[artinfo] Trafó Galéria+Trafó+Dinamo

Somogyi, Hajnalka hajni at trafo.hu
Wed Oct 20 12:30:38 CEST 2004


Azoknak, akik lemaradtak a tegnapi megnyitóról, és azoknak, akiknek még nem volt elég:

A PÉNZ VISSZAFORDÍTHATATLAN MEGVÁLTOZTATÁSÁNAK MÓDSZEREI / performansz sorozat és kiállítás
(rövid leírást ld. lejjebb)

Cesare Pietroiusti (I) és Paul Griffiths (UK) projektje 
kurátor: Somogyi Hajnalka
megnyitó: 2004. október 19. 18h
performansz sorozat: 2004. október 19 - 22. 18h - kb. 20h

A bankjegyek átalakítása és közszemlére tétele tehát folytatódik, ma, holnap és holnapután este 6 órától. Az akciósorozat  kb. másfél-két órás minden este, így a látogatók egyúttal részt vehetnek a Trafó és a DINAMO egyéb programjain is! Íme a lista:

október 21-22. csütörtök-péntek, 20h
Nico & the Navigators (D): Eggs on Earth /színház
(rövid leírást ld. lejjebb)

2004. október 22. péntek 19.30
AGAINST SPACE /egy estés kiállítás 
(rövid leírást ld. lejjebb)

DINAMO 1094 Budapest Tűzoltó u. 22. az udvarban (a Tafó mellett)

Művészek: Dan Acostioaei, Vali Chinchisan, Dina Dancu, Arnold Estefan, Ciprian Muresan, Roolytoons, Peter Szabo
Kurátor: Alina Serban

Mindenkit szeretettel várunk.


A PÉNZ VISSZAFORDÍTHATATLAN MEGVÁLTOZTATÁSÁNAK MÓDSZEREI 

2004. júliusától a két művész több alkalommal és különböző művészeti és informális csatornákon (pl. e-flux, e-mail listák) a következő felhívást tette közzé:
Kérjük, járuljon hozzá a projekthez egy vagy több, az Ön országában használatos, az Ön számára jelentős értékűnek mondható bankjegy elküldésével.
A művészek tanulmányoznak és előkészítenek minden lehetséges fizikai, kémiai vagy biológiai folyamatot, melyek segítségével a bankjegy alapanyagául szolgáló papír visszafordíthatatlanul megváltoztatható.
2004. október 19-e és 22-e között egy akciósorozat keretében a Trafó Galériában mindezen módszereket kipróbálják. 
A folyamatok során keletkezett maradványok a kiállítás ideje alatt megtekinthetők.
A kiállítás végetértével a bankjegyek maradványait a művészek által aláírt tanúsítvánnyal együtt visszaküldjük feladóiknak.
A beküldött bankjegyek és beküldőik listája a Trafó honlapján olvasható.

A felhívásra a világ minden tájáról beérkezett közel nyolcvan bankjegy átalakításához a művészek a kénsavtól, a fehérítőtől, a sósavtól a penészig és egerekig a legkülönbözőbb anyagokat és élőlényeket vetik be. A projekthez hozzájárulók így az általuk jelentős értékűnek ítélt bankjegy ellenében egy, a helyszín, az alkotók (a résztvevők által elfogadott) művész-státusza, az általuk beindított folyamatok és végül a szignó révén műtárggyá avanzsált "rekvizítumot" kapnak, anélkül, hogy a fizetőeszközön kívül bármilyen tárgy/mű születne illetve hogy a művészek bevételhez jutnának az alkotás díjazásaként. A világ legkülönbözőbb részein élő embereket bevonva, figyelmüket az eseménysorozatra fókuszálva a projekt a pénz értékét, pénz és művészet kapcsolatát vizsgálja, a felhívástól kezdődően tudatosan játékba hozva az intézményesült művészeti élet mechanizmusait és legitimizáló faktorait. Emellett a helyben összegyűlt közönségnek a művészeti "kísérletezés" és spektátulum közvetlen élményével szolgál.

Cesare Pietroiusti (1957, Róma) művészi gondolkodására az amerikai avantgárd és a hatvanas, hetvenes évek konceptuális művészete volt döntő hatással. A pszichiáterként végzett Pietroiustit a jelentéktelennek tűnő, paradox helyzetek vizsgálata, a projektek folyamata - mások bevonása, network építés, kommunikáció, csoportdinamika - izgatja. Gyakran dolgozik tutorként workshopokon; egy ilyen alkalommal találkozott Paul Griffiths-szel, akinek egyik projektterve olyan erős hasonlóságot mutatott Pietroiusti a Trafó Galériának benyújtott ötletével, hogy úgy döntött, együttműködésre kéri fel a fiatal művészt. A projektet Pierluigi Sacco, a velencei Straordinario di Economia dell'arte e dello spettacolo professzora segítségével járjuk körül valószínűleg a velencei egyetemen tartandó beszélgetésen illetve a Rethinking Marxism c. amerikai gazdasági, kulturális és szociológiai magazin hasábjain. 


Nico & the Navigators (D): Eggs on Earth 

A berlini székhelyű Nico and the Navigators társulatot 1998-ban a dessau-i Bauhaus intézetben alapította Nicola Hümpel. Az azóta eltelt években a német színjátszás egyik legfontosabb független társulataként tartják őket számon Németországban és Európában egyaránt. Nicola Hümpel rendező mellett a társulat díszlettervezője is képzőművész, és ez a tény erőteljesen meghatározza előadásaikat, melyeket erős képi világ, kevés szöveg és igen megkapó, játékos, sok humorral teli, abszurd történetmesélés jellemez. Minden darabjuk a karakteres és egyedi színpadi látványon alapszik, hiszen alapképzettségük okán nem a dramaturgia, hanem a képzőművészet, a vizualitás felől közelítenek a színházhoz. Előadásaik mégsem "mozgó installációk" vagy performanszok, hanem egy nagyon invenciózus, friss szellemiségű színház, melyben a szöveg és a forma komplexitása valósul meg. Kevés elemmel rendelkező, lineáris vonalak mentén működő világ ez, amelyben a színészek redukált, de karakteres mozgással, jelzésszerű gesztusokkal tájékoztatnak minket állapotukról. Ha a klasszikus színjátszásban szeretnénk valakihez hasonlítani Nicola Hümpel világát, akkor az abszurd színház - Ionesco, Beckett - juthatna eszünkbe, de a Bauhaus világa is visszaköszön: a minimalista, geometriai díszlet, konstrukció és funkcionalitás, minimalista gesztusok, Oscar Schlemmer gépesített emberei rémlenek.

Az Eggs on Earth, ez az "édes-keserű szimfónia" az ember vizsgálata sok szempontból. Napjainkban az emberek az élet kalandját az élet szervezésével cserélik fel - a Nico and the Navigators ezzel a jelenséggel foglalkozik. Dolgozunk, szervezzük mindennapjainkat, az emberi viselkedés meghatározhatatlan és kiismerhetetlen módján. Hogyan változtatja meg a munka a személyiségünket? A darab - egy office-szituáción keresztül -az emberi magatartás, a humán rituálék különbözőségeit vizsgálja, melyek nagy része racionálisan nem magyarázható. A fekete humor a kötőanyag a jelzésszerű hangulatok, a szövegfragmentumok és a mozgás között. Az előadás nem egy történetet, hanem egy alaphelyzet vissza-visszatérő megközelítése. Az ember hivatalba kerül, eladja lelkét (Janis Joplin), kaffkai elidegenedés uralja életét. Nincsenek valós párbeszédek, csak reménytelen, és magatehetetlen emberek villanásai. A személyiség nem létezik, mindenki kicserélhető és lecserélhető. Csak szolgálunk és már érzelmi viszonyainkat is képtelenek vagyunk érzéki módon, normálisan kifejezni. Értékes vagy? Tiszta vagy? Tudsz ragyogni? - hangzik a visszatérő kérdés, ami vonatkozhat emberre és tárgyra egyaránt.

www.navigators.de
Az előadás német nyelvű, magyar felirattal.
FIGYELEM !!! A pénteki előadás után Imre Zoltán színháztörténész beszélget az előadásról Forgách András író/dramaturggal.


Against Space 

Esztétikai értékelésünk, ízlésünk gyakran kerül összeütközésbe azzal, amit "kollektív érzékelésnek" nevezünk. Ezért az Against Space (A tér ellen) változást igyekszik provokálni érzékelésünkben. A bemutatott intervenciók megpróbálják csökkenteni a különbséget a térélmény és az elvárási horizont között. A tér ellen lenni olyan, mint egy játék, amely ellentmondó nézőpontokkal játszik. A játék, amely a történelem újraírásának ötletén alapul (legyen szó kulturális, személyes történelemről vagy az identitáséról).
Alina Serban

Alina Serban bukaresti műkritikus és kurátor, a bukaresti Architext design review, művészeti és építészeti havilap szerkesztője. Bukaresti, kolozsvári és budapesti kulturális magazinokban publikál. 2002 óta független kurátorként dolgozik. (2004-Draft; 2003-Docu-Fiction; 2003-Egy kurátor/egy művész/egy mű; 2002-The Site of Ewe)


More information about the Artinfo mailing list