[artinfo] Bukta Imre retrospektiv kiallitasa a debreceni Modem-ben

buktaimre at yahoo.com buktaimre at yahoo.com
Mon Dec 3 20:08:00 CET 2007


Szeretettel látjuk Önt és partnerét


BUKTA IMRE

Kibontott táj


című retrospektív kiállításának megnyitóján 2007. december 13-án, csütörtök délután 6 órakor a Modem II. emeleti kiállítótermében.

Megnyitja: MÉLYI JÓZSEF művészettörténész.

Közerműködik: JÉGER DORKA (zongora, ének), JÉGER ZSOMBOR (hegedű), JÉGER ATTILA (szaxofon)

A kiállítás kurátora: STURCZ JÁNOS



Kiemelt kísérőprogramok: 

2007. december 22., szombat, 11 óra:
Rendhagyó tárlatvezetés Bukta Imrével

2008. január 19., szombat, 10.30-kor:
Múzeumpedagógia+ a művész részvételével

2008. február 8., péntek, 17 óra:
A kiállítás katalógusának bemutatója Sturcz János és Bukta Imre részvételével

 
Támogatók:
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata
Nemzeti Kulturális Alap
Godot Galéria

Médiatámogató:
Balkon

A kiállítás időtartama alatt:
www.buktakiallitas.hu
info at buktakiallitas.hu


Kibontott táj
Bukta Imre retrospektív kiállítása
2007. december 13.–2008. február 24.

MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.
Telefon: (52) 525-018




Bukta Imre (1952) a kortárs magyar képzőművészet emblematikus alakja. A Heves megyei Mezőszemerén él, az egri Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszékének oktatója. Autodidakta képzőművész. 1978 óta műveivel folyamatosan jelen van hazai és külföldi kiállításokon. 1987-ben Smohay-díjat, 1989-ben Munkácsy-díjat, 1997-ben Érdemes Művész kitüntetést kapott. 1980-ban, 1988-ban és 1999-ben is részt vett a velencei biennálén. Számos munkája jelentős köz- és magángyűjteménybe került. Többek között a bécsi Albertinában, az aacheni Ludwig-gyűjteményben, a budapesti Nemzeti Galériában és a debreceni Antal-Lusztig-gyűjteményben is találhatók Bukta-művek.

A Kádár-rezsim idején Bukta művészetét csípős humor, a hatalom által előírt szabályok áthágása, kifigurázása és groteszk szemlélet jellemezte. A rendszerváltozást követően megváltozott tárgyainak jelentése. Művészete mind személyesebb lett, mind több és nyíltabb életrajzi utalást tartalmaz, a korábbi szarkazmus helyét érzékeny líra és az emberi hibákkal szembeni megbocsátás veszi át. A kilencvenes évek közepétől az életteljesség benyomását keltő, modellszerű szituációk jelennek meg installációiban, melyek közül különösen jellemző a falu egészét jelképező utca metafora alkalmazása. Az utóbbi években a könnyű anyagokból épített, mégis monumentális installációk mellett nagyobb hangsúlyt kaptak a festmények, melyeken - a rendszerváltozással kapcsolatos kérdések okán - újra előkerül a korai munkáira jellemző szociologikus szemléletmód, a társadalmi problémák, a szegénység, a röghöz kötöttség megjelenítése. A megalázottakkal, kifosztottakkal szembeni együttérzés mellett megőrződnek a saját közösségét kritizáló és groteszk elemek is.

Bukta Imre első retrospektív kiállításán az alkotó több mint harminc évre visszatekintő művészi pályáját kísérhetjük végig. Az izgalmasan installált kiállítótéren belül alapvetően műfajok szerint csoportosítva jelennek meg a művek: festmények, grafikák, (újraépített, rekonstruált) installációk és videomunkák. A műfajok közötti legfontosabb kapcsolat a vidékiség témája, az ember és táj kapcsolatának művészi problematizálása. Unikálisak azok az újraépített installációk, amelyek többségét Magyarországon eddig nem láthattuk, s azok a nyolcvanas években készített munkák is, amelyeket akkor betiltottak.

A kiállításhoz készült kétnyelvű katalógus a kurátor, Sturcz János átfogó tanulmánya mellett több mint kétszáz reprodukciót, részletes életrajzot és teljes bibliográfiát tartalmaz.



A hírlevelet erre a linkre kattintva képekkel is megtekintheti: http://www.godot.hu/index.php?th=54




More information about the Artinfo mailing list