[artinfo] Ujabb informaciok a forschungsgruppe_f hommage a FORSCH BOTOND cimu kiallitasarol

Studio Galeria studgal at c3.hu
Sat Jul 1 15:10:15 CEST 2006


Ujabb informaciok a forschungsgruppe_f hommage a FORSCH BOTOND cimu kiallitasarol.
 
A kiallitas julius 8-ig latogathato keddtol pentekig 16-20, szombaton 12-16 oraig, es folyamatosan bovul. 
 
A forschungsgruppe_f  tovabbra is egyuttmukodesre hivja mindazokat, akik nyitottak arra, hogy kulonbozo varosi helyszineken dolgozzanak a csoport altal folyamatosan ujraalakitott munkamodszerekkel, a forschungsgruppe_f  nevjegy / label alatt. A projekt akciokat, public art munkakat, Budapest varossal osszefuggo kutatasokat foglal magaban work in progress alapon, a vidam tudomanyok szellemeben. 
Jelentkezni tervekkel, elkepzelesekkel es/vagy azzal a szandekkal lehet, hogy valaki aktivan kozremukodne a varos, a Duna es a kulonbozo helyszinek felterkepezeseben, a kozos munkaban. 
 
A projekthez kapcsolodo workshop helyszine az A38 hajo es a Dinamo.  
 
Projektleiras: www.redstargate.net (lasd: "forschungsgruppe_f : r/e/mig(r)acio")
 
Info / kapcsolat: Alexander Schikowski (alexschiko at web.de)
 
Mindenkit szeretettel varunk!
 
 
Forch Botond eletrajza 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forsch Botond
(Comãneºti, Romania 1925 - Neufchâteu, Franciaorszag, 1976)
erdelyi szarmazasu szobrasz es performanszmuvesz
Fors Botond neven 1925. februar 11-en Komanfalvan szuletett, Sarosi Magdolna es Fors Sandor masodik gyermekekent.
1939-1942 Cluj (Kolozsvar), Liceul De Arte Plastice (Kepzomuveszeti Kozepiskola)
1943-1945 Oradea (Nagyvarad), Iparmuveszeti Iskola, diszitoszobrasz szak, mestere Fekete Jozsef
1945-1946 Nagybatyjahoz, Budapestre koltozik. Egy soroksari lakatosmesternel vallal munkat, de tevekenyen reszt vesz a romma lott varos epuletplasztikainak es kozteri szobrainak megmenteseben is.
1946-1947 Budapest, Kepzomuveszeti Foiskola, szobrasz szak, mestere Kisfaludi Strobl Zsigmond
1947 Laza kotodes az Europai Iskolahoz, illetve a Dunavolgyi avantgard Csoporthoz. Megismerkedik Jakovits Jozseffel, akinek "Olelkezok" cimu szobra faragasanal segedkezik. Ezalatt folyamatos osszetuzesei vannak foiskolai mestereivel. Renitens magatartasa miatt az ev vegen eltanacsoljak.
1947. februar A Galeria a Negy Vilagtajhoz Uj Vilagkep cimu kiallitasan egy absztrakt fuggoszobrot allit ki, a finissage-on pedig egy termofolddel megrakott talicskan eloadja "Szuletes" cimu performanszat.
1948 Martyn Ferenc kozvetitesevel eloszor Parizsba, majd nehany het mulva Polony Elemer segitsegevel New Yorkba koltozik, ahol baratsagot kot a festo Bradley Walker Tomlin-nal es a szobrasz David Smith-szel. Ujsagkihordasbol tartja fenn magat.
1950. november A New Yorki Sidney Janis Gallery-ben rendezett Marcel Duchamp retrospektiv kiallitason spontan akciot hajt vegre: dadaista gesztussal megprobal belevizelni a francia muvesz "Forras" (Fountain) cimu, 1917-ben keszult pissoirjanak kiallitott masolataba. Kiserlete a teremben tartozkodok kozbelepese miatt meghiusul.
1952 Intenziven foglalkoztatjak Barbara Hepworth es Brâncuºi szobrai. A Torzio es a Tanc anatomiaja Brâncuºi muveire valo reflexiokent szuletnek meg. Ekkoriban kezdi el munkait Forsch Botond nevvel szignalni.
1953 A New Yorki Elliot Gantz bronzontodeben dolgozik, hazakoltozeset tervezi.
1954 Baratai tamogatasaval Becsben telepszik le, ahol az emigrans festo, Robert Miklos veszi partfogasaba. Meg ugyanebben az evben elkeszulnek "Konyvter" ("Buchraum") szobrai.
1955. januar Elso "szobor-performanszainak" idopontja: jegbol faragott szobrokat mozgat a befagyott Ferto-tavon.
1957 Elkezdodik dunai vandorlasainak idoszaka: szobraival bejarja a Duna osztrak folyasvideket, vazlatokat es feljegyzeseket keszit a falvakon es varosokon athalado viztomegrol. Agyagbol mintazott plasztikakat helyez el a Traun folyo medreben.
1958 Fritz Wotruba meghivasa a becsi Galerie Wurthle csoportos kiallitasara. Reszvetelet az utolso pillanatban lemondja, de meg az ev szeptembereben bemutatkozik a Galerie Schonburgban. Vegul egyetlen munkaja sem kerul bemutatasra, de a megnyiton tiszteletet teszi es koszonti a publikumot. Ez a momentum lesz az, amelyet a kritikusok kesobb ugy ertelmeznek, hogy itt "a muvesz az uresseget akarta abrazolni."
1960 Pan Imre javaslatara, akit meg Budapestrol, az Europai Iskola fennallasanak az idejerol ismert, hosszas levelvaltas utan, Parizsba koltozik. A Signe es a Morphemes cimu folyoiratokat egy ideig Pannal egyutt szerkeszti.
1961. julius "A feher cedulak manifesztuma" a parizsi Galerie du Fleuve-ben. Pan Imre mellett az asztaltarsasagukba tartozo fiatal festohazaspar, Rene Bartholo es Lourdes Castro is csatlakoznak Forsch kialtvanyahoz.
1963 Vazlatokat keszit az "Auto-mozgas" cimu akciojahoz.
1964 Az autozast performativ aktuskent kezdi el ertelmezni es utazasait kulonbozo modokon igyekszik dokumentalni. Megszuletik az elso "Velociograph" nevre hallgato szerkezete. (A mu kesobb "Radarcsapda" cimmel valik ismertte.)
1966 Tobb honapos tartozkodas Jeruzsalemben. Ujra a viz es a mozgas fogalmi-konceptualis kapcsolata foglalkoztatja: performanszok a Holt tengernel "Liminalitas I.-II." cimmel.
1967 Utazasok Nyugat-Europaban egy erre a celra atepitett 2CV-val. Vizmintakat gyujt es "folyotanulmanyokat" folytat. Az edenyekben osszegyujtott vizmintakkal folyokat keresztez es olt be egymassal.
1968 Performanszok a Marne folyon "Epreuves a l'eau" / "Viziprobak" cimmel. Kiserleteket folytat a statikus mozgassal az arral szemben uszva. Baratnoje, rovid ideig elettarsa, Molnar Vera a furdokadjaban keszit rola festmenyeket.
1969 Pierre Pinoncelli vizipisztolyos akciojanak hatasara, amelyet a parizsi diaklazadas soran a francia kultuszminiszter, Andre Malraux ellen kovetett el, ugy dont, hogy felhagy a performanszmuveszettel. Pinoncelli provokativ, politikailag motivalt fellepeset hatarozottan elutasitja. Elete soran minden mas fluxus-muvesszel keruli kapcsolatot.
1973 Nehany eves alkotoi valsag utan visszater a statikus abrazolashoz. Nyugalmi allapotban levo targyakrol rogzitett kameraval forgat filmeket. Meg ebben az evben elkesziti egy mozdulatlanul allo tancosnorol a "Cinema de l'immobile" ciklus legismertebb darabjat, a "Dadadance" ("Dadatanc") cimu filmjet.
1975 Ujra elkezdik foglalkoztatni a performanszban rejlo lehetosegek, de a mufajt ezuttal intim es kontemplativ modon kozeliti meg. Halozsakjaban ad elo happeningeket: meditacioba merulve igyekszik magaban kulonfele kepeket felidezni es azokon elmelkedni.
1976 Az ev nagy reszet Del-Franciaorszagban, Toulouse kornyeken tolti. Az almaiban es meditativ performanszaiban felsejlo, parafa tablara festett kepeit az utjaba eso varosokban es falvakban kalapaccsal szegezi fel a hazfalakra.
1976. oktober 17. Timm Ulrichs meghivasara Munsterbe indul, hogy a Muveszeti Akademia Kunstpraxis kurzusan tartson eloadast. Ide azonban Forsch Botond soha nem erkezik meg. Holttestet Neufchâteu kozeleben masnap talaljak meg, de az azonositas heteket vesz igenybe. A nyomozas aktainak lezarultaval a mai napig is csak annyit tudunk biztosan, hogy a halozsakjaban fekvo muveszt delutani ejtozes kozben a szantason erte a halal: egy traktor ment at a testen keresztul.
[ osszeallitotta: Marc Rammelmuller, Andrea Spreafico, David Baur es Orosz Marton ]
 
***
 
Varga Peter Isvan:
Emlekezet-feldolgozo allomas
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
Az emlekezet ravasz dolog. Nem hagy nyugodni, vagy eppen megszepit; zavaro, oromteli, csaloka, hamis; igazsagtalan, halovany, sulyos vagy eppen edes. Gyakran mindent elkovetunk, hogy megtartsuk vagy eppen minden eronkkel atalakitsuk emlekeinket. Almatlan ejszakak, hazugsagok, ugynokmult, megcsalt feleseg, szereto, afacsalas? A kuzdelemnek egyszer s mindenkorra vege: a megoldas az emlekezet-feldolgozo allomas. Hasznalata egyszeru. Emlekezetunk targyait konnyeden atalakithatjuk, szetszedhetjuk, darabolhatjuk, atfozhetjuk, felmelegithetjuk, ledaralhatjuk a berendezes segitsegevel. A rendelkezesre allo eszkozok garantaltan tisztak es erintetlenek; semmikepp nem fogjak beszennyezni se emlekeinket, se szemelyunket.
 
Fougyeszeknek, princzgaboroknak kulonosen ajanlott, de az atlagember is hasznat veszi. Figyelem: nincs nagy bun, csak tulzo emlekezet!
 
 


More information about the Artinfo mailing list