[artinfo] (no subject)
Agnes Szanyi
szanyiagi at hotmail.com
Thu Oct 4 17:14:19 CEST 2007
Milyen párhuzamok és különbségek figyelhetok meg a rendszerváltás utáni orosz és magyar kortárs muvészet helyzetében? Milyen tere és fogadtatása lehet a politikai muvészetnek és aktivizmusnak a szocializmus után? Lehetnek-e a "muvészeti szovjetek" a részvételi demokrácia és a szolidaritás új formáinak modelljei?
Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ a tranzit.hu által kezdeményezett Muvészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola novemberi szemináriumán, ahol a magyar muvészeti szcéna számára kevésbé ismert orosz kortárs muvészet képviseloivel ismerkedhetnek meg a résztvevok. A szemináriumot a Chto delat? csoport két tagja, Dmitry Vilensky orosz muvész és David Riff Oroszországban élo angol muvészeti író és muvész vezeti.
A szemináriumon a politikai kiábrándultságon túl rejlo lehetoségekrol fogunk beszélgetni a Chto Delat?/What is to be done? csoport tapasztalatain keresztül.
"Szemináriumi blokkunkban azt szeretnék vizsgálni, hogyan zajlanak a politikai, gazdasági és társadalmi normalizálódás globális folyamatai napjaink Oroszországában, és hogyan hatnak ezek a folyamatok a kortárs képzomuvészet intézményi kereteire, a muvészeti produkcióra, valamint a politikai elkötelezodés színtereire egy poszt-szocialista környezetben.
A politikai és muvészeti jelenségek '90-es évek elso felében bekövetkezett radikális privatizációja/partikularizációja után a normalizálódási folyamatok az ezredfordulón a kortárs muvészet és a róla folyó elméleti diskurzus még általánosabb újra-politizálódásához vezettek. A Chto delat ennek a folyamatnak a részeként tekint magára.
Az új évezred elso évtizedében fokozódó önállósodást tapasztalhatunk, amint a nagyvállalati stratégiák mentén a muvészek újrafogalmazzák korábbi, radikálisabb gyakorlatukat a "pozícióharc" érdekében, vagy mindenestol feladják azt.
Milyen esztétikai jellemzoi vannak ennek a szituációnak? Hogyan írják be magukat a városi térbe, az intézményi keretekbe és a "globális" kultúrába? Milyen lehetoségeket lehet felfedezni? Melyik alternatívát válasszuk, ha a politikait továbbra is a muvészeten keresztül képzeljük el? Fel lehet még fedezni, be lehet még venni a poszt-szocialista városok egyenetlen terepét, hogy tereket találjunk vagy alakítsunk ki a kortárs muvészet számára? Az esztétikai és politikai önképzésnek milyen módjai állnak rendelkezésünkre? Mi az aktualitása a gyorsan eltunoben lévo szocialista kultúrának? Mit lehet belole megorizni?"
A szeminárium idopontja: 2007. november 2-4.
A szemináriumra 2007. október 24-ig lehet jelentkezni angol nyelvu motivációs levéllel az office at tranzitinfo.hu címen.
A szemináriumon való részvétel ingyenes.
"A Chto delat egy kollektív platform. Teret nyit elmélet, muvészet és aktivizmus között azzal a céllal, hogy mindháromféle gyakorlatot átpolitizálja. A kezdeményezést a hasonló nevu munkacsoport koordinálja. A csoportban moszkvai és szentpétervári székhelyu muvészek (Tsaplya and Glucklya, Nikolai Oleinikov, Kirill Shuvalov, and Dmitry Vilensky), filozófusok (Artem Magun, Oxana Timofeeva, Alexei Penzin), és írók (David Riff, Alexander Skidan) dolgoznak. A csoport 2003 tavaszán alakult meg a "The Refoundation of Petersburg" akcióval. Azóta a Chto delat egy angol-orosz nyelvu lapot is kiad, amely az 'elkötelezett kultúrához' szorosan kapcsolódó témákkal foglalkozik, és különösen az orosz értelmiségi kultúra és tágabb nemzetközi kontextusának újra-politizálására helyezi a hangsúlyt. A lap általában kollektív kezdeményezésekkel, muvészeti projektekkel vagy konferenciákkal összefüggésben jelenik meg."
www.chtodelat.org
David Riff
1975-ben született Londonban, jelenleg Moszkvában él. Kritikus, fordító. Két könyvet írt a szovjet non-konformista muvészetrol az 1960-as évektol (2000 és 2002). 2003 óta a Chto delat/What is to be done? címu újság társ-szerkesztoje. Nagyszámú publikációja és interjúja jelent meg a kortárs orosz és külföldi muvészetrol (Moscow Art Magazine, Flash Art, springerin és más folyóiratok). Számtalan muvészetelméleti és filozófiai fordítása jelent meg orosz nyelvrol. 2005-ben alapítója volt a moszkvai Karl Marx School of the English Language-nek, és muvészként részt vett az 52. Velencei Biennálén (Arsenale) 2007-ben.
Dmitry Vilensky
1964-ben született. Szentpéterváron él. Muvész és kulturális aktivista. 2003-ban o indította a "Chto delat?/What is to be done?" kezdeményezést. A hasonló nevu újság szerkesztoje (a grafikai munkát és az újság borítóját is o készíti - www.chtodelat.org). Elsosorban kollektívan és interdiszciplináris megközelítéssel dolgozik különbözo médiumokban, mint videó, fotó, szöveg, installáció és "szociális építészet". Számos orosz és nemzetközi kiállítás résztvevoje. Több intézményben és muvészeti programban is tanít, mint a Staedel Schule, Frankfurt am Main-ban, a Cultural Studies Program Malmöben, és a FRAME Finnish Fund for Art Exchange a Finn Muvészeti Akadémiával együttmuködésben, Helsinkiben.
Válogatott kiállítások az elmúlt két évbol: "SOCIÉTÉ ANONYME", Le Plato, Paris, 2007, Black Square", "Space for Actualization", Hamburg, workshops of Art Moscow, Moscow, 2007, "Interrupted Histories" 2007, "Cities from Below", Teseco Foundations, Piza, Italy, 2006, "Strategies for Self-education", Center for Contemporary Art, Moscow, 2006, Moderna galerija, Ljubljana, 2006, "La Normalidad/ Ex-Argentina", Palacio Nacional de las Artes, Buenos Aires, 2006, "Capital (It Fails Us Now)", Kunstihoone, Tallinn, Estonia, 2006
Válogatott publikációk: Documenta 12 Magazine, Kassel, 2007, Ante 5. Russian Art in Translation, USA, 2007, "Maska" Performing Arts Journal, Winter 2007, A Conversation on Education as a Radical Social (and Aesthetic) Practice with Marta Gregorčič, Bojana Piškur, Marjetica Potrč and Dmitry Vilensky, Springerin, 02.06, Phase2, Nummer: 22/2006, Hamburg
A tranzit kortárs képzomuvészeti kezdeményezést az Erste Bank csoport támogatja.
www.tranzit.org
_________________________________________________________________
Discover the new Windows Vista
http://search.msn.com/results.aspx?q=windows+vista&mkt=en-US&form=QBRE
More information about the Artinfo
mailing list