[artinfo] Meghivo - kozter es varos - gimme the roots

Bodo Balazs bodo at axelero.hu
Fri Mar 19 15:14:06 CET 2004


"Milyen tér épül itt?" 
A Közterület Társaság beszélgetéssorozata az A38 hajón


március 23. 19.00h:
Köztér: egy fogalom születése a fizikai térben és a virtuális világban

A köztér szimbolikus találkozóhely. Emberek fizikai, a város terében
létező találkozóhelye, és demokratikus, politikai találkozóhely, annak
közügyekkel való foglalkozás értelmében. A köztér tehát a (Kanti
értelemben vett) nyilvános racionális érvelés színtere.

A köztér olyan tér, melyhez mindenki egyenlő hozzáféréssel bír,
függetlenül attól, hogy milyen faj, vallás, vagy társadalmi osztály
tagja. A köztér városi értelme (utcák, parkok, sarkok) és a demokratikus
társadalmi rend is egyaránt erre a megkérdőjelezhetetlen alapra épül.

"A városi tér volt az a hely, amely senkié, ezáltal mindenkié volt." -
Ekler Dezső

Ha a közterek funkcióit tekintjük, akkor azt látjuk, hogy e terekben
kapcsolatok létrejötte, fenntartása zajlik. E helyekben lépünk túl a
privát szféránk határain, s hozunk létre közösségeket. Ha a privát terek
mellől hiányoznak azok a funkciók, melyeket csak a köztér bír betölteni:
egy erkölcsök nélküli társadalomhoz jutunk. Ha a köztér bekebelezi a
privát szférát: a totalitáriánus rezsimekhez érkezünk. A demokratikus
berendezkedés lényege, hogy képes a (szimbolikus) köztérben tartott
értékekre építve fenntartani a társadalmat összetartó felelősségek
rendszerét.
A közterek ugyanolyan sokszínűeknek kell lenniük, mint annak a
társadalomnak, mely befogadja őket. A közterek célja e pluralitás
fenntartása, olyan célok közvetítése, melyek megvalósításába bárki
bekapcsolódhat. 

A privát terek és a közterek mellé manapság felsorakozott egy harmadik
fogalom is, ez a kollektív tér fogalma, mely funkciójában közösségi
célokat szolgál, ám az magántulajdonban van, esetleg a hozzáférés nem
diszkriminációmentes. Ilyen terek tipikusan a bevásárlóközpontok,
stadiumok stb. E három tértípus kombinációja meghatározza és egyben
tükrözi is azt a társadalmat, mely e tereket befogadja és alakítja.

A március 23-i alkalommal a város és a köztér viszonyát járjuk körül. A
posztkommunista átmenet és a globalizáció kihívásait egy időben átélő
Budapest számára kulcskérdés, hogy létrejön-e a városban a köztér
klasszikus fogalma, az államilag ellenőrzött terekből kialakulnak-e a
köz fenti definíciójának megfelelő terei, esetleg e köztereink
kisajátítódnak, rossz esetben privát terekként vagy senkiföldjeként,
jobb esetben kollektív terekként funkcionálnak-e tovább. 

Március 30-án a közterek definícióját megpróbáljuk kiterjeszteni más,
szimbolikus terekre, például a média terére. A mediatizált kommunikáció
ugyanolyan találkozási pont, ugyanolyan közösségi térként képes adott
esetben viselkedni, mint egy fizikai köztér. A televízió és az internet
e szempontból ugyan markánsan másképpen viselkedik, azonban abban
közösek, hogy elmossák, átalakítják a köz- és a privát szférát
elválasztó határokat, s hoznak létre sajátosan viselkedő köztereket.
Ez alkalommal vendégeink médiaelméleti szakemberek, hacktivisták, online
közösségépítő-, fejlesztő szakemberek lesznek, velük igyekszünk majd
bejárni különböző virtuális tereket. 

Vendégeink:
Erő Zoltán - építész, Palatium Kft.
Ongjert Richárd - várostervező, Studio Metropolitana Kht.
Szölőssy Barbara - formatervező, (térkavics)
Pyka Zsolt - formatervező, (térkavics)


Az előadás után pedig kezdődik a Gimme the Roots!

Dwayne Morgan torontói költő/ a kiejtett szó művésze pozitív energiáit
1993 óta a városi ifjúság kreatív hergelésére fordítja. Up from the
Roots elnevezésű szórakoztató csapata a költő/rapperektől a komikusokon
át a karib tánckarig az előadóművészetek széles skáláját öleli fel.

Everything
Zenét és költészetet átfogó több mint 10 éves munkásságát számos -
hazánkban természetesen gyakorlatilag hozzáférhetetlen - kötet és
hangfelvétel rögzíti. Európai költészeti körútja nem hivatalos
állomásaként Budapesten a helyi Gimme Shot hip hop csapat
gyöngyszemeivel, Sena és Mango hang és ritmusszekciójával valamint
Márkos Berci csellóvonásaival kiegészülve lép színre. 

A Gimme the Roots est a Solit csoport újabb multimédiás produkciója,
melyet a Merlin színház után az a38-as hajón, a Kanadai Nagykövetség
támogatásával valósítanak meg. A meghívott performer Dwayne szenvedélyes
verbál-zsonglőr, a slam, az MC-stílusú versek nagymestere, kinek
előadását helyi érdekeltségű zenei és vizuális hatások fogják kísérni, s
utána DJ'k ritmusaira ring majd a hajó a Duna hanghullámain. 

Straight from the Roots
A kanadai szcéna kiemelkedő alakja, aktív előadó és szervező: heti
jam-sorozata a Roots Lounge in Reverb, évente szervezi a When Brothers
Speak és a Talkin' Aloud találkozókat, és ő áll a fiatalok közösségének
prózai hétköznapjainak fűszerezését célzó kanadai performance költészeti
Super Bowl, a Toronto Internaional Poetry Slam mögött is. Ezeknek az
esteknek a jellemzője, hogy a közönség szerves részét képezi a
háttérlüktetésnek: búg és éljenez, tapsol és rázza - ahogy épp jólesik.
És hát valószínűsíthetően a mi agytekervényeinket sem hagyja
érintetlenül egy olyan előadó, aki maga is számtalanszor zsűrizi MC
társai produkcióit előadásmód, tartalom és általános hangulat alapján.
vibrál

The Man Behind the Mic
Hol bukkanhattunk esetleg a 17 éves kora óta MC-ző Dwayne nevére
hazánkban?
A brit Counterpoint kiadó Jazzbizniz3 válogatásán hallhatjuk egzotikus
zenészcsapat közreműködésével, steel drum, hegedű és ütőhangszerek
csilingelő lüktetésével átitatott Everything című versét/számát
A számot első, Evolution című spoken word lemezéről szedték, azóta Soul
Searchin címmel megjelent második lemeze elnyerte a kanadai Urban Music
legjobb spoken word felvétele díjat. Kötetcímei sokat elárulnak
költészetéről: Straight from the Roots, The Revolution Starts Within,
Long Overdue, és The Man Behind the Mic, verseit antológiákban,
folyóiratokban közlik, és a hazánkban 2002-ben bemutatott Short Fuse
költészeti antológiában is feltűnik. 

Dwayne felvezetőként is szokott színpadra lépni, kanadai fellépők (K-OS,
Kardinal Offishal vagy Saukrates), de nemzetközi nagy nevek torontói
fellépése előtt is (Mutabaruka, Ursula Rucker, Saul Williams) ő a
hangulatkeltő produkció. 
Március 23-án a városi és digitális tereket bejáró előadássorozat után
tehát a hajó torontói kapitányt kap. A közönség pedig csak kapkodhatja a
fejét az afro-kanadai kultúrát bemutató Dwayne és a kísérő DJ Mango, MC
Sena, a csellós Márkos Berci szó és hangaerobic-ja, a VJ-k Lee Unflyable
és Iris Lemonade vizuál-fogalmazványa, és a DJ'k Sanyi és Pedro soul,
funk, hip hop setje közepette. Belépő: 1000 Ft.

Mindenkit sok szeretettel várunk!

Bodó Balázs
Martinkó József
Márton Enikő

és a Solit csoport 



More information about the Artinfo mailing list