[artinfo] BBS - Dobos Gábor retrospektív

BBS bbs at chello.hu
Wed Jun 2 10:17:41 CEST 2004


Balázs Béla Stúdió
Budapest, 1137 Újpesti rkp. 5.

Tel.: 340-5551, bbs at chello.hu

Balász Béla Stúdió

 
2004.06.08-10.19h
 

Dobos Gábor operatőr, fényképész, filmkészítő
retrospektív vetítéssorozata
 

Június 8.-a és 10.-e között a Balázs Béla Stúdió három esti programban kívánja bemutatni Dobos Gábor filmalkotói tevékenységét.

Dobos Gábor operatőr, fényképész, filmkészítő nemzedékének egyik legérzékenyebb, leginkább alkotói szemlélettel megáldott operatőre. Tevékenységét, mivel politikai és egyéb kicsinyes okok miatt nem vették fel az akkori Színművészeti Főiskola megfelelő szakára, a BBS-ben fejtette ki. Hosszú ideig dolgozott ugyan a Magyar Televízió alkotói állománya tagjaként, de azok a munkák inkább favágást jelentettek számára mint művészi tevékenységet.

Azok az emberek, akik koruknál fogva azonos időszakokban vettek részt a BBS munkájában és a kedd esti űléseken, mint ő, soha nem fogják elfelejteni Gábor indulatokkal teli hozzászólásait egy-egy készülő munka megvitatása során.

A magyar független filmezésnek alig van olyan jelentős alkotói személyisége, akinek valamelyik művében nem volt társa operatőrként. Háy Ágnes, Najmányi László, Hajas Tibor, Donáth Péter, Ajtony Árpád, Wahorn András, Erdély Miklós, Dobai Péter és a Halász Péter - Koós Anna körül összegyűlt színházi társulat filmjeiben mind élvezhetjük Dobos érzékenységét és operatőri empátiáját. Halászék mellett, azon túlmenően, hogy például a Don Giovanni-t fényképezte, és külföldre történt távozásuk után, az itthon maradt kópiát megvágta, szinte a társulat fényképész archivátora is volt. Ha valaki Erdély Álommásolat-át nézi manapság érzékeny szemmel, lehetetlen, hogy ne bűvölje el Dobos Gábor operatőri teljesítménye. Külön kiemeljük A császár üzenete című Najmányi filmet, amelyet annak idején a "sikertelen főiskolai felvételire" is magával vitt, mert esszenciáját adja annak a képi látásmódnak, ami felejthetetlenné teszi Dobos művészi jelenlétét a Stúdióban.

Az első nap programjában sort kerítünk arra is, hogy a lánya, Dobos Édua által rendszerezett "a családi archívumban" fellelhető, és eddig közönség elött soha nem vetített maradvány anyagokat, befejezetlen "művészi reszliket", és rendezői próbálkozásait is bemutassuk.

A vetítések elött egy-egy olyan előadó bevezetőit is meghalgathatják vendégeink, akik a napi programokban szereplő filmekről, akár azok részvevőiként, akár az ott megjelenő művészi problémák szakértőjeként, többet tudnak, mint a nézők.

Filmművészeti kuriuzumok bemutatásának tekintjük a programot.

 

BBS


More information about the Artinfo mailing list