[artinfo] Könyvbemutató és prezentációk a Ludwig Múzeumban

Gabriella Szigethy szigethy at ludwigmuseum.hu
Tue Mar 29 23:50:10 CEST 2005



Változó paraméterek – Megjegyzések az intézményiségrol

A Ludwig Múzeum – Kortárs Muvészeti Múzeum
Tisztelettel meghívja Önt 2005. április 1-jén 17 órára a Who if not we 
should at least try to imagine the future of all this? 7 episodes of (ex)
changing Europe  rendezvénysorozat katalógusának budapesti 
könyvbemutatójára és az azt követo prezentációkra.
(Scroll down for the English version!)

Helyszín:
Ludwig Múzeum – Kortárs Muvészeti Múzeum
Muvészetek Palotája 
1095 Budapest Komor Marcell u. 1.
http://www.ludwigmuseum.hu
info at ludwigmuseum.hu
Tel.: 555 3444 / Fax: 555 3458 

Koncepció és szervezés: Páldi Lívia független kurátor


A Változó paraméterek – Megjegyzések az intézményiségrol címu esemény 
célja, hogy a kultúrateremtésben résztvevo meghívott nemzetközi 
szakemberek szerteágazó tapasztalatára támaszkodva összegyujtse az 
intézményi struktúrák lehetséges jelenkori muködésére és feladataira 
vonatkozó elképzeléseket, és megvitassa az „intézményiség” tágan 
értelmezheto és folyamatosan megkérdojelezett fogalmát. 
A téma különféle részterületeit és stratégiáit bemutató eloadásokon 
keresztül a konferencia arra a kérdésre keresi a választ, hogy 
intézményes keretek között hogyan lehet befogadni és feldolgozni a 
muvészeti és kulturális tevékenység sokféleségét.


Meghívott vendégek:

Clémentine Deliss Párizsban élo kurátor, kutató és kiadó. Londonban 
született 1960-ban francia-osztrák szüloktol. A bölcsészettudományok 
doktora (Erotika és egzotikum a húszas évek francia antropológiájában). 
Korai kiállításai között szerepel a Lotte or the Transformation of the 
Object / Lotte avagy a tárgy átalakulása (Steirischer Herbst, Graz 1990, 
Vienna Academy of Fine Arts, 1991), és az Exotic Europeans / Egzotikus 
európaiak (National Touring Exhibitions, Hayward Gallery, London).  1992-
tol 1995-ig az africa95 muvészeti igazgatója, ez a muvészek által 
szervezett New York-i fesztivál az afrikai muvészet különbözo ágait 
mutatja be a Royal Academy of Arts és mintegy 60 nagy-britanniai 
intézmény közremuködésével. Deliss nevéhez fuzodik a fesztivál egyik 
kiállítása is, a Seven Stories about Modern Art in Africa / Hét történet 
a modern afrikai muvészetrol (Whitechapel Gallery, London, 1995; 
Konsthall, Malmö 1996). 1996-tól az írókat és muvészeket bemutató 
Metronome magazin szerkesztoje és kiadója, az eddig hét számot megért 
magazin minden alkalommal más helyszínt térképez fel: Dakart, Berlint, 
Bázelt, Frankfurtot, Bécset, Oslót, Koppenhágát, Londont és Párizst. Az 
érdeklodok megismerkedhettek a „Metronome”-mal a 100 Days of Documenta X 
keretében, valamint 2001-ben a párizsi Galerie Chantal Crousel-ban. 
Jelenleg az új szám elokészületei folynak Párizsban.
Deliss az Európai Unió és számos kulturális szervezet tanácsadója, a 
frankfurti Städelschule, valamint az oslói képzomuvészeti akadémia 
vendégprofesszora, és különféle kutatási projekteket vezetett a bécsi, az 
edinburghi, a bordeaux-i, a bergeni, a koppenhágai, a malmöi, a 
stockholmi és a londoni muvészeti akadémiák támogatásával. Jelenleg egy 
nemzetközi kutatócsoport munkáját irányítja, mely a muvészeti akadémia 
jövojét vizsgálja, az Edinburgh College of Art, a Chelsea College of Art 
& Design, a Srishti School of Art, Design & Technology, Bangalore, a 
dakari Ecole Nationale des Arts és más szenegáli, indiai, nagy-britanniai 
post-intézményi szervezet részvételével.
Kutatási szakterületei közé tartozik a világ különbözo pontjain dolgozó 
muvészek összekötése, a verbalitás státusa a jelenkori muvészeti 
gyakorlatban, valamint a kiállításon túlmutató kurátori 
körülmények/modalitások.

Charles Esche tekintélyes nemzetközi szakmai pályafutással rendelkezik. 
Az o nevéhez fuzodik többek között Surasi Kusolwong, Superflex, Sture 
Johannesson és Michel Auder elso jelentos kiállítása, valamint számos 
neves csoportos kiállítás, mint az Intentional Communities, a Baltic 
Babel és a Creeping Revolution a malmöi Rooseumban. Elindított egy 
nemzetközi muvészcsere programot és támogatta a mualkotások létrehozását 
a múzeumban. 1998-ban Mark Lewisszal megalapította az Afterall magazint, 
mely ma már Londonban és Los Angelesben jelenik meg. Muvészeti muhelyek 
egész sorát indította be Európa és Ázsia szerte, legutóbb decemberben az 
indonéziai Jakartában.

1993-1997-ig  a glasgow-i Tramway muvészeti igazgatója volt, az o 
irányítása alatt valósult meg Christian Boltanski, Niek Kemps és Douglas 
Gordon kiállítása. Társkurátorként részt vett számos nagyszabású 
nemzetközi kiállítás létrejöttében: így a 2002-es koreai Gwangju 
Biennaléban, az Intelligence-New British Art-ban a londoni Tate Gallery-
ben és az Amateur- Variable Research Initiatives-ben a göteborgi 
Konstmuseum and Konsthall-ban 2000-ben.

Számos muvész katalógusában és muvészeti magazinban közzé tették írásait, 
köztük szerepel: Claudia and Julia Müller (Kunstmuseum Thun); Olaf 
Nicolai (Kunsthalle Wolfsburg); Tobias Rehberger (LBBW, Stuttgart); Cream 
3 (London); Berlin Biennale 2001; Douglas Gordon (Kunstverein Hannover); 
Otto Berchem (Artimo, Amsterdam); Superflex (Walther König); és Simon 
Starling (GfZK, Leipzig).

Maria Hlavajova, 1971-ben született, kurátor, 2000-tol a hollandiai BAK, 
basis voor actuele kunst in Utrecht muvészeti igazgatója. Kultúra 
tudományokból (Cultural Studies) szerzett diplomát a pozsonyi Comenius 
Egyetemen. 1992-tol a pozsonyi Soros Kortárs Muvészeti Központ 
munkatársa, 1994-tol az igazgatója. 1998-tól a New York-beli Bard College-
i Center for Curatorial Studies oktatója. A kilencvenes évek kezdetétol 
számtalan kiállításban és projektben vett részt kurátorként vagy 
társkurátorként, így a Who if not we should at least try to imagine the 
future of all this? 7 episodes on (ex)changing Europe (Ki más próbálná 
meg végre elképzelni ennek az egésznek a jövojét? 7 rész a változásról) 
címu projektben is. Együttmuködok: BAK, basis voor actuele kunst 
(Utrecht), CAC – Contemporary Art Center (Vilnius), Foksal Gallery 
Foundation (Varsó), Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Muvészeti Múzeum 
(Budapest), Moderna Galerija (Ljubljana), Stedelijk Museum CS 
(Amszterdam), Witte de With, kortárs muvészeti központ (Rotterdam)(2005—
2004); Cordially Invited (Szívélyes meghívás), BAK, basis voor actuele 
kunst and Centraal Museum (Utrecht, 2004);  Now What’ Dreaming a better 
world in six parts (Mi lenne, ha álmodnánk egy szebb világot hat 
részben), BAK, basis voor actuele kunst és más helyszínek (Utrecht, 
2003); On Hope and Other Misunderstandings (A reményrol és más 
félreértésekrol), BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht, 2003),  
Borderline Syndrome: Energies of Defence (Borderline szindróma: a 
védekezés energiája) – Manifesta 3, European Biennial of Contemporary Art 
(Ljubljana, 2000). Számos könyv szerkesztoje, számtalan kortárs muvészeti 
kiadványban és magazinban jelentek meg cikkei.


FOKSAL GALLERY FOUNDATION

A Foksal Gallery Foundation 1995-ben kezdte tevékenységét. Az 1966-ban 
alapított, nagy múltú Foksal Galériához kapcsolódva az alapítók a galéria 
kurátorai Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, Adam Szymczyk, 
valamintWieslaw Borowski voltak, aki 2001-ig, az alapítvány galériáról 
történo leválásáig és új helyre költözéséig az alapítvány igazgatója is 
volt. A Foksal Gallery Foundation célja a különféle muvészeti 
tevékenységek támogatása, valamint egy újfajta muvészeti intézmény 
megvalósítása a meglévo modellek kísérleti célú felhasználásával.
Az alapítvány székhelye Varsó, ezért a nemzetközi viszonylatokat 
figyelembe véve, szívügyének tartja a helyi muvészeti élet fellendítését 
is.
Az elmúlt évek során az alapítvány számos projektet szervezett lengyel és 
külföldi muvészek bevonásával.
Jelenlegi igazgatói, Joanna Mytkowska és Andrzej Przywara 1992-ben 
kezdtek együtt dolgozni a Foksal Galériában.

Kiállítások:

2002
Santiago Sierra „The History of Foksal Gallery Foundation Taught to an 
Unemployed Ukrainian”; Piotr Uklanski; Jack Goldstein; Katarzyna 
Józefowicz „Games”; Wilhelm Sasnal; Toby Paterson; Martin Boyce; Monika 
Sosnowska; Berta Fisher; Goshka Macuga; Tadeusz Rolke “Baja Mare”
2003
Artur Zmijewski, „Singing Lesson I and II”;Miroslaw Balka “Lebensraum”; 
Lucy McKenzie, Paulina Olowska „Nova Popularna”;„Hidden in a Daylight”, 
Cieszyn (Poland); Anna Niesterowicz “Logical Cooking”;Piotr Janas 
(festmények)
2004
Domestic Porn, presentation of Amertican Performance Artists; „Prym”, BWA 
Gallery, Zielona Gora; „Parallel Action”, July 22nd – 1sy August, 
Cieszyn;  Robert Kusmirowski, D.O.M.; Artur Zmijewski, köztéri film 
projekt, Murnaow Cienema, Warsaw;
Thomas Hirschhorn, Skulptur-Sortier-Station, köztéri projekt, Warsaw
2005
Oskar Hansen; Katarzyna Jozefowicz
Elokészületben: Olafur Elisson; Jakub Julian Ziólkowski


Az esemény támogatói:
Thinking Forward
The Mondriaan Foundation
The Fund for Amateur Art and Performing Arts, the Dutch Ministry of 
Foreign Affairs
The Dutch State Secretary of Education, Culture and Science 



--------------------------------------------------------------------------
---------------------------------
Shifting Parameters – Remarks on the Institutional

The Ludwig Múzeum – Museum of Contemporary Art cordially invites you to 
the Budapest launch of the publication Who if not we should at least try 
to imagine the future of all this? 7 episodes of (ex)changing Europe with 
presentations on 1 April 2005 at 5 p.m. 

Venue:
Ludwig Múzeum – Museum of Contemporary Art
Palace of Arts 
1095 Budapest Komor Marcell u. 1.
http://www.ludwigmuseum.hu
info at ludwigmuseum.hu
Tel.: + 36 1 555 3444 / Fax: + 36  1 555 3458 

Concept and organisation: Lívia Páldi, independent curator

Based on the varied practices of the invited cultural agents/producers 
Shifting Parameters - Remarks on the Institutional collects thoughts and 
reflections on the possible functioning and responsibilities of 
institutional structures these days as well as to discuss the flexible 
and constantly challenged concept what one can mean by and work with 
as "institutional". Through a series of presentations introducing 
different segments and strategies the event sets to explore how the 
diversity of artistic and cultural production can be responded to and 
coped with.


Invited guests:

Dr Clémentine Deliss is a curator, researcher and publisher who lives in 
Paris. Born in 1960 in London of French-Austrian parents, holds a PhD in 
philosophy (on eroticism and exoticism in French anthropology of the 
1920s). Early exhibitions include Lotte or the Transformation of the 
Object (Steirischer Herbst, Graz 1990, Vienna Academy of Fine Arts, 
1991), and Exotic Europeans (National Touring Exhibitions, Hayward 
Gallery, London). From 1992 to 1995 she was the artistic director of 
africa95, an artist-led festival of new work in all media from Africa and 
the diaspora coordinated with the Royal Academy of Arts and over 60 UK 
institutions. For this she curated Seven Stories about Modern Art in 
Africa (Whitechapel Gallery, 1995; Konsthalle Malmo 1996). Since 1996 she 
has edited and published seven issues of the writers’ and artists’ organ 
Metronome moving each time to a different location including Dakar, 
Berlin, Basel, Frankfurt, Vienna, Oslo, Copenhagen, London, and Paris. 
She presented “Metronome” at the 100 Days of Documenta X, and it was 
shown in 2001 at Galerie Chantal Crousel in Paris. A new production is 
currently being researched in Paris.
She has acted as a consultant for the European Union and various cultural 
organisations, has held guest professorships at the Städelschule in 
Frankfurt, at the Academy of Fine Arts in Oslo, and conducted specific 
research projects through the support of art academies in Vienna, 
Edinburgh, Bordeaux, Bergen, Copenhagen, Malmö, Stockholm, and London. 
She is currently directing an international research collective on the 
global future of the art academy with Edinburgh College of Art, Chelsea 
College of Art & Design, Srishti School of Art, Design & Technology, 
Bangalore, the Ecole Nationale des Arts in Dakar, and associated post-
institutional organisations in Senegal, India and the UK. 
Her theoretical interests include research into bridging mechanisms 
between artists working in different parts of the world, the status of 
the verbal in today’s art practice, and curatorial modalities that go 
beyond the exhibition. 


Charles Esche (England, 1962) has been director of the Rooseum Center for 
Contemporary Art, Malmö since 2000. He is also editor of the art journal 
Afterall and an advisor at the Rijksacademie van beeldende kunsten (State 
Academy of Fine Arts), Amsterdam.

Charles Esche has both an impressive and international track record. In 
Rooseum he has been responsible for the first major exhibitions of Surasi 
Kusolwong, Superflex, Sture Johannesson and Michel Auder amongst others 
as well as a number of important group exhibitions such as Intentional 
Communities, Baltic Babel and Creeping Revolution. He also instituted an 
international residency programme and supported the direct production of 
art works in the museum itself. He founded the journal Afterall with 
artist Mark Lewis in 1998 and it is now published in London and Los 
Angeles. He also initiated a major series of artist workshops across Asia 
and Europe, the latest of which was held in December in Djakarta, 
Indonesia.
>From 1993-1997 he was director of visual arts for Tramway in Glasgow 
where, among others, he was responsible for exhibitions by Christian 
Boltanski, Niek Kemps and Douglas Gordon. He has also co-curated a number 
of large-scale international exhibitions including the Gwangju Biennale 
2002 in Korea, Intelligence-New British Art at the Tate Gallery, London, 
and Amateur- Variable Research Initiatives at the Konstmuseum and 
Konsthall, Göteborg in 2000.
As a writer, Esche has contributed to numerous catalogues and magazines 
including: Claudia and Julia Müller (Kunstmuseum Thun); Olaf Nicolai 
(Kunsthalle Wolfsburg); Tobias Rehberger (LBBW, Stuttgart); Cream 3 
(London); Berlin Biennale 2001; Douglas Gordon (Kunstverein Hannover); 
Otto Berchem (Artimo, Amsterdam); Superflex (Walther König); and Simon 
Starling (GfZK, Leipzig).

Maria Hlavajova born 1971, is a curator and since 2000 has been the 
Artistic Director of BAK, basis voor actuele kunst in Utrecht, the 
Netherlands. She earned an M.A. in Cultural Studies from Comenius 
University in Bratislava. Since 1992 she worked with the Soros Center for 
Contemporary Arts in Bratislava, from 1994 as its Director. Since 1998 
she has been a faculty member at the Center for Curatorial Studies at 
Bard College, New York. Since the early 1990s she has curated and co-
curated numerous exhibitions and projects, including Who if not we should 
at least try to imagine the future of all this’ 7 episodes on (ex)
changing Europe, which included collaborative projects with BAK, basis 
voor actuele kunst (Utrecht), CAC – Contemporary Art Center (Vilnius), 
Foksal Gallery Foundation (Warsaw), Ludwig Museum Budapest – Museum of 
Contemporary Art (Budapest), Moderna Galerija (Ljubljana), Stedelijk 
Museum CS (Amsterdam), and Witte de With, Center for Contemporary Art 
(Rotterdam)(2005—2004); Cordially Invited, BAK, basis voor actuele kunst 
and Centraal Museum (Utrecht, 2004); Now What’ Dreaming a better world in 
six parts, BAK, basis voor actuele kunst and other locations (Utrecht, 
2003); On Hope and Other Misunderstandings, BAK, basis voor actuele kunst 
(Utrecht, 2003), Borderline Syndrome: Energies of Defence – Manifesta 3, 
European Biennial of Contemporary Art (Ljubljana, 2000). She has edited 
number of books and contributed texts and essays to numerous contemporary 
art publications and magazines.


FOKSAL GALLERY FOUNDATION

Foksal Gallery Foundation started its activities in 1995 as a supporting 
body to Foksal Gallery, an institution with a great and inspiring 
tradition established by artists and art critics in 1966. It was founded 
by the curators of Foksal Gallery – Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara 
Adam Szymczyk – and Wieslaw Borowski who was its director until in 2001 
the foundation has moved to a new space and separated from Foksal 
Gallery. The Foundation enables the appearance and production of various 
activities. At the same time is focused at experimenting with different 
models of functioning as an art institution.
The Foundation is based in Warsaw and is also devoted to animating the 
local art situation, but in the perspective of an international context. 

Their activities in the last years include numerous projects both outside 
and inside of their space, both with Polish and international artists.

The present directors, Joanna Mytkowska and Andrzej Przywara started to 
work together in the Foksal Gallery in 1992. 

List of exhibitions:
2002
Santiago Sierra „The History of Foksal Gallery Foundation Taught to an 
Unemployed Ukrainian.”
Piotr Uklanski; Jack Goldstein; Katarzyna Józefowicz „Games”; Wilhelm 
Sasnal; Toby Paterson, Martin Boyce; Monika Sosnowska; Berta Fisher; 
Goshka Macuga; Tadeusz Rolke “Baja Mare
2003
Artur Zmijewski, „Singing Lesson I and II”; Miroslaw Balka “Lebensraum”; 
Lucy McKenzie, Paulina Olowska „Nova Popularna”„Hidden in a Daylight”, 
Cieszyn (Poland); Anna Niesterowicz “Logical Cooking”; Piotr Janas 
(paintings)
2004
Domestic Porn, presentation of Amertican Performance Artists; „Prym”, BWA 
Gallery, Zielona Gora
„Parallel Action”, July 22nd – 1sy August, Cieszyn; Robert Kusmirowski, 
D.O.M.,; Artur Zmijewski, public film project, Murnaow Cienema, Warsaw; 
Thomas Hirschhorn, Skulptur-Sortier-Station, public project, Warsaw
2005
Oskar Hansen; Katarzyna Jozefowicz
Upcoming: Olafur Elisson; Jakub Julian Ziólkowski


Supported by:
Thinking Forward
The Mondriaan Foundation
The Fund for Amateur Art and Performing Arts, the Dutch Ministry of 
Foreign Affairs
The Dutch State Secretary of Education, Culture and Science 



More information about the Artinfo mailing list