[artinfo] Haraszty István: lakószobor cimu kiállitása
N&n galéria
galeria at nagybalint.hu
Tue Dec 14 13:03:59 CET 2004
Az N&n galéria (1065 Budapest, Hajós utca 39.) meghívja Önt és barátait
2004. december 15-én, szerdán 18 órára
Haraszti István
lakószobor
címž kiállítására
megnyitja: Rajk László építész
kurátor: Sasvári Edit mžvészettörténész
installáció: Csanádi judit építész, Nagy Bálint építész
fotó: Halas István
a kiállítás megtekinthetõ: 2005. január 10-ig
<http://www.nagybalint.hu>www.nagybalint.hu
Frank János: Az L alakú ház
“Több mint két évtizede járok Harasztyékhoz, már
az els‘ látogatáskor tudtam, hogy ‘t csakis a
lakásával együtt kell bemutatni, ezzel lesz
teljes az imázsa. Úgy esett, hogy földszintes
házának a másik traktusát, jogos tulajdonát
sikerült visszaszereznie. Az új rész egy L
alaprajz szára. Ã hozzáfogott a bels
átépítéséhezŠa húsz négyzetméteres lakásból
hatvan négyzetmétert bžvölt, most lehet, hogy az
alapterületet sikerült kétszázra fokoznia. Neki
ugyan tervez‘mérnökre, kivitelez‘ kft-re,
k‘mžvesre, iparosok hadára, inasra sincs
szüksége: mindent a feleségével épít, kettesbenŠ
Ez a lakás voltaképpen negatív plasztika, negatív
szobor. Tereket választott le a szobrász,
födémmel emeletet, azt sem tudom, hogyan mondjam
el, mi mindent látni ‘náluk. Most már négy
mžhely van, mind a konstruktivista szobrász
precizitásával, valóságos és eszmei tisztaságával
berendezve a gépek és szerszámok elhelyezésére,
s‘t a színeire is gondot fordított a gazdája.
Például speciális csapóajtón hozza be az anyagot
az udvarról, leleménye a pedálos fúró, mellyel
elkerüli idegen kéz segítségétŠ Nagyobb
lakószobák, szalonféle a vendégeknek, három
fürd‘szoba (négy személy és a vendégek számára),
egy stúdió, el lehet sötétíteni, ha videóznak
vagy diát vetítenek, filmet laborálnakŠ
Az emeleti hallban 1993 nyarán kellemes
meglepetés fogadott: egy nyolc méteres - két
méter magas - festett, faillesztéses dombormžvž
falikép. Ennek a tizenhat négyzetméter felületž
munkának többnyire legömbölyített szélž falemezek
az alkotórészei, de a faanyag mellett találunk
rajta vörösrezet, sárgarezet, ólmot, s‘t még
színezüstöt is. Egy hétréteges lemezapplikáció
teszi változatossá a mž tektonikáját, a nyolcadik
negatív, a mélyítés hozzአés ha meg nem mutatta
volna, rá se jövök, hogy a dombormžnek még
funkciója is van: minden függ‘leges képelem
mögött egy-egy ajtó. Gardróbszekrény-ajtók,
raktár bejárata és tisztítószer-tárolóé. Az egyik
ajtó meg a mester pihen‘ kuckójába vezet, míg a
legutolsó szárny a trafikba. Ez egy padlótól a
tet‘ig finomabb, vagy mindennapi cigarettákkal
teli fülkeŠ Sehol zsanért, - egy kivétellel -
kilincset sem látok; zavarta volna a kép
összhatását. Talán a rokokóban, vagy a
szecesszióban készítettek ilyen gyakorlati
hasznot is rejt‘ mžtárgyatŠ
A ház központja a tágas lakókonyha Wohnküche,
mindenféle, Nyugaton vagy itthon összeszedett
hófehér háztartási gépekkel Š s a kertre néz‘
falnyi üvegablak el‘tt a nagy ebédl‘asztal, ki is
lehet nyitni, ha többen jönnek. És kamrák,
kamrácskák soraŠ
Milyen a kinetikus szobrász bels‘építészeti
stílusa? Puritán, tiszta, sachlich, funkcionális,
mégsem a lefutott Bauhaus utánérzése, ennek
ellentmondanak a dongaboltozatos mennyezetek,
vagy hogy ajtók helyett szellemes, íves záródású
nyílások vannak, keskenyek, meg ne egyék a szobák
falfelületét, de azért egy ember kényelmesen
átmehessen rajtuk. A konyha kis el‘terében, a
hosszában rakott parkettába törhetetlen
üvegbetét-intarzia (ráléphetsz), látni lehessen,
mennyi krumpli, vöröshagyma, festék van a
pincébenŠMinden köbcentiméter kihasználva, a
csigalépcs‘ fordulójában télikert, örökzöldekkel,
de úgy van beállítva, hogy senkinek se álljon az
útjába. Az új L-ház udvarából pedig gondosan
tervezett és gondosan megmžvelt parkot épített
szerz‘je. El‘ször azt mondtam rá, hogy a szöuli
olimpia kiállítójának ez a teremtménye japánkert,
de pontosabb számunkra a Land Art megjelölés.
Beszámolóm ugyancsak impresszionista, pedig -
mondtam - ismerem ezt a házat, 1988-ban amat‘r
fényképsorozatot csináltam róla az építkezések
kezdetén. De azért sem tudok mindent, hiszen
nincs is kész az építkezés, és még mit nem fog
kitalálni menet közben a szobrászŠ. Akárhogy is,
ez a ház, mint mondani szokták, külön tanulmányt
érdemel. És külön portréfilmet, hiszen az épület
is lény.
A múltkor, hazamenet, az utcáról visszanéztem a
homlokzatra. Ugyanolyan, mint a szomszédoké, mint
a városnegyed többi földszintes házáé. Hirtelen
felvillant a fejemben egy régi emlék. A harmincas
évek végén, történetesen vendégségben voltam
Kozma Lajos, a magyar mžvészettörténet
modern-klasszikus építészének nyaralójában,
Nógrádver‘cén. Meglepett, hogy a község
f‘utcájának módos parasztház-sorában egy éppen
odaill‘ régi, talán XVIII. századi nyeregtet‘s
ház csúcsos oromfala fogadott, két kis ablakkal,
keskeny egyszárnyú kapuval. Benn viszont nemhogy
budapesti, hanem nyugati világvárosi komforttal
megépített, berendezett modernista lakás; a hallt
a hatalmas teraszra és a Dunára néz‘ kinyitható
üvegajtó világította meg, de a két apró
parasztablak is megmaradt fényderít‘nek. Lám,
amit a sikeres építészmérnök, bels‘építész Kozma
pályafutása zenitjen kitalált magának,
megismételtette a kész helyzet Harasztÿ
Istvánnal. Az adott kisvárosi - Kispest valamikor
önálló volt - frontot is meghagyta, mi mást
tehetett, lakását viszont a küls‘ gyökeres
kontrasztjaként tervezte már meg - jobbat mondani
nem tudok -: Harasztÿ-stílusban. Hogy mi ez?
Netán a még forrásban lev‘ poszt-posztmodern High
Tech architektúrára érzett rá a kinetikus
szobrász - egy negyedszázad óta? A maga módján."
/* Frank János: Harasztÿ István. Új Mvészet könyvek 4., Budapest, 1993/
Harasztÿ István 1934-ben született
Pestszentimrén. Géplakatosnak és díszmžlakatosnak
tanult. Képz‘mžvészeti pályáját a Dési Huber
Képz‘mžvészeti Körben kezdte, Laborcz Ferencnél.
A hatvanas években kovácsoltvas díszít‘elemek
tervezéséb‘l és dekorációs munkából él. 1964-t‘l
szerepel kiállításokon, de 1968-ban felvételi
kérelmét a Mžvészeti Alap elutasítja, 17 évet
kell várnia a profi mžvészeknek kijáró tagságra.
1975-1976 között szcenikusként dolgozik a
kaposvári Csíki Gergely Színházban. 1977-ben
rendezi meg els‘ nagyszabású életmž-kiállítását a
székesfehérvári István Király Múzeum. 1988-ban
felveszik a Magyar Képz‘- és Iparmžvészek
Szövetségébe. 1993-ban tagjává választja a
Széchenyi Irodalmi és Mžvészeti Akadémia. Számos
díj és ösztöndíj mellett 2000-ben Kossuth-díjjal
jutalmazzák munkásságát. Alkotásait jelent‘s
hazai és külföldi közgyžjtemények ‘rzik.
More information about the Artinfo
mailing list