[artinfo] Godot Galeria - KORTARS MAGANGYUJTEMENYEK IV.
Godot Galeria
waiting at godot.hu
Mon Sep 13 21:51:09 CEST 2004
Godot Galéria
1075 Budapest, Madách út 8.
[1]www.godot.hu
_________________________________________________________________
[2]Feliratkozás a hirlevélre
[3]Leiratkozás a hírlevélről
A Godot Galéria szeretettel meghívja Önt a
Kortárs Magángyu"jteményeket
bemutató kiállítássorozatának negyedik részére,
[mehesk.jpg]
Méhes László
[4]A kép letöltése nyomdai méretben
Feuer András Gyu"jteményének bemutatkozó kiállítására. Megnyitó: 2004.
szeptember 15-én 20 óra. A kiállítást megnyitja Ébli Gábor esztéta.
[hajdu2k.jpg]
Hajdú Kinga
[5]A kép letöltése nyomdai méretben
A kiállításon szereplo" mu"vészek: Almássy Aladár, Bada Dada, Bak
Imre, Bukta Imre, Deim Pál, El Kazovszkij, Farkas Ádám, Frey
Krisztián, Gaál József, Gedo" Ilka, Gyarmathy Tihamér, Hajdú Kinga,
Haraszty István, Kocsis Tibor, Kopasz Tamás, Korniss Dezso", Lakner
László, Lossonczy Tamás, Marosán Gyula, Mata Attila, Méhes László,
Swierkiewicz Róbert, Szarka Péter, Szu"cs Attila, Torma Andrea, Zsakó
István, Zsemlye Ildikó.
[gaal2k.jpg]
Gaál József
[6]A kép letöltése nyomdai méretben
A mu"gyu"jtés kihívása összeegyeztetni a múzeumi mino"séget a
mu"vészettörténeti kánon fegyelmét kikezdo" egyéni ízléssel. Bármilyen
kvalitásosak is egy kollekció mu"vei, ha azok között nincs egyéni
közös nevezo", akkor az nem gyu"jtemény, hanem mu"tárgyhalmaz. Ha egy
magángyu"jtemény túl szigorúan követi a szakma óhatatlanul is
reduktív, rendszerezo", iskolázó gondolkodását, akkor elvész belo"le
az egyéni szellemi teljesítmény. Ez a személyes kreativitás általában
két síkon mutatkozhat meg. A kronologikus szakmai tagolással szemben
bátran lehet párosítani klasszikus modern és kortárs anyagot; a
stílus-besorolásokkal szemben pedig elo"nyt lehet adni a mégoly
különbözo" egyes mu"veknek. Rendezni kell és lehet a mu"vészetben
természetesen uralkodó káoszt, ám úgy, hogy eközben a káosz
természetessége is megmaradjon. A Feuer Gyu"jtemény erre tesz
kísérletet.
[szucsk.jpg]
Szu"cs Attila
[7]A kép letöltése nyomdai méretben
A gyu"jtemény klasszikus modern része felöleli Szinyei Merse Pál,
Rippl-Rónai József, Perlrott-Csaba Vilmos, Kmetty János, Márffy Ödön,
Czigány Dezso", Vaszary János, Tihanyi Lajos, Schadl János, Hincz
Gyula, Kádár Béla, Scheiber Hugó, Mednyánszky László, Nagy István,
Vörös Géza, Farkas István, Frank Frigyes, Dési Huber István, Szo"nyi
István és Egry József festményeit, de hasonló jelento"sséggel bír a
szobrászati anyag is: Vedres Márk, Beck Ö. Fülöp, Goldmann György,
Medgyessy Ferenc, Kövesházi Kalmár Elza, Gorka Géza, Bor Pál és Huszár
Imre.
[kopasz2k.jpg]
Kopasz Tamás
[8]A kép letöltése nyomdai méretben
Milyen kortárs mu"vészeti irányok felé lehet nyitni egy ilyen ero"s
huszadik századi hosszmetszettel? Az átvezetést Vajda Lajos és Ámos
Imre mu"vei nyújtják, melyet az Európai Iskola mu"vészei követnek
(Bálint Endre, Korniss Dezso", Marosán Gyula, Gyarmathy Tihamér,
Lossonczy Tamás, Barcsay Jeno" és Szántó Piroska). Így jutunk el a
60-as, 70-es évekhez, melyet Lakner László, Frey Krisztián, Méhes
László és Kocsis Tibor mu"vei képviselnek. Ez hu"en jelzi, hogy a
történelmi utalások, formai kísérletek, s a pop art tömeg-kulturális
merítése egyaránt megérintik a gyu"jto"t. Az Iparterv alkotásainak
jelenléte itt Keserü Ilona egy gyu"rt reliefje, amott számos Nádler
István festmény azt is mutatja, hogy az aktivisták üzenete valóban nem
áll messze a gyu"jto"to"l, legfeljebb fo"mu"veket már csak az
újkonstruktív generációtól lehetett biztosítani. A kassáki örökség
iránti hu"séget külön is hangsúlyozza a tény, hogy Feuer számára Bak
Imre az elso" számú élo" klasszikus. Megújulási készségét,
egyszersmind tudatos, fegyelmezett munkáját becsüli legjobban.
[gaalk.jpg]
Gaál József
[9]A kép letöltése nyomdai méretben
Etto"l jócskán eltéro" irányok is hasonló mélységgel vannak jelen a
gyu"jteményben. Swierkiewicz Róbert ero"s gesztusai a legváratlanabb
kompozíciókban jelentkeznek. A Lelkek mennybemenetele például egy
bársonyra varrott textíliára felhordott foltok és az odaero"sített
kis, antropomorf bronzszobrok együttese. Más, kisméretu"
festményeibo"l feszületet formált. Indiai élményeibo"l egész sorozat
született. A gyu"jteményben lévo" számos mu"ve szinte minden oldaláról
bemutatja, jelezve azt is, hogy Feuer nem ragaszkodik szigorúan
épített életmu"höz; nagyra értékeli a sokfelé ágazó megújulási
képességet is.
Még egy harmadik alkotót reprezentál az anyag ugyanilyen mélységben.
Bukta Imre bizonyos értelemben egyszerre testesíti meg azt, amit Feuer
Bak Imrében és Swierkiewicz Róbertben kedvel. Bukta mu"veinek
hátterében következetes gondolatiság húzódik meg, egyúttal
anyaghasználata, formai ötletei igen invenciózusak. Alig rejtett
társadalomkritikája, konceptuális hajlama, s munkáinak fizikai
érzékisége, tárgyi jellege egyként izgalmasak a gyu"jto"nek. Joggal
kedvenc mu" a Mu"anyagból tiszta búzát gyártó cséplo"gép, amely Bukta
alkotásainak összes leleményét felvonultatja, so"t még egy külön a
gyu"jto" kérésére barkácsolt, s furfangos szerkezete révén önálló
alkotásként felfogható posztamensen is pihen.
E szempontok közül több érvényes Gaál Józsefre is, akito"l szintén
többféle mu" került a gyu"jto"höz. A párizsi éjszaka megfigyelésébo"l
született grafikáit Feuer ikonosztáz alakban rendezte el a falon. A
profánban így észrevenni az utalást a magasztosra érzékeny szemre
vall. Gaál más, jól ismert, eltorzult emberalakjai nem csupán
festményeken bukkannak fel, hanem a közel egy évtizede kezdett, azóta
több szériában is készült groteszk fejeken. A gyu"jtemény
szempontjából ez utóbbiak a jelento"sek. Nemcsak azért, mert Feuer egy
teljes sorozatot megvett annak idején a Dorottya Galéria
kiállításáról, hanem mert a fejek keletkezéstörténete is megragadta.
Gaál ugyanis kizárólag a családi portán lelt, már használaton kívüli
például az istállóból származó anyagokból rakta össze e fejeket, azaz
elmúlt dolgok rekontextualizálásával teremtett új mu"tárgyakat.
Egyúttal ennek révén vált grafikusi és festo"i munkája mellett
szobrásszá is. Ez újra a gyu"jto" azon nyitottságára vet fényt, hogy
olyan mu"vészi folyamatokat támogasson vásárlásaival, amelyek
anyaghasználatban és koncepcióban egyaránt szokatlanok, s átlépést
jelentenek egyik mu"vészi státusból a másikba.
[freyk.jpg]
Frey Krisztián
[10]A kép letöltése nyomdai méretben
Fontos jellemzo"je a gyu"jteménynek az atipikus felkarolása is, mely
jól látszik Kopasz Tamás metamorfózisának a gyu"jteménybe került
tárgyain is. A mu"vészto"l kép, majd vasból készült kép, falra
akasztható szobor, végül valódi, talpazatos szobor is akad a
gyu"jteményben. A fejlo"dési szakaszok segítése önmagában öröm Feuer
számára, a plasztika iránti elfogultága pedig már a klasszikus modern
anyagban is kitu"nt. Ádám Zoltánt kevesen tartják ma már plasztikai
alkotóként számon, így a gyu"jto" joggal büszke egy korai fa-textil
darabra. Haraszty Istvántól nem meglepo" az ónlapokból szegecselt
Örökség (1994), de annál inkább a kishajókra emlékezteto"
festmény-applikáció. Sugár Jánostól aligha találni további farostot,
hungarocellt és bronzot elegyíto" síkreliefet. Fekete Balázs ólom
vitorlásokat eszkábált a tenger hullámait ábrázolóan megfestett
farönkbe. Zsakó István munkáit textilmu"vész felesége, Torma Andrea
egy gobelinje amelyet o" nem iparmu"vészeti munkaként, hanem cérnával
készített festményként határoz meg kíséri, amelyen Zsakó motívumai
tu"nnek fel. A mu"fajok között átmenetre további példa El Kazovszkij
Jó pásztor címu" reliefje, amelynek gézzel átkötözött alakjai a
performanszok színpadát idézik. A ma már a digitális eljárások
úttöro"jének számító Szarka Péterto"l külön anyag rejto"zik a
gyu"jteményben, s ebbo"l nem véletlenül megint csak az
anyaghasználatban leginkább összetett darab függ a falon. A bo"rto"l a
lakmuszpapíron át a lakkrétegig minden csodát felsorakoztató mu"
összességében talán egy absztrakt, lelki tájkép, ahová a három
hasítékon át léphetünk be. S ha mindez nem lenne elég bizonyíték Feuer
igényére az atipikus, a nem öncélúan, hanem talányosan meghökkento"
iránt, akkor otthonában a földön több Almássy Aladár szoborba botlunk.
Már ha így nevezheto" például A fodrászno" álma, amelynek táncoló
alakja egy hajnyírógép és egy hajcsavaró házasságából jött létre, egy
hajszárító búra alatt.
Godot Galéria
megtekintheto": 2004. október 9-ig.
nyitva: július 10-ig, keddto"l péntekig 10 és 18,
szombaton 10 és 13 óra között.
cím: 1075 Budapest, Madách út 8., Tel./fax: (+36 1) 322-5272,
[11]www.godot.hu / e-mail: [12]waiting at godot.hu
References
Visible links
1. http://www.godot.hu/
2. mailto:safizoo at freemail.hu%20?subject=%20%3CGodot%20Galeria%20kiallitasai%20-%20HIRLEVEL%3E
3. mailto:safizoo at freemail.hu%20?subject=%20%3CA%20tovabbiakban%20nem%20kerem%20kiallitasi%20meghivojukat%20-%20%20REMOVE%3E
4. http://www.godot.hu/feuer/mehesn.jpg
5. http://www.godot.hu/feuer/hajdu2n.jpg
6. http://www.godot.hu/feuer/gaal2.jpg
7. http://www.godot.hu/feuer/szucs.jpg
8. http://www.godot.hu/feuer/kopasz2n.jpg
9. http://www.godot.hu/feuer/gaaln.jpg
10. http://www.godot.hu/feuer/freyn.jpg
11. file://localhost/tmp/www.godot.hu
12. mailto:waiting at godot.hu%20?subject=%20%3CKedves%20Godot%20Galeria%3E
Hidden links:
13. mailto:safizoo at westel900.net%20?subject=%20%3CA%20tovabbiakban%20nem%20kerem%20hirleveluket%20-%20%20REMOVE%3E
More information about the Artinfo
mailing list