[artinfo] meghívó

Július Gyula gyjulius at jovohaza.hu
Fri Oct 26 15:09:20 CEST 2007


 

A Millenáris legújabb kiállításainak megnyitójára hívjuk fel figyelmét, melynek helyszínei ez alkalommal a Pixel Galéria és a B' csarnok lesznek 2007. október 30-án, kedden, 19 órától.

 

NetArt2 - "AniMotion"

 

Bernd Lintermann válogatott munkáinak dokumentációja a Klikk kiállítás vetítőjében, a B' csarnokban

 

A megnyitón Maróy Ákos software-artist, 

a doubleNegatives Architecture alkotócsoport tagja tart előadást a Corpora inSi(gh)te projektről a B' csarnok színpadán

 

+

 

NetArt2 - "AniMotion"

Interaktív animációk és videók december 4-ig

 

Megnyitó: október 30-án 19 órakor

Helyszín: Millenáris C' épület - Pixel Galéria           

Nyitva kedd-péntek: 9.00-17.00, szombat-vasárnap:  10.00-18.00

 

A Pixel Galéria a NetArt sorozatának második kiállításán az interneten fellelhető művészi igényű animációk közül válogat. A műfaj olyan világsztárjai mellett, mint Vuk Cosic, Yugo Nakamura, Waliczky Tamás, Dane Atkins, Vécsei Juli és Kupcsik Adrián, a legfiatalabbak, a MOME média design és animáció szakának és a Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének hallgatói is bemutatják munkáikat.

 

A tárlat a Millenáris Klikk - digitális játszótér című, az internet világát játékos formában bemutató kiállításához kapcsolódik. Olyan interaktív animációkat láthatunk, amelyekbe a kihelyezett billentyűzet és egér segítségével a néző is beavatkozhat, így mintegy részt vehet a mű létrejöttében.

 

+

 

Bernd Lintermann válogatott munkái - videovetítés

 

Bernd Lintermann művész és tudományos kutató, aki valós idejű komputergrafikával foglalkozik, különös tekintettel az interaktív és generatív rendszerekre. Kutatási eredményeit a tudomány, a művészet és a piac egyaránt felhasználhatja. Munkái között komputer generálta képek, interaktív installációk és vetített környezet szerepelnek.

 

Bernd Lintermann munkáit eddig a világ számos múzeumában és fesztiválok keretében mutatták be, mint pl. az ICC InterCommunication Center (Tokio), a Louisiana Museum of Modern Art, a ZKM (Karlsruhe), az ISEA és a DEAF fesztiválok, illetve a linzi Ars Electronica. Rendszeresen dolgozik együtt olyan, nemzetközileg is elismert művészekkel, mint Bill Viola, Peter Weibel vagy Jeffrey Shaw, továbbá a CAVE(tm) environment számára készít műveket, illetve kupolaformájú és panoramikus vetített felületeket. Ezek alapján számos tudományos cikket - pl. Adalékok a SIGGRAPH-hoz - jelentetett meg.

Lintermann a greenworks cég társalapítója, amely a saját, "Xfrog" elnevezésű szoftverjét is továbbfejlesztette. Az "Xfrog" egy organikus objektek folyamat-modellálását és animációját szolgáló szoftver, amelyet olyan nagy szórakoztatóipari cégek használnak, mint az Electronic Arts, a Lucas Digital és a Digital Domain.

Bernd Lintermann 2005 óta a karlsruhei ZKM (Zentrum für Kunst und Medientechnologie) Médiaintézetének vezetője, 2006 óta a karlsruhei Hochschule für Gestaltung professzora.

 

Bernd Lintermann honlapja: http://www.bernd-lintermann.de/

 

 

ZKM  Médiaintézet

 

A ZKM Médiaintézete a folyamatosan változó médiakultúra kreatív és kritikai fórumaként definiálja magát. Az intézet 1991-es megalapítása óta a digitális művészet és információs technológia nemzetközileg is meghatározó rangú kutató- és alkotóhelye lett. Az intézet, 

mint a digitális képi technológia meghatározó centruma, Bernd Lintermann vezetése alatt a multimediális művészet kutatási és fejlesztési területén nagy szociokulturális jelentőségű, tudományos és gazdasági intézménnyé vált. Az intézet munkájának központi fontosságú része a nemzetközi vendégművészekkel és más kulturális- és kutatóhelyekkel való együttműködés. A művészi produkció spektruma a digitális videótól a 3D-animáción át az interaktív installációkig és environmentekig (környezetekig), a szoftverrendszerektől a természetes és épített környezeten keresztül a performance-művészet audiovizuális felhasználásáig terjed.

 

Az intézet munkájának eredményei a hazai és nemzetközi színtéren is nagy népszerűségnek örvendenek; folyamatosan vesznek részt konferenciákon, kiállításokon, fesztiválokon, amelyek az érdeklődő nyilvánosság, a művészet és a  tudomány szakközönsége számára egyaránt nyitottak.

 

ZKM Institut für Bildmedien honlapja: http://www.zkm.de/bildmedien

 

 

 

 

Bernd Lintermann válogatott munkáinak dokumentációja a Klikk kiállítás vetítőjében, a B' csarnokban

 

 

1. Hegedűs Ágnes, Bernd Lintermann, Jeffrey Shaw, Leslie Stuck:  ConFIGURING the CAVE (1997)

Interaktív installáció a CAVE(tm) environment számára

 

A produkció a Fraunhofer Institut IAO, Stuttgart és a ZKM Institut für Bildmedien együttműködésével valósult meg.

Az ICC InterCommunication Center, Tokio (J) gyűjteményének tulajdona.

 

 

A ConFIGURING the CAVE a látogatót hét vizuális világgal ütközteti. A felhasználó 3D-s  szemüvegekkel ellátva, egy hatoldalú, sztereó, vetített térbe érkezik. Az interfész egy életnagyságú baba. A látogató a baba manipulálására kapott meghívót: bólogatni lehet a fejével, mozgatni a végtagjait, vízszintesen és függőlegesen forgatni. Ezen a módon többféle, komputer generálta környezetet lehet felderíteni és ellenőrizni. Miközben az egyik pillanatban a felhasználó nyitja és csukja a baba szemét, a következő pillanatban belevetheti magát egy következő háromdimenziós valóságba.

Minden egyes vetített felület a baba interaktív funkcióit variálja, így a felhasználó feladata lesz, hogy a kép-világok változó paraméterei között eligazodjon.

 

 

2. Bernd Lintermann, Torsten Belschner: SonoMorphis (1998)

Interaktív installáció

A produkció a ZKM Média-, ill. Zene és Akusztika intézetének együttműködésével valósult meg.

 

Ez az interaktív installáció a mutáció evolúciós elvét próbálja megragadni. A látogató hat felkínált lehetőség közül választhat egyet. A görgetősáv segítségével tetszés szerint manipulálhatja és kombinálhatja egymással a formai tulajdonságokat, ami által valamiféle soha nem látott, mégis megsejtett kellemesség jön létre a befogadóban.

A természetesen és elevenen ható tárgyak a sztereografikus projekció által szabadon látszanak lebegni a térben. 

A vizuális szimuláció aktuális állapota a SonoMorphis hangszintjét fokozza. A grafika paraméterei azonban úgy is interpretálhatók, mint amiből egy zenei struktúra is következhet. Ezáltal automatikus kompozíciók keletkeznek, amelynek eredményei a komponensekben, nem pedig a részletekben hordozzák a tulajdonságaikat és viselkedési módozataikat.

A kép- és hangszintek egymásra rétegződésén keresztül egy olyan, nyílt struktúra áll elő, amely minden egyes szemlélő által újra konfigurálható.

 

 

3. Michael Bielicky, Bernd Lintermann: Room with a View (2000)

Interaktív  környezet

Produkció: ZKM Médiaintézet

A Wolfsburgi Autóváros Skoda-pavilonjának állandó installációja.

 

Az interaktív Room with a View"  elnevezésű terméket a ZKM Médiaintézete a  Wolfsburgi  Autóváros Skoda-pavilonja számára készítette.

Egy 12 méter átmérőjű, 9 méter magas kupolán belül a látogató hét interaktív, tematikus felületet  ismerhet meg. Ezek a cseh kultúra történetét és jelenkorát  mutatják be. Új perspektívából láthatunk rá a fejlődésre, a különböző hatásokra és a belőlük kiinduló impulzusokra az irodalomban, a művészetben és az építészetben.

Ha a látogató a tér közepén álló navigátort elfordítja, a beállítástól függően, váltakozó képkivágatok jelennek meg a projekciós felületen.

Ehhez járulnak az érintőképernyő ikonjai, amelyek érintésre újabb és újabb vizuális és akusztikus elemeket játszanak be a vetítésbe.

Az archív videók nem hagyományos szerepet töltenek itt be, hanem a funkciójuk szerint inkább vizuális átjátszó szalagokhoz lesznek hasonlatosak: a kompozícióhoz hozzáfűzik az idő fogalmát is, a mozgás igézetét, vagy egyszerűen a reális vagy éppen virtuális hangzások és játékok lefolyásának illusztrációját.

 

 

4. Michael Gleich, Jeffrey Shaw, Bernd Lintermann, Torsten Belschner, Lawrence Wallen, Manfred Wolff-

Plotteg: Web of Life (2002)

Interaktív network-installáció

Produkció: ZKM Institut für Bildmedien.

 

A Web of Life című installáció lehetőséget ad a felhasználónak arra, hogy egy

audiovizuális felületet interaktívan befolyásoljon. A folyamat médiuma a tenyérvonalak

mindenkor egyedi mintázata. Ezeket beszkennelik, ami által az installáció minden egyes

felhasználójának a kapcsolati hálója jön létre.

A látogató egy háromdimenziós komputergrafikákból, vetített képfelületekből és egy

dinamikus térhangzás képezte díszletben merülhet el.

A műalkotás egy négy helyszínre elosztott hálózati mű: egy állandó installáció található a

karlsruhe-i ZKM-ben, és a további három mobil installáció a világ különböző helyszínein

elosztva állítandó ki.

A látogató, kezét a szkennerre helyezve az összes, egymással összekötött állomás audiovizuális viselkedését befolyásolni tudja.

Ez a munka a hálózatot, mint egy, az élet minden területét átható szervezőelvet és modellt,

struktúrát és metaforát kívánja tematizálni.

 

 

5.Nik Haffner, Bernd Lintermann, Thomas McManus: Time Lapses (2000-2003)

Művészi kutatási projekt/performance

Produkció: ZKM Institut für Bildmedien

 

A Time Lapses egy művészi kutatóprojekt. A kutatás középpontjában a motion capture- technológia és a tánc vonatkozásai állnak.

A 19 kísérlet során a szerzők alapvető kérdésekre keresik a választ.Vajon egy testmozdulat hogyan ábrázolható egy másik vizuális környezetben? Hányféleképpen lehet észrevenni és meghatározni egy testet vagy mozdulatot a reális vagy a számára kiszabott térben?

A felhasznált motion capture-rendszer lehetővé tette, hogy a test felületén elhelyezett érzékelők a testpontok téri elhelyezkedését és irányát egy elektromágneses mezőben felismerhetővé tegyék. A leolvasott adatok valós idejű átfordításai például komputergrafikaként is ábrázolhatók.

A motion capture-technológia és a tánc konkrét felhasználási példáin túl a projekt a művészi kutatómunka elméletével is foglalkozik. További kutatások folynak a művészi munka e speciális formájának leírására, dokumentációjára és egy eszköztár összeállítására.

 

 

6. Bernd Lintermann, Jeffrey Shaw: Cupola (2004)

Komputergrafika-installáció

Produkció: ZKM Institut für Bildmedien, epidemic (F)

 

A Cupola egy helyspecifikus installáció, amelynek képi tartalma mindig arra a városra vonatkozik, amelyikben éppen ki van állítva. Ezt a munkát 2004-ben Lille-be és Kiotóba tervezték. Egy szabadon lebegő kupolaszerkezet alatt cca. 200 darab, belső terekről készült körkép látható, amelyek valós idejű transzformáció során fűződnek egymásba. Egy városi környezetre jellemző, hangzó környezet erősíti a megszólítandó hely atmoszféráját.

A nyilvános vagy privát, ipari, kulturális és szakrális terekbe vetett, a mindennapi életet meghatározó pillantás a szemlélőt a hely új élményével szembesíti.

A templomfestészetből ismerős kupola tér, mint az illuzionisztikus ábrázolás klasszikus tere, itt a különböző helyek virtuális ábrázolásán keresztül hivatkozik az eredeti helyszínekre. A speciális módon kifejlesztett képi transzformációk az illúzió születésére kérdeznek rá; egyaránt tematizálják az ábrázolandó projekciós rendszer technikai tulajdonságait, és az emberi észlelés sajátosságait.

 

 

7. Bernd Lintermann: PanoramaScreen (2005-)

Kutatási projekt/Interaktív vetített felület

Produkció: ZKM Institut für Bildmedien

 

 

A ZKM Institut für Bildmedien kutatási- és fejlesztési munkájának súlyponti kérdése az immerzív vetített környezet. Az intézet munkájának legújabb vívmánya ebben a tekintetben egy 360°-os panorámavetítésre alkalmas hengeres képernyő/vetítővászon.

A PanoramaScreen-re 4, ill. 6 projektor segítségével teljes panorámás filmeket, 3D- animációkat és videofilmeket lehet bejátszani. A képernyőt sztereoszkopikus virtuális valóság alkalmazásokra is lehet használni. Egy 8-csatornás audiorendszerrel és az interaktív, valós idejű felhasználások különböző lehetőségeivel rendelkezik.

A művészeknek lehetőségük nyílik arra, hogy a PanoramaScreen segítségével a panoramikus képterek új felhasználásait kipróbálják, a kutatók pedig az információs terek navigálására és vizualizálására is használhatják azt.

A PanoramaScreen első változata 3,5 méter magas és 10 méter átmérőjű volt. A berendezés második változata 8 méter átmérőjű, és 2,8 méter magas.

 

+

 

A doubleNegatives Architecutre (Tokyo, Japan) Corpora projektjének legújabb kiállítása a YCAM-ben (Yamaguchi, Japán) valósult meg, a korábbi (Tokyo Japán, Daejeon Korea, Peking Kína) kiállításokat követően.

 

A Corpora egy generatív építészeti installáció, amely a környezetre

reagálva alakítja át a kiállítótér architektúráját. A generált struktúra

egy sejt-automata modell alapján, speciális tér-percepció segítségével

alakul ki. A Corpora inSi(gh)te installációban drótnélküli mesh sensor

hálózat szolgáltatja a környezeti információt. A generált eredményt

augmented reality nézőpontokon keresztül láthatja a közönség, ahogy a

látogatók kitöltik a virtuális teret.

 

A kiállítás része egy szobor is, ami a generálási folyamat egy

pillanatát örökíti meg valós fizikai formában.

 

http://transition.turbulence.org/blog/2007/10/10/corpora-in-sighte-yamaguchi/

http://www.ycam.jp/?module=event&action=show&id=592&lang=en

http://doublenegatives.jp/

 

+

 

Előzetes:

 

November 8., csütörtök       

Pixel szimpózium

a digitális médiaművészeti gyűjtemények kialakításáról

a Millenáris Pixel Galériája és a Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum szervezésében

 

Téma: 

* Digitális médiaművészeti alkotások, és a szerzői jogok

* Gyűjtemény kialakítása, archiválás kérdései

* Elektronikus művészeti múzeumok - filmgyűjtemények, videogyűjtemények

* Művészvideók, kompúteranimációk a műkereskedelemben

* Work in Progress: magyar médiaművészek előadásai legújabb munkáikról

 

Helyszín: Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum I. emeleti előadóterme

Cím: Művészetek Palotája, 1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.

Időpont: 10.00-16.00

 

A részvétel ingyenes!

 

 

 

Millenáris

1024 Budapest

Kis Rókus u. 16-20.

www.millenaris.hu <http://www.millenaris.hu/> 

 



More information about the Artinfo mailing list