[artinfo] impex: Oxygenator – hogyan töltsünk meg oxigénnel egy teret

Katarina Sevic katarina at c3.hu
Wed Oct 24 14:15:53 CEST 2007


találkozó/ beszélgetés/ fo"zés/ evés/ ivás No 2.

Oxygenator - hogyan töltsünk meg oxigénnel egy teret

Joanna Rajkowska
- rezidens mu"vész, a Nemzetközi Visegrádi Alap residency programjának támogatásával dolgozik Budapseten az IMPEX vendégeként

IMPEX - kortárs mu"vészeti szolgáltató
2007. október  27. 18.00

Cím: Futó utca 46, 1086 Budapest
www.impex-info.org

Az IMPEX-ben megrendezésre kerülo" beszélgetés célja egy kölcsönös
ismerkedés. Egyrészt Joanna köztéri intervencióinak politikai
vonatkozásaival, másrészt pedig, másrészt egy kötetlen beszélgetés
keretében a mu"vész vendégekto"l is ismereteket szerez a közterek
használatának jellegzetességeiro"l Budapesten.

"Varsóban, az Aleje Jerozolimskie [Jeruzsálemi sugárút] és a Nowy
S'wiat [Új Világ utca] találkozásánál a Lengyel Kommunista Párt
központi bizottságának egykori fo"hadiszállása, a Lengyel Távirati
Iroda és a Varsói To"zsde épületeinek közelében áll egy pálmafa
(Üdvözlet Jeruzsálembo"l, 2002). A látszólag ártatlan tárgy heves
vitákat váltott ki, és évekig megosztotta a varsói közvéleményt,
feltárva ezzel a Jeruzsálem sugárút elnevezésének emocionálisan,
politikailag, történelmileg és szimbolikus értelemben is terhelt
létét, mely semlegesnek a legkevésbé sem tekintheto". Annak ellenére,
hogy mára a fa végeredményben a városkép természetes részévé vált,
mely a varsóiak és a turisták szimpátiáját egyaránt elnyerte, még
mindig egy feszültséggel, ellentétekkel teli és jóérzésekben hiányt
szenvedo" területre mutat rá."
Magda Pustola

Joanna Rajkowska köztéren dolgozik. A projektjei általában olyan
helyeken zajlanak, amelyek egykori traumák helyszínei, illetve
társadalmi vagy etnikai ellentétekkel terheltek. Nem törekszik
konszenzus elérésére vagy konfliktusok megoldására. Munkáit
platformnak tekinti, ahol ezek a feszültségek manifesztálódhatnak.

A projektjei együttmu"ködéseken keresztül születnek. Az eseményekben,
melyeket létrehoz a kulcs szerepeket a fikció és az üdülés kapják, a
valóság idézo"jelbe kerül a létezo" kontextusba belehelyezett kis
intervenciók által, miközben legtöbbször csak kis részletek
cserélo"dnek le, jelennek meg, vagy kapnak új nevet. Rákényszeríti a
nézo"ket arra, hogy új érzelmi kapcsolatot alakítsanak ki azáltal, hogy
újra elhelyezik magukat a megváltozott környezetben.
 A beavatkozások megváltoztatják a viszonyunkat a hellyel, és az
emberek közti kapcsolatokat – tudatosítják bennük a különbségeket/
hasonlóságokat, érzelmeket generálnak, néha konfliktusokat provokálnak
ki. A kommunikáció, információcsere nem elso"dleges célja munkáinak.
Rajkowska olyan mentális állapotot akar kiváltani az emberekben,
amelyben nem kell mást tenniük, mint hogy együtt alszanak, vagy
lélegeznek. Nem akarja az embereket közelebb hozni, csak kapcsolatokat
alakítani ki közöttük, hogy találkozzanak és fogadják el azt az
egyszeru" tényt, hogy egymás mellett, ugyanabban a térben létezünk.



More information about the Artinfo mailing list