[artinfo] meghívó
Július Gyula
gyjulius at jovohaza.hu
Fri Oct 26 15:09:20 CEST 2007
A Millenáris legújabb kiállításainak megnyitójára hívjuk fel figyelmét, melynek helyszínei ez alkalommal a Pixel Galéria és a B' csarnok lesznek 2007. október 30-án, kedden, 19 órától.
NetArt2 - "AniMotion"
Bernd Lintermann válogatott munkáinak dokumentációja a Klikk kiállítás vetítőjében, a B' csarnokban
A megnyitón Maróy Ákos software-artist,
a doubleNegatives Architecture alkotócsoport tagja tart előadást a Corpora inSi(gh)te projektről a B' csarnok színpadán
+
NetArt2 - "AniMotion"
Interaktív animációk és videók december 4-ig
Megnyitó: október 30-án 19 órakor
Helyszín: Millenáris C' épület - Pixel Galéria
Nyitva kedd-péntek: 9.00-17.00, szombat-vasárnap: 10.00-18.00
A Pixel Galéria a NetArt sorozatának második kiállításán az interneten fellelhető művészi igényű animációk közül válogat. A műfaj olyan világsztárjai mellett, mint Vuk Cosic, Yugo Nakamura, Waliczky Tamás, Dane Atkins, Vécsei Juli és Kupcsik Adrián, a legfiatalabbak, a MOME média design és animáció szakának és a Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének hallgatói is bemutatják munkáikat.
A tárlat a Millenáris Klikk - digitális játszótér című, az internet világát játékos formában bemutató kiállításához kapcsolódik. Olyan interaktív animációkat láthatunk, amelyekbe a kihelyezett billentyűzet és egér segítségével a néző is beavatkozhat, így mintegy részt vehet a mű létrejöttében.
+
Bernd Lintermann válogatott munkái - videovetítés
Bernd Lintermann művész és tudományos kutató, aki valós idejű komputergrafikával foglalkozik, különös tekintettel az interaktív és generatív rendszerekre. Kutatási eredményeit a tudomány, a művészet és a piac egyaránt felhasználhatja. Munkái között komputer generálta képek, interaktív installációk és vetített környezet szerepelnek.
Bernd Lintermann munkáit eddig a világ számos múzeumában és fesztiválok keretében mutatták be, mint pl. az ICC InterCommunication Center (Tokio), a Louisiana Museum of Modern Art, a ZKM (Karlsruhe), az ISEA és a DEAF fesztiválok, illetve a linzi Ars Electronica. Rendszeresen dolgozik együtt olyan, nemzetközileg is elismert művészekkel, mint Bill Viola, Peter Weibel vagy Jeffrey Shaw, továbbá a CAVE(tm) environment számára készít műveket, illetve kupolaformájú és panoramikus vetített felületeket. Ezek alapján számos tudományos cikket - pl. Adalékok a SIGGRAPH-hoz - jelentetett meg.
Lintermann a greenworks cég társalapítója, amely a saját, "Xfrog" elnevezésű szoftverjét is továbbfejlesztette. Az "Xfrog" egy organikus objektek folyamat-modellálását és animációját szolgáló szoftver, amelyet olyan nagy szórakoztatóipari cégek használnak, mint az Electronic Arts, a Lucas Digital és a Digital Domain.
Bernd Lintermann 2005 óta a karlsruhei ZKM (Zentrum für Kunst und Medientechnologie) Médiaintézetének vezetője, 2006 óta a karlsruhei Hochschule für Gestaltung professzora.
Bernd Lintermann honlapja: http://www.bernd-lintermann.de/
ZKM Médiaintézet
A ZKM Médiaintézete a folyamatosan változó médiakultúra kreatív és kritikai fórumaként definiálja magát. Az intézet 1991-es megalapítása óta a digitális művészet és információs technológia nemzetközileg is meghatározó rangú kutató- és alkotóhelye lett. Az intézet,
mint a digitális képi technológia meghatározó centruma, Bernd Lintermann vezetése alatt a multimediális művészet kutatási és fejlesztési területén nagy szociokulturális jelentőségű, tudományos és gazdasági intézménnyé vált. Az intézet munkájának központi fontosságú része a nemzetközi vendégművészekkel és más kulturális- és kutatóhelyekkel való együttműködés. A művészi produkció spektruma a digitális videótól a 3D-animáción át az interaktív installációkig és environmentekig (környezetekig), a szoftverrendszerektől a természetes és épített környezeten keresztül a performance-művészet audiovizuális felhasználásáig terjed.
Az intézet munkájának eredményei a hazai és nemzetközi színtéren is nagy népszerűségnek örvendenek; folyamatosan vesznek részt konferenciákon, kiállításokon, fesztiválokon, amelyek az érdeklődő nyilvánosság, a művészet és a tudomány szakközönsége számára egyaránt nyitottak.
ZKM Institut für Bildmedien honlapja: http://www.zkm.de/bildmedien
Bernd Lintermann válogatott munkáinak dokumentációja a Klikk kiállítás vetítőjében, a B' csarnokban
1. Hegedűs Ágnes, Bernd Lintermann, Jeffrey Shaw, Leslie Stuck: ConFIGURING the CAVE (1997)
Interaktív installáció a CAVE(tm) environment számára
A produkció a Fraunhofer Institut IAO, Stuttgart és a ZKM Institut für Bildmedien együttműködésével valósult meg.
Az ICC InterCommunication Center, Tokio (J) gyűjteményének tulajdona.
A ConFIGURING the CAVE a látogatót hét vizuális világgal ütközteti. A felhasználó 3D-s szemüvegekkel ellátva, egy hatoldalú, sztereó, vetített térbe érkezik. Az interfész egy életnagyságú baba. A látogató a baba manipulálására kapott meghívót: bólogatni lehet a fejével, mozgatni a végtagjait, vízszintesen és függőlegesen forgatni. Ezen a módon többféle, komputer generálta környezetet lehet felderíteni és ellenőrizni. Miközben az egyik pillanatban a felhasználó nyitja és csukja a baba szemét, a következő pillanatban belevetheti magát egy következő háromdimenziós valóságba.
Minden egyes vetített felület a baba interaktív funkcióit variálja, így a felhasználó feladata lesz, hogy a kép-világok változó paraméterei között eligazodjon.
2. Bernd Lintermann, Torsten Belschner: SonoMorphis (1998)
Interaktív installáció
A produkció a ZKM Média-, ill. Zene és Akusztika intézetének együttműködésével valósult meg.
Ez az interaktív installáció a mutáció evolúciós elvét próbálja megragadni. A látogató hat felkínált lehetőség közül választhat egyet. A görgetősáv segítségével tetszés szerint manipulálhatja és kombinálhatja egymással a formai tulajdonságokat, ami által valamiféle soha nem látott, mégis megsejtett kellemesség jön létre a befogadóban.
A természetesen és elevenen ható tárgyak a sztereografikus projekció által szabadon látszanak lebegni a térben.
A vizuális szimuláció aktuális állapota a SonoMorphis hangszintjét fokozza. A grafika paraméterei azonban úgy is interpretálhatók, mint amiből egy zenei struktúra is következhet. Ezáltal automatikus kompozíciók keletkeznek, amelynek eredményei a komponensekben, nem pedig a részletekben hordozzák a tulajdonságaikat és viselkedési módozataikat.
A kép- és hangszintek egymásra rétegződésén keresztül egy olyan, nyílt struktúra áll elő, amely minden egyes szemlélő által újra konfigurálható.
3. Michael Bielicky, Bernd Lintermann: Room with a View (2000)
Interaktív környezet
Produkció: ZKM Médiaintézet
A Wolfsburgi Autóváros Skoda-pavilonjának állandó installációja.
Az interaktív Room with a View" elnevezésű terméket a ZKM Médiaintézete a Wolfsburgi Autóváros Skoda-pavilonja számára készítette.
Egy 12 méter átmérőjű, 9 méter magas kupolán belül a látogató hét interaktív, tematikus felületet ismerhet meg. Ezek a cseh kultúra történetét és jelenkorát mutatják be. Új perspektívából láthatunk rá a fejlődésre, a különböző hatásokra és a belőlük kiinduló impulzusokra az irodalomban, a művészetben és az építészetben.
Ha a látogató a tér közepén álló navigátort elfordítja, a beállítástól függően, váltakozó képkivágatok jelennek meg a projekciós felületen.
Ehhez járulnak az érintőképernyő ikonjai, amelyek érintésre újabb és újabb vizuális és akusztikus elemeket játszanak be a vetítésbe.
Az archív videók nem hagyományos szerepet töltenek itt be, hanem a funkciójuk szerint inkább vizuális átjátszó szalagokhoz lesznek hasonlatosak: a kompozícióhoz hozzáfűzik az idő fogalmát is, a mozgás igézetét, vagy egyszerűen a reális vagy éppen virtuális hangzások és játékok lefolyásának illusztrációját.
4. Michael Gleich, Jeffrey Shaw, Bernd Lintermann, Torsten Belschner, Lawrence Wallen, Manfred Wolff-
Plotteg: Web of Life (2002)
Interaktív network-installáció
Produkció: ZKM Institut für Bildmedien.
A Web of Life című installáció lehetőséget ad a felhasználónak arra, hogy egy
audiovizuális felületet interaktívan befolyásoljon. A folyamat médiuma a tenyérvonalak
mindenkor egyedi mintázata. Ezeket beszkennelik, ami által az installáció minden egyes
felhasználójának a kapcsolati hálója jön létre.
A látogató egy háromdimenziós komputergrafikákból, vetített képfelületekből és egy
dinamikus térhangzás képezte díszletben merülhet el.
A műalkotás egy négy helyszínre elosztott hálózati mű: egy állandó installáció található a
karlsruhe-i ZKM-ben, és a további három mobil installáció a világ különböző helyszínein
elosztva állítandó ki.
A látogató, kezét a szkennerre helyezve az összes, egymással összekötött állomás audiovizuális viselkedését befolyásolni tudja.
Ez a munka a hálózatot, mint egy, az élet minden területét átható szervezőelvet és modellt,
struktúrát és metaforát kívánja tematizálni.
5.Nik Haffner, Bernd Lintermann, Thomas McManus: Time Lapses (2000-2003)
Művészi kutatási projekt/performance
Produkció: ZKM Institut für Bildmedien
A Time Lapses egy művészi kutatóprojekt. A kutatás középpontjában a motion capture- technológia és a tánc vonatkozásai állnak.
A 19 kísérlet során a szerzők alapvető kérdésekre keresik a választ.Vajon egy testmozdulat hogyan ábrázolható egy másik vizuális környezetben? Hányféleképpen lehet észrevenni és meghatározni egy testet vagy mozdulatot a reális vagy a számára kiszabott térben?
A felhasznált motion capture-rendszer lehetővé tette, hogy a test felületén elhelyezett érzékelők a testpontok téri elhelyezkedését és irányát egy elektromágneses mezőben felismerhetővé tegyék. A leolvasott adatok valós idejű átfordításai például komputergrafikaként is ábrázolhatók.
A motion capture-technológia és a tánc konkrét felhasználási példáin túl a projekt a művészi kutatómunka elméletével is foglalkozik. További kutatások folynak a művészi munka e speciális formájának leírására, dokumentációjára és egy eszköztár összeállítására.
6. Bernd Lintermann, Jeffrey Shaw: Cupola (2004)
Komputergrafika-installáció
Produkció: ZKM Institut für Bildmedien, epidemic (F)
A Cupola egy helyspecifikus installáció, amelynek képi tartalma mindig arra a városra vonatkozik, amelyikben éppen ki van állítva. Ezt a munkát 2004-ben Lille-be és Kiotóba tervezték. Egy szabadon lebegő kupolaszerkezet alatt cca. 200 darab, belső terekről készült körkép látható, amelyek valós idejű transzformáció során fűződnek egymásba. Egy városi környezetre jellemző, hangzó környezet erősíti a megszólítandó hely atmoszféráját.
A nyilvános vagy privát, ipari, kulturális és szakrális terekbe vetett, a mindennapi életet meghatározó pillantás a szemlélőt a hely új élményével szembesíti.
A templomfestészetből ismerős kupola tér, mint az illuzionisztikus ábrázolás klasszikus tere, itt a különböző helyek virtuális ábrázolásán keresztül hivatkozik az eredeti helyszínekre. A speciális módon kifejlesztett képi transzformációk az illúzió születésére kérdeznek rá; egyaránt tematizálják az ábrázolandó projekciós rendszer technikai tulajdonságait, és az emberi észlelés sajátosságait.
7. Bernd Lintermann: PanoramaScreen (2005-)
Kutatási projekt/Interaktív vetített felület
Produkció: ZKM Institut für Bildmedien
A ZKM Institut für Bildmedien kutatási- és fejlesztési munkájának súlyponti kérdése az immerzív vetített környezet. Az intézet munkájának legújabb vívmánya ebben a tekintetben egy 360°-os panorámavetítésre alkalmas hengeres képernyő/vetítővászon.
A PanoramaScreen-re 4, ill. 6 projektor segítségével teljes panorámás filmeket, 3D- animációkat és videofilmeket lehet bejátszani. A képernyőt sztereoszkopikus virtuális valóság alkalmazásokra is lehet használni. Egy 8-csatornás audiorendszerrel és az interaktív, valós idejű felhasználások különböző lehetőségeivel rendelkezik.
A művészeknek lehetőségük nyílik arra, hogy a PanoramaScreen segítségével a panoramikus képterek új felhasználásait kipróbálják, a kutatók pedig az információs terek navigálására és vizualizálására is használhatják azt.
A PanoramaScreen első változata 3,5 méter magas és 10 méter átmérőjű volt. A berendezés második változata 8 méter átmérőjű, és 2,8 méter magas.
+
A doubleNegatives Architecutre (Tokyo, Japan) Corpora projektjének legújabb kiállítása a YCAM-ben (Yamaguchi, Japán) valósult meg, a korábbi (Tokyo Japán, Daejeon Korea, Peking Kína) kiállításokat követően.
A Corpora egy generatív építészeti installáció, amely a környezetre
reagálva alakítja át a kiállítótér architektúráját. A generált struktúra
egy sejt-automata modell alapján, speciális tér-percepció segítségével
alakul ki. A Corpora inSi(gh)te installációban drótnélküli mesh sensor
hálózat szolgáltatja a környezeti információt. A generált eredményt
augmented reality nézőpontokon keresztül láthatja a közönség, ahogy a
látogatók kitöltik a virtuális teret.
A kiállítás része egy szobor is, ami a generálási folyamat egy
pillanatát örökíti meg valós fizikai formában.
http://transition.turbulence.org/blog/2007/10/10/corpora-in-sighte-yamaguchi/
http://www.ycam.jp/?module=event&action=show&id=592&lang=en
http://doublenegatives.jp/
+
Előzetes:
November 8., csütörtök
Pixel szimpózium
a digitális médiaművészeti gyűjtemények kialakításáról
a Millenáris Pixel Galériája és a Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum szervezésében
Téma:
* Digitális médiaművészeti alkotások, és a szerzői jogok
* Gyűjtemény kialakítása, archiválás kérdései
* Elektronikus művészeti múzeumok - filmgyűjtemények, videogyűjtemények
* Művészvideók, kompúteranimációk a műkereskedelemben
* Work in Progress: magyar médiaművészek előadásai legújabb munkáikról
Helyszín: Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum I. emeleti előadóterme
Cím: Művészetek Palotája, 1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
Időpont: 10.00-16.00
A részvétel ingyenes!
Millenáris
1024 Budapest
Kis Rókus u. 16-20.
www.millenaris.hu <http://www.millenaris.hu/>
More information about the Artinfo
mailing list