[artinfo] nov. 3-17. program: Artpool P60
Artpool Art Research Center
artpool at artpool.hu
Fri Oct 27 18:26:10 CEST 2006
A MÜVÉSZET HÁLÓZATI ESEMÉNYEI (1986-2006) ÉS
A DECENTRALIZÁLT VILÁGKONGRESSZUSOK
Elöadás-események, videóvetitések, kiállitás az Artpool P60-ban
(Budapest VI., Paulay E. u. 60.)
(A videók angol, francia vagy német nyelvüek, az elöadások nyelve
angol vagy magyar)
2006. november 3., 8., 10.
A DECENTRALIZÁLT MÜVÉSZET ÉS A VILÁG
elöadók: Galántai György, Colette & Günther Ruch (Genf, Svájc), Peter
Küstermann / Netmail (Minden, Németország), Tóth Károly (Rotterdam,
Hollandia)
2006. november 15., 17.
A DECENTRALIZÁLT VILÁG ÉS A MÜVÉSZET
elöadók: Marko Stamenkovic (O3ONE - Belgrád, Szerbia), Fuchs Péter
(Budapest)
-------------------------
RÉSZLETES PROGRAM:
http://www.artpool.hu/Network/indexhu.html
2006. november 3-án, 18 órától - Galántai György (Artpool,
Budapest) az 1992-es Hálózati Világkongresszus budapesti
ülésszakáról, a faxakcióról, a Faxzinröl és a késöbbi archaikus
network fejleményekröl beszél.
Majd az elmúlt húsz év gyökeresen megváltozott müvészetszemléletének
internetes bemutatásával megkisérli felszabaditani a jelenre irányuló
jövöképalakitó képzeletet.
2006. november 8-án, 16 órától - Colette & Günther Ruch (Genf,
Svájc) videódokumentumainak parallel vetitése.
16:00 és 17:10 - ”DIRECT”: 1995-ben készült 20 perces
filmdokumentum /DVD-változat, 2006/ egy kétnapos nonstop genfi
network-eseményröl, öt ország öt netwörkerének (J. N. Laszlo, D.
McIntosh, J. O. Olbrich, G. Ruch, W. Tietz) részvételével
16:20 és 17:30 - ”A L’ECART”: 1977-es 47 perces,
kétrészes S-8 filmdokumentum /DVD-változat, 2004/ 1. rész: az
"écart" csoport és genfi müködésük (pár látogatóval, pl. Giuseppe
Chiari és Tót Endre) 2. rész: kétnapos esemény a lausanne-i "théâtre
de Vidy"-ben: D. Higgins "Clown's way" cimü 300 felvonásos müve az
"Ecart" csoport elöadásában
16:00, 16:50 és 17:40 - ”Z-COMME RESEAUX”: 1994-ben a
francia “canal plus” számára készült 30 perces dokumentumfilm (©
“terminal image” Paris, Mielle & Elrik, VHS-PAL), mintegy 40
networker, köztük Ryosuke Cohen, John Held Jr., Guy Bleus, Genesis P.
Orridge, Günther Ruch, Istvan Kantor, Clemente Padin, The Subgenius
Foundation, Bikini Girl, Luc Fierens, Piermario Ciani és mások
anyagainak felhasználásával.
16:30, 17:20 és 18:10 - ”MAIL-PERFORMANCE-FAX-PROJECT”:
a Bernben található svájci Postamúzeum által 1994-ben készült 18
perces dokumentumfilm /VHS-PAL/, melyen H. R. Fricker, M. V.
Stirnemann, G. Ruch telefon-, fax- és performanszakciója, valamint
munkáik láthatók (vetitve a svájci DRS tévécsatornán 1994-ben)
18:30-19:00 - Colette és Günther Ruch - "KOLLABORÁCIÓS
PROJEKTEK - ÉLÖ BEMUTATÓ" ”SOUND & MAILBOX” (30 perces hangakció 2
személyre és mikrofonra): network-költészet a következö müvészek
minimálszövegeinek felhasználásával: Dick Higgins / Ray Johnson /
Richard Kostelanetz / Mark Bloch / Julien Blaine / Ulises Carrion /
Robin Crozier / Guillermo Deisler / Rod Summers / Ruth Wolf-
Rehfeldt / Fernando Aguiar / Jiri Valoch / Wlademir Dias-Pino /
Lucien Suel / Jürgen Olbrich / és mások, valamint egy rövid
ismertetés a 80-as évek network világkongresszusainak fejlödéséröl.
2006. november 8-án, 19 órától - Peter Küstermann / Netmail
(Minden, Németország):
“A hálózati tevékenység megváltoztatta az életem” – A Mail Art Mekka
Minden 20 éve
Diabemutatóval egybekötött elöadás e soknyelvü világfi életéröl,
arról, hogy hála a Decentralizált Világkongresszusoknak, hogyan
került be Peter Netmail müvésznévvel a Guinnes világrekordok
könyvébe. Peter, utazó müvészpostás egyenruhájában, bemutatja azt a
szerteágazó hálózati tevékenységet, amit mint mail art müvész, iró,
festö, performer, filmes, müvészetkritikus, galériás és - egy régi
templomépületben található kultúrközpontban - fesztiválokat szervezö
végez.
Tevékenységének köszönhetöen szülövárosa, Minden, a "Mail Art
Mekkája" cimmel büszkélkedik.
Peter postás-zsákjában elhozza az Artpoolba az 1986-óta rendezett
Decentralizált Világkongresszusok és más müvészeti projektek
többnyelvü egyedi könyveit és szines katalógusait is.
2006. november 10-én, 18 órától - Tóth Károly (Rotterdam, Hollandia):
Egy független müvészeti laboratórium, a ZEROGLAB – elöadás az
intézményröl és a projektekröl. [...] régóta foglalkoztat, hogy miböl
is jön létre egy ötlet, ami még nem kristályosodik ki teljesen kész
képekben vagy szavakban, hanem csak mint csira létezik majdnem forma
nélkül. Nagyjából ezektöl a motivációktól vezetve hirdettem meg a
Nanofesztivált. [...]
Amiröl azt gondoltam, hogy csak engem érdekel, arról kiderült, hogy a
világ teljesen különbözö részein élö embereket is legalább annyira
foglalkoztatta mint engem. Ezen felbátorodva, még két másik
fesztivált is rendeztem, melyeket egy adatbázisban feldolgoztam és
publikáltam az interneten.
--------
2006. november 15-én, 18 órától - Marko Stamenkovic kurátor (O3ONE -
Belgrád, Szerbia) “Az élet gazdaságtalansága - A menekvés
esztétikája” cimü kollaborativ média projektje, az amszterdami Cinema
Suitcase nemzetközi müvész-csoport utazó videóinstallációja. A
csoport tagjai Mieke Bal (Hollandia), Zen Marie (Dél Afrika), Thomas
Sykora (Hollandia), Gary Ward (Irország), Michelle Williams (Anglia).
A videómunkákban vizuális eszközeik, narrativájuk, reflektiv voltuk
segitségével az élet gazdaságtalansága egyszerre jelenik meg minden
területen, melynek eredményeképpen az egyének állandó
bizonytalanságban élnek, állandó gazdasági függésben, ugyanakkor
szervesen elidegenedve egymástól. Látható, milyen mértékben forgatta
fel az emberek életét a gazdasági és politikai faktorok összesége és
hogyan próbálják megtalálni - összefogással, alternativák
felállitásával, vagy éppen a teljes újrakezdéssel - saját szerepüket
a gépezetben.
2006. november 17-én, 18 órától – Fuchs Péter (Budapest) elöadása a
migrációs esztétikáról, a gazdaságos élet felépitéséröl és
megfoghatatlanságáról.
Mostanában oly sok ember veszti el pont azokat a gyökereket - a
berögzött, biztosnak tünö értékrendek eltünésével, a régi, biztosnak
hitt értékek feloldódásával, a személyes önmegvalósitás
kilátástalanságával -, amelyek nap mint nap igazolták az egyén
számára a társadalomban betöltött hasznosságát, hogy már egyenesen
életek, sorsok feleslegességéröl (gazdaságtalanságáról) beszélhetünk.
Egyfelöl, ha feltételezzük, hogy egy emberi élet lehet
'gazdaságtalan', ahhoz fel kell tárnunk azokat az egymáshoz szorosan
kötödö területeket, közteret a magánéletben, vagy az egyes emberek
elmeállapotát, amelyben ez az emberi élet 'gazdaságosan', hatékonyan
müködhet.
A 'gazdaság', ha a szó szigorú értelemben vett etimológiai sikját
nézzük, egy bizonyos lakó- és termelöhelyre vonatkozik. Mégis, a szót
mindenféle pénzügyi tevékenységre értjük - nem csak az egyes
személyek privát élete, 'háztája' léptékében, hanem akár nagyobb
szociális csoportosulások szintjén.
----------------------
Az Artpool Müvészetkutató Központ 2006 novemberi kiállitása és az
ehhez kapcsolódó személyes találkozások által létrejövö “müvészeti
network események” - ugyanúgy mint az Artpool 2004-ben már
bemutatott 1979-es és 1982-es hasonlóan szervezett “müvészeti
utazás” projekjei - a hálózati kommunikáció eredményei.
Az elsö nemzetközi Mail Art Kongresszust 1986-ban, Svájcban H. R.
Fricker és Günther Ruch szervezte. Ennek hatásaként még további
találkozók szervezödtek, például még Magyarországon is, de föleg
Németországban és az Egyesült Államokban, ahol a személyes
találkozásokat több hálóépitö müvész (networker) folyamatos alkotói
gyakorlattá tette. Az ötlet sikerének tulajdonitható, hogy a
következö - jóval nagyobb kiterjedésü - 1992-es Decentralizált
Hálózati Viiágkongresszus már az egész korabeli “Networker”
világhálót megmozgatta. Az Artpool az akkor még újdonságnak tekintett
fax-technikával decentralizálta a kongresszust.
A kommunikáció és a müvészet kérdéseit, a müvész tarthatatlan
alkalmazotti szerepét, kézmüves voltát elsöként Marcel Duchamp
paradigmatikus felismeréseivel szabaditotta fel, visszavonhatatlanul.
Nem véletlen, hogy minden gondolatából egy egy új “izmus”
keletkezett. Amiböl viszont nem lett “izmus”, mint az erotizmus, vagy
a humorizmus, ezekröl elmondható, hogy még mindig kiaknázatlan és
talán kimerithetetlen lehetöségeket tartogatnak. Miért? Mert ezek a
fogalmak konceptuálisak, az erotika vagy a humor külön-külön vagy
együtt bárminek a része lehet, söt mint valamely ételt izesitö anyag,
az étellel való “kommunikáció” alapja. Ezek után nem csoda, hogy a
müvészetben az “izmusok” múltával a kommunikáció és ennek hálózati
módjai váltak egyre vonzóbbá, és az “izmus” csoportosulásokat egyre
inkább felváltják az alkalmi, a gyorsan változó, a kollaborativ
“network projektek”.
A 20. századi vizuális kommunikáció, pontosabban a kapcsolatmüvészet
egymást követö fejleményei különösen érdekes feltáratlan elözményei a
mára széles körben elterjedt kommunikációs technikák legkülönbözöbb
módozatainak és gyakorlatának. A legnagyobb hatású elözmény Ray
Johnson fluxus szellemü, koncepciózus New York-i levelezö iskolája
volt a hatvanas években. A fluxus-generáció európai aktivistái mint
Ben Vautier, Robert Filliou, a kelet-európai Tót Endre, Milan Knizak,
de a konrét-, vizuális- és hangköltészet nagyon aktiv képviselöi is
ugyanazokkal a hivatkozásokkal dolgoztak és voltak kapcsolatban
egymással. A hivatkozás, más szóval az emlékezés mindig a
feldolgozandó félig ismert elözményekröl szól. A müvészi megismerés
az újraértelmezéstöl az újrafelhasználásig az interpretációk
számtalan változatát veti fel.
Arra a kérdésre, hogy ki a jó müvész, a válasz: aki jó kapcsolatokat
épit. Aki jó kapcsolatokat épit, az tud jól kommunikálni. A “ki a jó
müvész” kérdésnek ettöl kezdve nincs értelme, mert müvészet ettöl
kezdve azonos a kommunikációval, bármilyen féle, vagy fajta “mü”-röl
legyen is szó. Vagyis a “mü” egy olyan információ, amellyel
kommunikálni lehet. Ime: megérkeztünk az információs társadalom
müvészetébe. (Galántai György)
(hálózati emlékezetek • http://www.artpool.hu/Network/indexhu.html •
munka alatt)
----------
Artpool Müvészetkutató Központ
http://www.artpool.hu
Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postacim: 1277 Budapest 23, Pf. 52
More information about the Artinfo
mailing list