[artinfo] Tranzit.hu info_ Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola_szeminárium Chus Martínezzel és Dora Garcíával_20071214-1216

office office at tranzitinfo.hu
Tue Nov 20 10:02:49 CET 2007


Milyen szerepet játszhat egy muvészeti intézmény a mai átalakuló kulturális térben? Milyen lehetséges stratégiákon keresztül kapcsolhatók össze a kortárs muvészeti termelés helyszinei és a társadalmi tér? 

Mit tanithat nekünk a stand-up comedy és a monológ muvészete, és hogyan kapcsolódik az intézményi gyakorlathoz a "szabályok megszegése" és az "engedetlenség" fogalma?

 

>>>>> 

 

A tranzit.hu által kezdeményezett Muvészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola decemberi szemináriumát Chus Martinez spanyol kurátor, a Frankfurter Kunstverein igazgatója és Dora Garcia spanyol muvész vezeti. 

Az eloadók az intézményt nem csak a kortárs képzomuvészet bemutatásának és megvitatásának helyszineként, hanem értelmezésre szoruló összetett társadalmi helyzetként vizsgálják. Vita kialakulásának reményében olyan provokativ témákat vonnak be a vizsgálatba, mint a kiállitás-rendezés és a szabályok megszegése, egy intézmény rezidencia programja, mint egy hely elfoglalása, az irás, mint eszköz, közepes méretu intézmények és projektek versus a múzeum vagy 'kunsthalle'. 

 

 

Vitainditó - A monológ muvészete

"A kultúrának, mint a szórakoztatóipar új formájának terjeszkedése átalakitotta a teret, amelyben a muvészek és a kurátorok muködnek. Ha a kultúrpolitika jellemzoinek figyelmen kivül hagyásával dolgozunk, azt kockáztatjuk, hogy olyanok leszünk, mint a családi vállalkozásban üzemeltetett bolt a szupermarket szomszédságában. Értelmetlen ugyanazért a társadalmi térért versengeni, mint a szupermarket. Egyértelmuen más térre van szükségünk, új kulturális ökológiára. Ugyanakkor annyira saját kis sarkunk védelmezésével vagyunk elfoglalva, hogy alig marad energiánk a nagy tett véghez vitelére. Ezért azt javasoljuk, hogy vessünk egy pillantást a stand-up comedy ipar egyik nagy mesterére. Egy estérol estére eloadott monológ az ehhez nem szokott fülekre is hatással van.

 

Lenny Bruce

Lenny Bruce-t, a stand-up comedy Jézus Krisztusát - aki ellen kompromisszumokat nem ismero szövegeinek provokativ, merész és oszinte (ellenségei szemében obszcén) jellege miatt, a politikai korrektséghez, az illemszabályokhoz és a konvenciókhoz való alkalmazkodás teljes visszautasitása, valamint az 1960-as évek radikális ellenkultúrája iránt érzett kölcsönös empátiája miatt 1961-tol az 1966-ban bekövetkezett haláláig eljárás folyt - a muvész és a közönség közötti bonyolult kapcsolat esettanulmányaként mutatjuk be. A stand-up muvész, aki az 1960-as években olyan mondatokkal kezdte monológjait, mint "Lehugyozlak benneteket!" (amire a közönsége éljenzéssel és tapsviharral válaszolt), vagy "Minden 20 év alattinak és 40 év felettinek meg fogom tiltani a belépést az eloadásaimra", vagy "Nem tudok 60 év feletti közönséghez beszélni. Az egyetlen dolog, amit mondani tudnék bárkinek, aki elmúlt 60, hogy "Köszönöm, nem! Már ettem".", vagy - és ez az utolsó idézet - "Tudom, hogy egy beépitett zsidó zsarut rejtettek a közönség soraiba, hogy megtudják, obszcén vagyok-e, amikor jiddisül beszélek", mint mondtuk, a muvész és célcsoportja közötti visszacsatolás összetettségének jó példája. 

Az intézmény (a cenzúra, a kormány, a média, a rendorség formájában), a muvész (Lenny) és a közönség (egyértelmuen megosztva a lojálisok, a hitetlenkedok és a felháborodottak között) közötti törés egyszeruen leforditható napjaink intézmény kritikai tájképére. Terveink szerint ezt fogjuk tenni, miközben Lenny legjellemzobb és legszellemesebb monológjai közül néhányhoz magyarázatot is fuzünk."

 

 

A szeminárium idopontja: 2007. december 14-16.

 

A szemináriumra 2007. december 5-ig lehet jelentkezni angol nyelvu motivációs levéllel az office at tranzitinfo.hu cimen.

A szemináriumon való részvétel ingyenes. 

 

 

Chus Martinez

Kurátor és kritikus, 2006-tól a Frankfurter Kunstverein igazgatója. 2002 és 2005 között a bilbaoi Sala Rekalde muvészeti igazgatója, emellett 2001 és 2003 között a barcelonai "La Caixa Foundation" project room-jának kurátora. Több kiadvány és folyóirat, például az Afterall szerzoje, és a 2008-as Carnegie International tanácsadó testületének tagja. 

A közelmúltban a Frankfurter Kunstverein-ban a következo kiállitások kurátora volt: Gardar Eide Einarsson- South of Heaven, 2007. július-szeptember; Pensée Sauvage: On Freedom, 2007. május-július; Whenener it starts, it is the right time, 2007. március-április.  

Dora Garcia

Spanyol muvész, jelenleg Brüsszelben él. Film- és video- és preformanszmuvész. Az utóbbi években többek között részt vett a Münster Sculpture Projetcs-ben, a FID Marseille és a Rotterdami Filmfesztiválon, és több projekten is dolgozott a GfZK-val (Lipcse), a Macba-val (Barcelona), és a Les Laboratoires d'Aubervilliers-vel (Párizs).

www.doragarcia.net

 

A tranzit.hu az Erste Bank Csoport kortárs képzomuvészetet támogató programja.


More information about the Artinfo mailing list