[artinfo] 71
studio
studio at c3.hu
Mon Feb 26 17:13:31 CET 2007
71-az FKSE új senior tagjainak kiállítása
Résztvevők: Fekete Géza Péter, Hegyi Dóra, Káldi Kata, Nyíry Géza, Pál
Zsuzsanna Rebeka, Radák Eszter, Szász György, Szilágyi Kornél
Szervező: Vécsei Júlia
Megnyitó: 2007. március 1. csütörtök 19 óra
Megnyitja: Oláh Vilmos (hegedű) és kísérete Baranyai Sándor (gitár)
A kiállítás megtekinthető: 2007. március 17-ig.
Keddtől-péntekig 16-20 óráig, szombaton 12-16 óráig. Vasárnap és hétfőn
zárva.
Mi jellemzi az 1971-ben született művészeket? Az új senior tagok kiállításán
egyfajta választ kaphatunk: a vezetőség hét művészt hívott meg tiszteletbeli
tagnak, akiknek különbözősége számos mai műfajt és megközelítési módot
felsorakoztat.
Az biztos, hogy a 35 éves kor elhagyása választóvonalat jelent a művészek
életében, nem "fiatal művészek" többé, ami általában pályázatokban kitétel:
számos helyre 35 éves korig lehet pályázni. De milyen kor-kategóriába
léptünk előre, hogy magamat is kisoroljam a fiatalok közül, hiszen ez azt
jelenti, hogy kb. tíz éve legalábbis a pályán vagyunk. De minek nevezzük
magunkat ezen túl? Még nem értük el a 40-45 közötti középgenerációs kort,
ahova a karrierjük felénél tartó embereket szoktak sorolni, akiket gyakran
elér az ún. middle life crisis. Talán mondhatjuk, hogy túl vagyunk az első
évek útkeresésén, aki nem pályaelhagyó, az kialakított egyfajta gyakorlatot
és szakmai profizmust, bármilyen eltérőek is a karrierek.
Voltak olyanok, akiknek sikerült megfelelő pillanatban a nálunk ritkán
működő fiatalon felfedezett "induló művész" (emerging artist) kategóriába
kerülni, ahogy ez Káldi Katalinnal történt. 1997-ben külön díjjal kapott a
STRABAG által indított festészeti versengésben, 1999-2000-ben a frankfurti
Museum für Moderne Kunst Szenenwechsel XVII. kiállításán állították ki és
vásárolták is tőle a múzeum gyűjteményébe. Káldi kisméretű vásznaira
monokróm alapra tárgy-tanulmányokat fest. Több galériával való együttműködés
mellett (Thomas Rehbein Galerie, Köln, Várfok Galéria) Valkó Margittal
dolgozik rendszeresen, akinek tavaly nyáron nyitott Kisterem galériájában
volt legutóbbi kiállítása.
Az idei seniorok másik táblakép-festője Radák Eszter, aki nemcsak festő: az
Intermédia tanszékre is járt, esztétikából diplomázott és a Pécsi egyetemen
szerezte meg a doktori fokozatot. Tanárként visszatért a Magyar
Képzőművészeti Egyetemre, ahol a festőszakon tanít, és emellett művészeti
témájú írásokat és kritikákat publikál. A 2002-ben STRABAG első díjat nyert
festő weboldalának tanúsága szerint célkitűzése színt vinni a rendszerváltás
utáni magyar festészetbe, amit következetesen képvisel. Festményein, melyek
főleg tájképek, enteriőrök és csendéletek, az egyes részleteket foltokként
felfogva, erőteljes komplementer színekkel (amelyeket egy szerző
"fagylaltszíneknek" is nevezett) tölti ki a vászon teljes felületét. Művei
céges és magángyűjtemények kedvelt darabjai.
Nyíri Géza munkái grafikusi és web-tervezői tevékenységének hatásáról
tanúskodnak, amelyek a vizuális kultúra megjelenési formáiként a
képzőművészet határterületei is. Ezeknek a specifikus tevékenységi köröknek
a formai és tartalmi logikáját használja ki művészeti munkáiban. Ilyenek a
90-es évek végén készített, az új médiummal kísérletező web-művek; a
számítógépen kedvelt kommunikációs elemként használt piktogramok, melyeket
közismert képidézetekben használ fel és óriás plakát -formátumra nagyít ki
(ld. Utolsó Vacsora, PPP óriásplakát, Lövölde tér 2002; Uncle Sam, ARC
plakát, 2003). A kiállításon szereplő műve egy falra ragasztott
piktogram-fríz, amelyen egymásba átforduló sematikus arcok úsznak el a néző
szeme előtt.
Szász György, aki nemcsak szobrászként végzett, hanem művészettörténetből is
szerzett diplomát, sajátos térbeli világot alakított ki. Az utóbbi két-három
év egyéni kiállításai arról tanúskodnak (Parthenon-Fríz-terem, 2005;
Dorottya Galéria, 2006), hogy rátatalált egy határozott művészeti nyelvre.
Tárgyegyütteseiben, "mintha-tárgyaiban" funkciójuktól megfosztott vagy
átalakított használati tárgyak támaszkodnak, függenek, léteznek a
kiállítótérben, amelyek egy időben tűnnek idézeteknek és egy elképzelt világ
lenyomatainak.
Az Intermédiások "műfajtalanságát" vagy ha úgy tetszik, műfaji sokszínűségét
képviselik Pál Zsuzsanna Rebeka és Fekete Géza Péter munkái. Pál Rebeka
egyéni művei mellett, a HINTS csoport tagjaként, amely a korábbi Stand Film
alkotócsapatból nőtte ki magát, a közösségi alkotás híve. Projektjeiben
visszatérő elem a láthatóság, mint a művészet egyik alapkérdésének
megjelenítése, amelyhez technikai segítségként többször használta a fénnyel
feltöltődő és sötétben világító foszforeszkáló festéket. Ehhez a
vizsgálódáshoz kapcsolható a lézerfény használata, amellyel Pál egy
lézerhidat valósított meg a Duna két oldala között.
Ugyanakkor megfigyelőként a meglepő vizuális jelenségek felfedezője is,
amint azt itt kiállított műve, egy sírkőbe faragott nyomdai betűtípus
készlet - is mutatja.
Fekete Géza Péter legtöbb művében megjelenik ő maga, amint basszus
szaxofonján rituális zeneművet ad elő. Annál meglepőbb a jelen kiállításon
bemutatott bitumen-festménye, amely fekete-arany-lakkozott absztrakt
felületével számtalan értelmezési lehetőséget nyit meg ("lehet írni
Egyiptomról, Erdély Miklósról, az energiaválságról, életről, halálról,
szerelemről, pénzről, vakációról" FGP).
Szilágyi Kornél filmesként indult, Igor Buharovként a művészeti világon
kívül kétségtelenül ő a legismertebb. Már ismert független filmesként lett a
Stúdió tagja 2003-ban és jelenleg az Intermédia Intézet harmadéves
hallgatója. Ahogyan a képzőművészek gyakran lépik át más területek határait,
úgy keresi Szilágyi Kornél a kísérleti film és a képzőművészet keskeny
határát. A Stúdió Galériában a Privát Dokumentum című kiállításon láthattuk
nemrégiben két filmjét, különös emberek dokumentumportréját. Az idei friss
Bethanien-ösztöndíjas a berlini műteremházban most belemerülhet a nemzetközi
képzőművészeti életbe.
Megkapva életünk első (?) örökös tagságát, azt kívánom magunknak, hogy
kíváncsiságunkat még akkor se veszítsük el, ha a Prima Primissima díjat
vesszük majd át!
Hegyi Dóra
STÚDIÓ GALÉRIA Budapest 1053 Képíró u. 6, tel/fax: +36 1 411 0235,
studgal at c3.hu
More information about the Artinfo
mailing list