[artinfo] Könyvbemutató és prezentációk a Ludwig Múzeumban
Gabriella Szigethy
szigethy at ludwigmuseum.hu
Tue Mar 29 23:50:10 CEST 2005
Változó paraméterek – Megjegyzések az intézményiségrol
A Ludwig Múzeum – Kortárs Muvészeti Múzeum
Tisztelettel meghívja Önt 2005. április 1-jén 17 órára a Who if not we
should at least try to imagine the future of all this? 7 episodes of (ex)
changing Europe rendezvénysorozat katalógusának budapesti
könyvbemutatójára és az azt követo prezentációkra.
(Scroll down for the English version!)
Helyszín:
Ludwig Múzeum – Kortárs Muvészeti Múzeum
Muvészetek Palotája
1095 Budapest Komor Marcell u. 1.
http://www.ludwigmuseum.hu
info at ludwigmuseum.hu
Tel.: 555 3444 / Fax: 555 3458
Koncepció és szervezés: Páldi Lívia független kurátor
A Változó paraméterek – Megjegyzések az intézményiségrol címu esemény
célja, hogy a kultúrateremtésben résztvevo meghívott nemzetközi
szakemberek szerteágazó tapasztalatára támaszkodva összegyujtse az
intézményi struktúrák lehetséges jelenkori muködésére és feladataira
vonatkozó elképzeléseket, és megvitassa az „intézményiség” tágan
értelmezheto és folyamatosan megkérdojelezett fogalmát.
A téma különféle részterületeit és stratégiáit bemutató eloadásokon
keresztül a konferencia arra a kérdésre keresi a választ, hogy
intézményes keretek között hogyan lehet befogadni és feldolgozni a
muvészeti és kulturális tevékenység sokféleségét.
Meghívott vendégek:
Clémentine Deliss Párizsban élo kurátor, kutató és kiadó. Londonban
született 1960-ban francia-osztrák szüloktol. A bölcsészettudományok
doktora (Erotika és egzotikum a húszas évek francia antropológiájában).
Korai kiállításai között szerepel a Lotte or the Transformation of the
Object / Lotte avagy a tárgy átalakulása (Steirischer Herbst, Graz 1990,
Vienna Academy of Fine Arts, 1991), és az Exotic Europeans / Egzotikus
európaiak (National Touring Exhibitions, Hayward Gallery, London). 1992-
tol 1995-ig az africa95 muvészeti igazgatója, ez a muvészek által
szervezett New York-i fesztivál az afrikai muvészet különbözo ágait
mutatja be a Royal Academy of Arts és mintegy 60 nagy-britanniai
intézmény közremuködésével. Deliss nevéhez fuzodik a fesztivál egyik
kiállítása is, a Seven Stories about Modern Art in Africa / Hét történet
a modern afrikai muvészetrol (Whitechapel Gallery, London, 1995;
Konsthall, Malmö 1996). 1996-tól az írókat és muvészeket bemutató
Metronome magazin szerkesztoje és kiadója, az eddig hét számot megért
magazin minden alkalommal más helyszínt térképez fel: Dakart, Berlint,
Bázelt, Frankfurtot, Bécset, Oslót, Koppenhágát, Londont és Párizst. Az
érdeklodok megismerkedhettek a „Metronome”-mal a 100 Days of Documenta X
keretében, valamint 2001-ben a párizsi Galerie Chantal Crousel-ban.
Jelenleg az új szám elokészületei folynak Párizsban.
Deliss az Európai Unió és számos kulturális szervezet tanácsadója, a
frankfurti Städelschule, valamint az oslói képzomuvészeti akadémia
vendégprofesszora, és különféle kutatási projekteket vezetett a bécsi, az
edinburghi, a bordeaux-i, a bergeni, a koppenhágai, a malmöi, a
stockholmi és a londoni muvészeti akadémiák támogatásával. Jelenleg egy
nemzetközi kutatócsoport munkáját irányítja, mely a muvészeti akadémia
jövojét vizsgálja, az Edinburgh College of Art, a Chelsea College of Art
& Design, a Srishti School of Art, Design & Technology, Bangalore, a
dakari Ecole Nationale des Arts és más szenegáli, indiai, nagy-britanniai
post-intézményi szervezet részvételével.
Kutatási szakterületei közé tartozik a világ különbözo pontjain dolgozó
muvészek összekötése, a verbalitás státusa a jelenkori muvészeti
gyakorlatban, valamint a kiállításon túlmutató kurátori
körülmények/modalitások.
Charles Esche tekintélyes nemzetközi szakmai pályafutással rendelkezik.
Az o nevéhez fuzodik többek között Surasi Kusolwong, Superflex, Sture
Johannesson és Michel Auder elso jelentos kiállítása, valamint számos
neves csoportos kiállítás, mint az Intentional Communities, a Baltic
Babel és a Creeping Revolution a malmöi Rooseumban. Elindított egy
nemzetközi muvészcsere programot és támogatta a mualkotások létrehozását
a múzeumban. 1998-ban Mark Lewisszal megalapította az Afterall magazint,
mely ma már Londonban és Los Angelesben jelenik meg. Muvészeti muhelyek
egész sorát indította be Európa és Ázsia szerte, legutóbb decemberben az
indonéziai Jakartában.
1993-1997-ig a glasgow-i Tramway muvészeti igazgatója volt, az o
irányítása alatt valósult meg Christian Boltanski, Niek Kemps és Douglas
Gordon kiállítása. Társkurátorként részt vett számos nagyszabású
nemzetközi kiállítás létrejöttében: így a 2002-es koreai Gwangju
Biennaléban, az Intelligence-New British Art-ban a londoni Tate Gallery-
ben és az Amateur- Variable Research Initiatives-ben a göteborgi
Konstmuseum and Konsthall-ban 2000-ben.
Számos muvész katalógusában és muvészeti magazinban közzé tették írásait,
köztük szerepel: Claudia and Julia Müller (Kunstmuseum Thun); Olaf
Nicolai (Kunsthalle Wolfsburg); Tobias Rehberger (LBBW, Stuttgart); Cream
3 (London); Berlin Biennale 2001; Douglas Gordon (Kunstverein Hannover);
Otto Berchem (Artimo, Amsterdam); Superflex (Walther König); és Simon
Starling (GfZK, Leipzig).
Maria Hlavajova, 1971-ben született, kurátor, 2000-tol a hollandiai BAK,
basis voor actuele kunst in Utrecht muvészeti igazgatója. Kultúra
tudományokból (Cultural Studies) szerzett diplomát a pozsonyi Comenius
Egyetemen. 1992-tol a pozsonyi Soros Kortárs Muvészeti Központ
munkatársa, 1994-tol az igazgatója. 1998-tól a New York-beli Bard College-
i Center for Curatorial Studies oktatója. A kilencvenes évek kezdetétol
számtalan kiállításban és projektben vett részt kurátorként vagy
társkurátorként, így a Who if not we should at least try to imagine the
future of all this? 7 episodes on (ex)changing Europe (Ki más próbálná
meg végre elképzelni ennek az egésznek a jövojét? 7 rész a változásról)
címu projektben is. Együttmuködok: BAK, basis voor actuele kunst
(Utrecht), CAC – Contemporary Art Center (Vilnius), Foksal Gallery
Foundation (Varsó), Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Muvészeti Múzeum
(Budapest), Moderna Galerija (Ljubljana), Stedelijk Museum CS
(Amszterdam), Witte de With, kortárs muvészeti központ (Rotterdam)(2005—
2004); Cordially Invited (Szívélyes meghívás), BAK, basis voor actuele
kunst and Centraal Museum (Utrecht, 2004); Now What’ Dreaming a better
world in six parts (Mi lenne, ha álmodnánk egy szebb világot hat
részben), BAK, basis voor actuele kunst és más helyszínek (Utrecht,
2003); On Hope and Other Misunderstandings (A reményrol és más
félreértésekrol), BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht, 2003),
Borderline Syndrome: Energies of Defence (Borderline szindróma: a
védekezés energiája) – Manifesta 3, European Biennial of Contemporary Art
(Ljubljana, 2000). Számos könyv szerkesztoje, számtalan kortárs muvészeti
kiadványban és magazinban jelentek meg cikkei.
FOKSAL GALLERY FOUNDATION
A Foksal Gallery Foundation 1995-ben kezdte tevékenységét. Az 1966-ban
alapított, nagy múltú Foksal Galériához kapcsolódva az alapítók a galéria
kurátorai Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara, Adam Szymczyk,
valamintWieslaw Borowski voltak, aki 2001-ig, az alapítvány galériáról
történo leválásáig és új helyre költözéséig az alapítvány igazgatója is
volt. A Foksal Gallery Foundation célja a különféle muvészeti
tevékenységek támogatása, valamint egy újfajta muvészeti intézmény
megvalósítása a meglévo modellek kísérleti célú felhasználásával.
Az alapítvány székhelye Varsó, ezért a nemzetközi viszonylatokat
figyelembe véve, szívügyének tartja a helyi muvészeti élet fellendítését
is.
Az elmúlt évek során az alapítvány számos projektet szervezett lengyel és
külföldi muvészek bevonásával.
Jelenlegi igazgatói, Joanna Mytkowska és Andrzej Przywara 1992-ben
kezdtek együtt dolgozni a Foksal Galériában.
Kiállítások:
2002
Santiago Sierra „The History of Foksal Gallery Foundation Taught to an
Unemployed Ukrainian”; Piotr Uklanski; Jack Goldstein; Katarzyna
Józefowicz „Games”; Wilhelm Sasnal; Toby Paterson; Martin Boyce; Monika
Sosnowska; Berta Fisher; Goshka Macuga; Tadeusz Rolke “Baja Mare”
2003
Artur Zmijewski, „Singing Lesson I and II”;Miroslaw Balka “Lebensraum”;
Lucy McKenzie, Paulina Olowska „Nova Popularna”;„Hidden in a Daylight”,
Cieszyn (Poland); Anna Niesterowicz “Logical Cooking”;Piotr Janas
(festmények)
2004
Domestic Porn, presentation of Amertican Performance Artists; „Prym”, BWA
Gallery, Zielona Gora; „Parallel Action”, July 22nd – 1sy August,
Cieszyn; Robert Kusmirowski, D.O.M.; Artur Zmijewski, köztéri film
projekt, Murnaow Cienema, Warsaw;
Thomas Hirschhorn, Skulptur-Sortier-Station, köztéri projekt, Warsaw
2005
Oskar Hansen; Katarzyna Jozefowicz
Elokészületben: Olafur Elisson; Jakub Julian Ziólkowski
Az esemény támogatói:
Thinking Forward
The Mondriaan Foundation
The Fund for Amateur Art and Performing Arts, the Dutch Ministry of
Foreign Affairs
The Dutch State Secretary of Education, Culture and Science
--------------------------------------------------------------------------
---------------------------------
Shifting Parameters – Remarks on the Institutional
The Ludwig Múzeum – Museum of Contemporary Art cordially invites you to
the Budapest launch of the publication Who if not we should at least try
to imagine the future of all this? 7 episodes of (ex)changing Europe with
presentations on 1 April 2005 at 5 p.m.
Venue:
Ludwig Múzeum – Museum of Contemporary Art
Palace of Arts
1095 Budapest Komor Marcell u. 1.
http://www.ludwigmuseum.hu
info at ludwigmuseum.hu
Tel.: + 36 1 555 3444 / Fax: + 36 1 555 3458
Concept and organisation: Lívia Páldi, independent curator
Based on the varied practices of the invited cultural agents/producers
Shifting Parameters - Remarks on the Institutional collects thoughts and
reflections on the possible functioning and responsibilities of
institutional structures these days as well as to discuss the flexible
and constantly challenged concept what one can mean by and work with
as "institutional". Through a series of presentations introducing
different segments and strategies the event sets to explore how the
diversity of artistic and cultural production can be responded to and
coped with.
Invited guests:
Dr Clémentine Deliss is a curator, researcher and publisher who lives in
Paris. Born in 1960 in London of French-Austrian parents, holds a PhD in
philosophy (on eroticism and exoticism in French anthropology of the
1920s). Early exhibitions include Lotte or the Transformation of the
Object (Steirischer Herbst, Graz 1990, Vienna Academy of Fine Arts,
1991), and Exotic Europeans (National Touring Exhibitions, Hayward
Gallery, London). From 1992 to 1995 she was the artistic director of
africa95, an artist-led festival of new work in all media from Africa and
the diaspora coordinated with the Royal Academy of Arts and over 60 UK
institutions. For this she curated Seven Stories about Modern Art in
Africa (Whitechapel Gallery, 1995; Konsthalle Malmo 1996). Since 1996 she
has edited and published seven issues of the writers’ and artists’ organ
Metronome moving each time to a different location including Dakar,
Berlin, Basel, Frankfurt, Vienna, Oslo, Copenhagen, London, and Paris.
She presented “Metronome” at the 100 Days of Documenta X, and it was
shown in 2001 at Galerie Chantal Crousel in Paris. A new production is
currently being researched in Paris.
She has acted as a consultant for the European Union and various cultural
organisations, has held guest professorships at the Städelschule in
Frankfurt, at the Academy of Fine Arts in Oslo, and conducted specific
research projects through the support of art academies in Vienna,
Edinburgh, Bordeaux, Bergen, Copenhagen, Malmö, Stockholm, and London.
She is currently directing an international research collective on the
global future of the art academy with Edinburgh College of Art, Chelsea
College of Art & Design, Srishti School of Art, Design & Technology,
Bangalore, the Ecole Nationale des Arts in Dakar, and associated post-
institutional organisations in Senegal, India and the UK.
Her theoretical interests include research into bridging mechanisms
between artists working in different parts of the world, the status of
the verbal in today’s art practice, and curatorial modalities that go
beyond the exhibition.
Charles Esche (England, 1962) has been director of the Rooseum Center for
Contemporary Art, Malmö since 2000. He is also editor of the art journal
Afterall and an advisor at the Rijksacademie van beeldende kunsten (State
Academy of Fine Arts), Amsterdam.
Charles Esche has both an impressive and international track record. In
Rooseum he has been responsible for the first major exhibitions of Surasi
Kusolwong, Superflex, Sture Johannesson and Michel Auder amongst others
as well as a number of important group exhibitions such as Intentional
Communities, Baltic Babel and Creeping Revolution. He also instituted an
international residency programme and supported the direct production of
art works in the museum itself. He founded the journal Afterall with
artist Mark Lewis in 1998 and it is now published in London and Los
Angeles. He also initiated a major series of artist workshops across Asia
and Europe, the latest of which was held in December in Djakarta,
Indonesia.
>From 1993-1997 he was director of visual arts for Tramway in Glasgow
where, among others, he was responsible for exhibitions by Christian
Boltanski, Niek Kemps and Douglas Gordon. He has also co-curated a number
of large-scale international exhibitions including the Gwangju Biennale
2002 in Korea, Intelligence-New British Art at the Tate Gallery, London,
and Amateur- Variable Research Initiatives at the Konstmuseum and
Konsthall, Göteborg in 2000.
As a writer, Esche has contributed to numerous catalogues and magazines
including: Claudia and Julia Müller (Kunstmuseum Thun); Olaf Nicolai
(Kunsthalle Wolfsburg); Tobias Rehberger (LBBW, Stuttgart); Cream 3
(London); Berlin Biennale 2001; Douglas Gordon (Kunstverein Hannover);
Otto Berchem (Artimo, Amsterdam); Superflex (Walther König); and Simon
Starling (GfZK, Leipzig).
Maria Hlavajova born 1971, is a curator and since 2000 has been the
Artistic Director of BAK, basis voor actuele kunst in Utrecht, the
Netherlands. She earned an M.A. in Cultural Studies from Comenius
University in Bratislava. Since 1992 she worked with the Soros Center for
Contemporary Arts in Bratislava, from 1994 as its Director. Since 1998
she has been a faculty member at the Center for Curatorial Studies at
Bard College, New York. Since the early 1990s she has curated and co-
curated numerous exhibitions and projects, including Who if not we should
at least try to imagine the future of all this’ 7 episodes on (ex)
changing Europe, which included collaborative projects with BAK, basis
voor actuele kunst (Utrecht), CAC – Contemporary Art Center (Vilnius),
Foksal Gallery Foundation (Warsaw), Ludwig Museum Budapest – Museum of
Contemporary Art (Budapest), Moderna Galerija (Ljubljana), Stedelijk
Museum CS (Amsterdam), and Witte de With, Center for Contemporary Art
(Rotterdam)(2005—2004); Cordially Invited, BAK, basis voor actuele kunst
and Centraal Museum (Utrecht, 2004); Now What’ Dreaming a better world in
six parts, BAK, basis voor actuele kunst and other locations (Utrecht,
2003); On Hope and Other Misunderstandings, BAK, basis voor actuele kunst
(Utrecht, 2003), Borderline Syndrome: Energies of Defence – Manifesta 3,
European Biennial of Contemporary Art (Ljubljana, 2000). She has edited
number of books and contributed texts and essays to numerous contemporary
art publications and magazines.
FOKSAL GALLERY FOUNDATION
Foksal Gallery Foundation started its activities in 1995 as a supporting
body to Foksal Gallery, an institution with a great and inspiring
tradition established by artists and art critics in 1966. It was founded
by the curators of Foksal Gallery – Joanna Mytkowska, Andrzej Przywara
Adam Szymczyk – and Wieslaw Borowski who was its director until in 2001
the foundation has moved to a new space and separated from Foksal
Gallery. The Foundation enables the appearance and production of various
activities. At the same time is focused at experimenting with different
models of functioning as an art institution.
The Foundation is based in Warsaw and is also devoted to animating the
local art situation, but in the perspective of an international context.
Their activities in the last years include numerous projects both outside
and inside of their space, both with Polish and international artists.
The present directors, Joanna Mytkowska and Andrzej Przywara started to
work together in the Foksal Gallery in 1992.
List of exhibitions:
2002
Santiago Sierra „The History of Foksal Gallery Foundation Taught to an
Unemployed Ukrainian.”
Piotr Uklanski; Jack Goldstein; Katarzyna Józefowicz „Games”; Wilhelm
Sasnal; Toby Paterson, Martin Boyce; Monika Sosnowska; Berta Fisher;
Goshka Macuga; Tadeusz Rolke “Baja Mare
2003
Artur Zmijewski, „Singing Lesson I and II”; Miroslaw Balka “Lebensraum”;
Lucy McKenzie, Paulina Olowska „Nova Popularna”„Hidden in a Daylight”,
Cieszyn (Poland); Anna Niesterowicz “Logical Cooking”; Piotr Janas
(paintings)
2004
Domestic Porn, presentation of Amertican Performance Artists; „Prym”, BWA
Gallery, Zielona Gora
„Parallel Action”, July 22nd – 1sy August, Cieszyn; Robert Kusmirowski,
D.O.M.,; Artur Zmijewski, public film project, Murnaow Cienema, Warsaw;
Thomas Hirschhorn, Skulptur-Sortier-Station, public project, Warsaw
2005
Oskar Hansen; Katarzyna Jozefowicz
Upcoming: Olafur Elisson; Jakub Julian Ziólkowski
Supported by:
Thinking Forward
The Mondriaan Foundation
The Fund for Amateur Art and Performing Arts, the Dutch Ministry of
Foreign Affairs
The Dutch State Secretary of Education, Culture and Science
More information about the Artinfo
mailing list