[artinfo] Mondd el egy vonalnak, hogy mi az a gomb_Veszely Beata_Feszek Klub_Herman terem_20050823

hegyidora hegyidora1 at chello.hu
Wed Aug 10 23:09:21 CEST 2005

Veszely Beáta
HÁ rajzok

"Mondd el egy vonalnak, hogy mi az a gomb"
Rajzkiallitas-sorozat a Feszek Klub Herman-termeben
A sorozat kuratora: Hegyi Dora
Cim: Feszek Muveszklub, 1073 Budapest, Kertesz utca 36.
Megtekintheto: 2005 augusztus 24-tol szeptember 9-ig, hetfotol pentekig 14-18 ora kozott
Megnyito: 2005. augusztus 23. 18 ora

Mutermi munkam interdiszciplinaris, reszben az uj mediumok (video és digitalis technologiak) felhasznalasaval dolgozom, reszben olyan tradicionalis eszkozoket hasznalok, mint a rajz es festeszet, valamint talalt targyak, kepek es szovegek felhasznalasaval is keszitem a muveimet. Az elmult evekben tobb performanszot mutattam be, ahol elo lovak hatan ulve "oriztem" az adott kiallitast. Legujabban kulon tereket hozok letre a munkaim szamara, ahol nagymeretu olajfestmeny mellett video- installaciot allitok ki. Ehhez gyakran kisebb gyujtemenyek is kerulnek, mint peldaul ujsaghirdetesek atfestesei vagy interjuk szovegei. A muvesz teste a tajban erdekel, és hogy hogyan lehet ezt a testet a tapasztalat segitsegevel eloadni. A tapasztalat csak akkor igazan tapasztalat, ha valami valoban tortenik, amirol erdemes beszelni vagy dolgozni vele, amikor a lehetseges hataraig toljuk magunkat, a lehetetlen szeleig. Egyfajta extremitashoz kozelitunk, ami arra kenyszerit, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkbol. Ilyen formában megtapasztalva a lehetetlent, olyan minoseg jon letre, amely meghatarozza azt, hogy mi a vallas. Az emberi tapasztalatnak van egy alapvetoen vallasos minosege. Mindannyiunkban benne rejlik egy melysegesen vallasos resz fuggetlenul attol, hogy "teista" vagy "ateista" szemelyrol van szo, fuggetlenul attol, hogy vallasos az ember vagy sem. A modernista felfogas szerint a tudomany jelenti a kizarolagos igazsagot. A posztmoderntol azt tanultuk, hogy a vallasos igazsag igaz, ambar ez egy mas jellegu igazsag a tudományos igazsaghoz kepest. Van valami, ami melyen igaz a vallasban, de ez egy tudas nelkuli igazsag, abszolut vagy kapitalizalt Igazsag nelkül. Barmely adott hit egyfajta ut a latashoz es a tudashoz, miutan a tudas a hittol fugg és minden hit egyfajta latas, konstrukcio, tudas. A vallas emberi tevekenyseg es egy olyan rendhez tartozik, melyet Augusztinusz "facere veritatem"-nek nevezett, "tenni, vagy csinalni az igazsagot" - különösen ha a lehetetlen megtetelere kernek bennunket.  Az keltette fel az erdeklodesem, hogy az ember olyan leny, aki raul egy masik allat hatara es hogy ezt az allat (lo) idezi, o az aki az embert raveszi arra, hogy igy cselekedjen. egy tett es nem egy gondolat az ami megkoveteli  reakcionkat, es az az, ami a verunkbe es a konnyeinkbe kerul, kulonosen ha nem tudjuk hogy kik vagyunk. Azzal a kerdessel mely hozzám szegezodik, egy kerdesse valok magam is - Mit szeretek, amikor szeretem a lovasijaszatot? Tehat ami az egbol az olembe pottyant az nem egy valasz, hanem egy kerdes. Ami nekem mindebbol megmarad az egyedul a szenvedely es a nem tudas. Munkam kozeppontjaban az all, hogy ez a fajta posztmodern augusztinuszi modon torteno vallomas, vagyis hogy nem tudjuk kik vagyunk, eppen ez az ami vagyunk.

A Herman-teremben a kiallitas egeszere nezve (is) HA egy kilegzes. A portrerajzok talalt magazin oldalakra kerultek. Muveszeti es divatlapok, napilapok olyan oldalaira, ahol szoveg es kep valamilyen formaban kapcsolodik a lovasportrekhoz. A rajzok sajatos jelentest kolcsonoznek az ujsag/magazin médiumához és tartalmaihoz, ugyanakkor kiserletet tesznek a lovasijaszat jelensegenek ertelmezesehez a kortars nemzetkozi kultura szinteren. Az egyszeru tollrajzok igy jatszanak szoveggel es keppel, terrel es idovel. VB

Veszely Beata tanulmanyait a Magyar Kepzomuveszeti Egyetem Festo és Intermedia szakan vegezte (1994), majd a Goldsmiths College, University of London-ban kepzomuveszeti mesterdiplomat szerzett (2000). 2002-tol Londonban a Goldsmiths College, 2005-tol Budapesten a Magyar Kepzomuveszeti Egyetem doktori kutatoja. Szamos hazai és nemzetkozi kiallitason vett reszt, tobbek kozott a Mucsarnokban Budapesten, az ICA-ben, a Camden Arts Centre-ben, Austrian Cultural Forum-ban Londonban, a Collective Gallery-ben Edinburghban, a Transmission Gallery-ben Glasgowban, a Kortars Muveszeti Muzeumban Helsinkiben, a Yokohamai Triennalen és a Hara Muzeumban Tokioban, a Kunststiftungban Stuttgartban, az Ifa Galeriaban Berlinben, a Secession-ban Becsben, a Kiralyi Kastelyban Pragaban, a New Contemporaries brit utazo kiallitason és díjon Angliaban es Skociaban, valamint a Perspective muveszeti dij kiallitasan allitotta ki munkait Eszak Irorszagban. Muvei szamos magan és kozgyujtemenyben megtalalhatoak, tobbek kozott a Ludwig Muzeumban, Budapesten és az Albertinaban Becsben. 2003-tol a TIPP Kepzomuveszeti Kutato Muhely igazgatoja, mely a Magyar Kepzomuveszeti Egyetem és a londoni Goldsmiths College kozos kutato programja. Szamos brit egyetem kepzomuveszeti mestekurzusan volt meghivott eloado es tanar. A muvesz szamos nemzetkozi kiallitas co-kuratora is volt. Kovetkezo kiallitasi 2006-ban lesznek, tobbek kozott a Keith Talent Gallery-ben Londonban es a Galerija Balen-ben Horvatorszagban.

kepek:
1. Basquiat, 2005, 25 x 30.5 cm, rajz talalt ujsagpapiron
2. Nador, 2005, 25 x 30.5 cm, tollrajz talalt ujsagpapiron