhatók. Kreatív foglalkozások általános iskolák (6-12
éves gyerekek) és középiskolák számára (12-18 éves tanulók) az
info at ica-d.hu címen leköthetők. További információ: Sipiczki Janka,
tel: 06 30 823 6566, email: sipiczki.j at gmail.com.

Az Éjszakai átszálló szervezője a Kistérségi Európai Uniós és
Idegenforgalmi Kht.,
szakmai szervezője a Modern Művészetért Közalapítvány.
Együttműködő partnerek: Dunaújvárosi Főiskola, ERSTA Konsthall, Magyar
Nagykövetség, Stockholm
Támogatók: DUNAFERR Zrt., Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata,
Nemzeti Kulturális Alap, Szigeti Viktor, Text Nyomda, Dunaújváros,
Varázs-Kép, Dunaújváros
Médiapartnerek: Dunaújvárosi Hírlap, Dunaújváros Online, Fehérvári Est


--
Sipiczki Janka
Kortárs Művészeti Intézet - Dunaújváros
tel.: 06-30/823-6566


More information about the Artinfo mailing list