[artinfo] nov. 3-17. program: Artpool P60

Artpool Art Research Center artpool at artpool.hu
Fri Oct 27 18:26:10 CEST 2006


A MÜVÉSZET HÁLÓZATI ESEMÉNYEI (1986-2006) ÉS
A DECENTRALIZÁLT VILÁGKONGRESSZUSOK
Elöadás-események, videóvetitések, kiállitás az Artpool P60-ban
(Budapest VI., Paulay E. u. 60.)

(A videók angol, francia vagy német nyelvüek, az elöadások nyelve  
angol vagy magyar)

2006. november  3.,  8., 10.
A DECENTRALIZÁLT MÜVÉSZET ÉS A VILÁG
elöadók: Galántai György, Colette & Günther Ruch (Genf, Svájc), Peter  
Küstermann / Netmail (Minden, Németország), Tóth Károly (Rotterdam,  
Hollandia)

2006. november  15., 17.
A DECENTRALIZÁLT VILÁG ÉS A MÜVÉSZET
elöadók:  Marko Stamenkovic (O3ONE - Belgrád, Szerbia), Fuchs Péter  
(Budapest)

-------------------------
RÉSZLETES PROGRAM:
http://www.artpool.hu/Network/indexhu.html

2006. november  3-án,  18 órától - Galántai György (Artpool,  
Budapest) az 1992-es Hálózati Világkongresszus budapesti  
ülésszakáról, a faxakcióról, a Faxzinröl és a késöbbi archaikus  
network fejleményekröl beszél.
Majd az elmúlt húsz év gyökeresen megváltozott müvészetszemléletének  
internetes bemutatásával megkisérli felszabaditani a jelenre irányuló  
jövöképalakitó képzeletet.

2006. november 8-án,  16 órától - Colette & Günther Ruch (Genf,  
Svájc)  videódokumentumainak parallel vetitése.
             16:00 és 17:10 - ”DIRECT”: 1995-ben készült 20 perces  
filmdokumentum /DVD-változat, 2006/ egy kétnapos nonstop genfi  
network-eseményröl, öt ország öt netwörkerének (J. N. Laszlo, D.  
McIntosh, J. O. Olbrich, G. Ruch, W. Tietz) részvételével
             16:20 és 17:30 - ”A L’ECART”: 1977-es 47 perces,  
kétrészes S-8 filmdokumentum /DVD-változat, 2004/  1. rész: az  
"écart" csoport és genfi müködésük (pár látogatóval, pl. Giuseppe  
Chiari és Tót Endre) 2. rész: kétnapos esemény a lausanne-i "théâtre  
de Vidy"-ben: D. Higgins "Clown's way" cimü 300 felvonásos müve az  
"Ecart" csoport elöadásában
             16:00, 16:50 és 17:40 - ”Z-COMME RESEAUX”: 1994-ben a  
francia “canal plus” számára készült 30 perces dokumentumfilm (©  
“terminal image” Paris, Mielle & Elrik, VHS-PAL), mintegy 40  
networker, köztük Ryosuke Cohen, John Held Jr., Guy Bleus, Genesis P.  
Orridge, Günther Ruch, Istvan Kantor, Clemente Padin, The Subgenius  
Foundation, Bikini Girl, Luc Fierens, Piermario Ciani és mások  
anyagainak felhasználásával.
             16:30, 17:20 és 18:10 - ”MAIL-PERFORMANCE-FAX-PROJECT”:  
a Bernben található svájci Postamúzeum által 1994-ben készült 18  
perces dokumentumfilm /VHS-PAL/, melyen H. R. Fricker, M. V.  
Stirnemann, G. Ruch telefon-, fax- és performanszakciója, valamint  
munkáik láthatók (vetitve a svájci DRS tévécsatornán 1994-ben)
             18:30-19:00 - Colette és Günther Ruch - "KOLLABORÁCIÓS  
PROJEKTEK - ÉLÖ BEMUTATÓ" ”SOUND & MAILBOX” (30 perces hangakció 2  
személyre és mikrofonra): network-költészet a következö müvészek  
minimálszövegeinek felhasználásával: Dick Higgins / Ray Johnson /  
Richard Kostelanetz / Mark Bloch / Julien Blaine / Ulises Carrion /  
Robin Crozier / Guillermo Deisler / Rod Summers / Ruth Wolf- 
Rehfeldt / Fernando Aguiar / Jiri Valoch / Wlademir Dias-Pino /  
Lucien Suel / Jürgen Olbrich / és mások, valamint egy rövid  
ismertetés a 80-as évek network világkongresszusainak fejlödéséröl.

2006. november 8-án,  19 órától  - Peter Küstermann / Netmail  
(Minden, Németország):
“A hálózati tevékenység megváltoztatta az életem” – A Mail Art Mekka  
Minden 20 éve
Diabemutatóval egybekötött elöadás e soknyelvü világfi életéröl,  
arról, hogy hála a Decentralizált Világkongresszusoknak, hogyan  
került be Peter Netmail müvésznévvel a Guinnes világrekordok  
könyvébe. Peter, utazó müvészpostás egyenruhájában, bemutatja azt a  
szerteágazó hálózati tevékenységet, amit mint mail art müvész, iró,  
festö, performer, filmes, müvészetkritikus, galériás és - egy régi  
templomépületben található kultúrközpontban - fesztiválokat szervezö  
végez.
Tevékenységének köszönhetöen szülövárosa, Minden, a "Mail Art  
Mekkája" cimmel büszkélkedik.
Peter postás-zsákjában elhozza az Artpoolba az 1986-óta rendezett  
Decentralizált Világkongresszusok és más müvészeti projektek  
többnyelvü egyedi könyveit és szines katalógusait is.

2006. november 10-én, 18 órától - Tóth Károly (Rotterdam, Hollandia):
Egy független müvészeti laboratórium, a ZEROGLAB – elöadás az  
intézményröl és a projektekröl. [...] régóta foglalkoztat, hogy miböl  
is jön létre egy ötlet, ami még nem kristályosodik ki teljesen kész  
képekben vagy szavakban, hanem csak mint csira létezik majdnem forma  
nélkül. Nagyjából ezektöl a motivációktól vezetve hirdettem meg a  
Nanofesztivált. [...]
Amiröl azt gondoltam, hogy csak engem érdekel, arról kiderült, hogy a  
világ teljesen különbözö részein élö embereket is legalább annyira  
foglalkoztatta mint engem. Ezen felbátorodva, még két másik  
fesztivált is rendeztem, melyeket egy adatbázisban feldolgoztam és  
publikáltam az interneten.

--------

2006. november 15-én, 18 órától - Marko Stamenkovic kurátor (O3ONE -  
Belgrád, Szerbia) “Az élet gazdaságtalansága - A menekvés  
esztétikája” cimü kollaborativ média projektje, az amszterdami Cinema  
Suitcase nemzetközi müvész-csoport utazó videóinstallációja. A  
csoport tagjai Mieke Bal (Hollandia), Zen Marie (Dél Afrika), Thomas  
Sykora (Hollandia), Gary Ward (Irország), Michelle Williams (Anglia).
  A videómunkákban vizuális eszközeik, narrativájuk, reflektiv voltuk  
segitségével az élet gazdaságtalansága egyszerre jelenik meg minden  
területen, melynek eredményeképpen az egyének állandó  
bizonytalanságban élnek, állandó gazdasági függésben, ugyanakkor  
szervesen elidegenedve egymástól. Látható, milyen mértékben forgatta  
fel az emberek életét a gazdasági és politikai faktorok összesége és  
hogyan próbálják megtalálni - összefogással, alternativák  
felállitásával, vagy éppen a teljes újrakezdéssel - saját szerepüket  
a gépezetben.

2006. november 17-én, 18 órától – Fuchs Péter (Budapest) elöadása a  
migrációs esztétikáról, a gazdaságos élet felépitéséröl és  
megfoghatatlanságáról.

Mostanában oly sok ember veszti el pont azokat a gyökereket - a  
berögzött, biztosnak tünö értékrendek eltünésével, a régi, biztosnak  
hitt értékek feloldódásával,  a személyes önmegvalósitás  
kilátástalanságával -, amelyek nap mint nap igazolták az egyén  
számára a társadalomban betöltött hasznosságát, hogy már egyenesen  
életek, sorsok feleslegességéröl (gazdaságtalanságáról) beszélhetünk.

Egyfelöl, ha feltételezzük, hogy egy emberi élet lehet  
'gazdaságtalan', ahhoz fel kell tárnunk azokat az egymáshoz szorosan  
kötödö területeket, közteret a magánéletben, vagy az egyes emberek  
elmeállapotát, amelyben ez az emberi élet 'gazdaságosan', hatékonyan  
müködhet.

A 'gazdaság', ha a szó szigorú értelemben vett etimológiai sikját  
nézzük, egy bizonyos lakó- és termelöhelyre vonatkozik. Mégis, a szót  
mindenféle pénzügyi tevékenységre értjük - nem csak az egyes  
személyek privát élete, 'háztája' léptékében, hanem akár nagyobb  
szociális csoportosulások szintjén.

----------------------

Az Artpool Müvészetkutató Központ 2006 novemberi kiállitása és az  
ehhez kapcsolódó személyes találkozások által létrejövö “müvészeti  
network események” - ugyanúgy mint az Artpool 2004-ben már  
bemutatott  1979-es és 1982-es hasonlóan szervezett “müvészeti  
utazás” projekjei - a hálózati kommunikáció eredményei.

  Az elsö nemzetközi Mail Art Kongresszust 1986-ban, Svájcban H. R.  
Fricker és Günther Ruch szervezte. Ennek hatásaként még további  
találkozók szervezödtek, például még Magyarországon is, de föleg  
Németországban és az Egyesült Államokban, ahol a személyes  
találkozásokat több hálóépitö müvész (networker) folyamatos alkotói  
gyakorlattá tette. Az ötlet sikerének tulajdonitható, hogy a  
következö - jóval nagyobb kiterjedésü - 1992-es Decentralizált  
Hálózati Viiágkongresszus már az egész korabeli “Networker”  
világhálót megmozgatta. Az Artpool az akkor még újdonságnak tekintett  
fax-technikával decentralizálta a kongresszust.

A kommunikáció és a müvészet kérdéseit, a müvész tarthatatlan  
alkalmazotti szerepét, kézmüves voltát elsöként Marcel Duchamp  
paradigmatikus felismeréseivel szabaditotta fel, visszavonhatatlanul.  
Nem véletlen, hogy minden gondolatából egy egy új “izmus”  
keletkezett. Amiböl viszont nem lett “izmus”, mint az erotizmus, vagy  
a humorizmus, ezekröl elmondható, hogy még mindig kiaknázatlan és  
talán kimerithetetlen lehetöségeket tartogatnak. Miért? Mert ezek a  
fogalmak konceptuálisak, az erotika vagy a humor külön-külön vagy  
együtt bárminek a része lehet, söt mint valamely ételt izesitö anyag,  
az étellel való “kommunikáció” alapja.  Ezek után nem csoda, hogy a  
müvészetben az “izmusok” múltával a kommunikáció és ennek hálózati  
módjai váltak egyre vonzóbbá, és az “izmus” csoportosulásokat egyre  
inkább felváltják az alkalmi, a gyorsan változó, a kollaborativ  
“network projektek”.
A 20. századi vizuális kommunikáció, pontosabban a kapcsolatmüvészet  
egymást követö fejleményei különösen érdekes feltáratlan elözményei a  
mára széles körben elterjedt kommunikációs technikák legkülönbözöbb  
módozatainak és gyakorlatának. A legnagyobb hatású elözmény Ray  
Johnson fluxus szellemü, koncepciózus New York-i levelezö iskolája  
volt a hatvanas években. A fluxus-generáció európai aktivistái mint  
Ben Vautier, Robert Filliou, a kelet-európai Tót Endre, Milan Knizak,  
de a konrét-, vizuális- és hangköltészet nagyon aktiv képviselöi is  
ugyanazokkal a hivatkozásokkal dolgoztak és voltak kapcsolatban  
egymással. A hivatkozás, más szóval az emlékezés mindig a  
feldolgozandó félig ismert elözményekröl szól. A müvészi megismerés  
az újraértelmezéstöl az újrafelhasználásig az interpretációk  
számtalan változatát veti fel.
Arra a kérdésre, hogy ki a jó müvész, a válasz: aki jó kapcsolatokat  
épit. Aki jó kapcsolatokat épit, az tud jól kommunikálni. A “ki a jó  
müvész” kérdésnek ettöl kezdve nincs értelme, mert müvészet ettöl  
kezdve azonos a kommunikációval, bármilyen féle, vagy fajta “mü”-röl  
legyen is szó. Vagyis a “mü” egy olyan információ, amellyel  
kommunikálni lehet. Ime: megérkeztünk az információs társadalom  
müvészetébe. (Galántai György)
(hálózati emlékezetek • http://www.artpool.hu/Network/indexhu.html •  
munka alatt)

----------
Artpool Müvészetkutató Központ
http://www.artpool.hu
Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10.
tel.: +36-1-2680114, fax: +36-1-3210833
Postacim: 1277 Budapest 23, Pf. 52


More information about the Artinfo mailing list