[artinfo] Mullner Andras es Andrasi Gabor eloadasa_Trafo
+
b2 at c3.hu
Fri Sep 14 15:58:37 CEST 2007
A Trafo Szabadegyetem programjakent
*2007 szeptember 17-en, hetfon*
ket kepzomuveszeti vonatkozasu eloadasra varunk mindenkit szeretettel a
Trafo szinhaztermebe.
*2007. szeptember 17. 17:00*
*Müllner András*
*1968: a nemzedékváltó év (happeningek és kiállítások)*
A sztereotip kép szerint az avantgárd elutasítja a hagyományt, és azt
lehet mondani, hogy folytonos nemzedékváltásban, más szóval permanens
esztétikai forradalomban él. Az avantgárd és a hagyomány viszonya
azonban korántsem olyan egyértelmu, ahogy azt a dadaisták szövegeit
olvasva elképzelhetjük, vagy Marinetti programjából, a múzeumok
éjszakájából kikövetkeztethetjük. Bár az igaz, hogy az újra, a totális
eredetiségre való hivatkozás állandó szólamként van jelen a történetinek
nevezett avantgárdban és annak újabb verzióiban, és ez a hivatkozás
legtöbbször az „anyagra”, a „cselekvésre” és a „valóságra” történo
szólamként jelentkezik, ám eközben azt is elmondhatjuk, hogy muveiket
újra meg újra átjárja valamilyen önmegtartóztatás. Ez az
önmegtartóztatás vagy avantgárd felfüggesztettség nem feltétlenül
koncepcionális, még ha bizonyos esetekben explicitté is válik, és mint
probléma a múlttal való dialógus képében lép elénk. Végso soron azonban
azt eredményezi, hogy lehetetlenné válik a magukat avantgárdnak nevezok
számára, hogy abszolút törlés alá vonják a muvészettörténetet és az
esztétikai vagy retorikai hagyományt. Amikor annak idején Walter
Benjamin az expresszionista muvészetet párhuzamba állította a barokk
szomorújátékkal, éppen arra teremtett precedenst, hogy miként lehet
meglátni a nyelvnek és az ikonográfiai vagy retorikai hagyománynak a
radikális újtól való visszatartó jellegét az avantgárd muvekben. Mivel a
nemzedékváltás programját és a hagyomány eltörlését a muvészettörténeti
diskurzus is hajlamos átvenni, bizonyítva ezzel fogékonyságát az
avantgárd eszmékre, lévén a mindenkori paradigmaváltások történeti
szempontú vizsgálata a feladata, lehet, hogy a fenti gondolatmenet
tesztelésére éppen egy olyan évet kell választanunk, amelyet
hagyományosan a magyar muvészet fordulópontjának tartanak. Az 1968-as év
sok szempontból nevezheto ilyen fordulatos évnek, de méginkább annak
látszik a muvészet terén, ahol ekkor indultak igazán rajzásnak a
happeningek (némelyiküket távolabbról visszatekintve már az elso
performanszoknak nevezik), és megrendezik az elso Iparterv-kiállítást,
nem beszélve „Az idosebb és a fiatal generáció”-ról, amely mint a
Muszaki Egyetemen megrendezett kiállítás címe már önmagában jelzi a
változás érzékelésének jelenlétét.
*2007. szeptember 17. 18:30*
* Andrási Gábor*
*Lúzer-esztétika – paradigmaváltás a képzomuvészetben*
– a muvészetipar kiépülése és rétegzettsége az ezredfordulón (a termelok
köre és az új fogyasztói piramis)
– a muvészet megváltozott kontextusa (a hagyományos szellemi és
történeti kontextus hozzáadott-értékké alakulása; új releváns
kontextusok: ár és siker)
– a muvészi és muvészettörténészi individualitás, valamint az általuk
eloállított termékek instrumentalizálódása és mediatizációja)
– a muvészet hagyományos nyilvánosságának átalakulása (a non-profit és a
for profit szférák határainak feloldódása, vásárok mint kurátori
kiállítások, biennálék mint vásárok, magángyujtemények mint közmúzeumok,
közmúzeumok mint magángyujteményi bemutatóhelyek)
– a muvészetiparban involvált hatalmi érdekcsoportok és döntéshozók
szerepeinek keveredése illetve felcserélhetové válása (a gyujto mint
kurátor, a szerkeszto mint befektetési tanácsadó, a muzeológus mint a
kereskedo tanácsadója)
– a muvészetipar nagypolitikai vetülete (a muvészet mint legitimációs
potenciál, a muvészet kommunikációja mint a médianyilvánossághoz vezeto út)
More information about the Artinfo
mailing list