[artinfo] MERZ HÁZ
triceps
triceps at merz.hu
Fri Oct 31 12:24:31 CET 2003
> KÜLDD TOVÁBB > MERZ INFÓ 2003/16. < BBÁVOT DDLÜK <
----------
FELHÕTLEN UNDERGROUND
VAN ÚJ AZ ÉG FÖLÖTT?
ÕSZI ISKOLA
A MERZ HÁZ
ROMKULTÚRA SZENTÉLYÉBEN
BUDAPEST IX., IPAR U. 3.
TEL.: 06-20/486-6038 E-MAIL: <mailto:info at merz.hu>info at merz.hu
GALÉRIA - KÁVÉZÓ
----------
OKTÓBER 31. (PÉNTEK)
20H IRODALOM >
GARACZI LÁSZLÓ:
OVI A PEREMEN
----------
NOVEMBER 1. (SZOMBAT)
20H FILM >
KENNETH ANGER:
ÉLETMÛ SOROZAT 2-3.
SÕRÉS ZSOLT ELÕSZAVÁVAL
> KÖZKÍVÁNATRA MEGISMÉTELJÜK A 2. RÉSZ FILMJEIT! <
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office"
/> A NYÚL HOLDJA / RABBIT'S MOON (1950)
O.: Tourjansky. Fsz.: Andre Soubeyran, Claude Revenant, Nadine Valence. >
Anger húsz évig elveszettnek hitt filmjének eredeti, "hosszú" változata. A
nagy rendezõ szürreális-pantomimimikus álma önmagáról, alteregókkal. Az
asztro-hold alatt táncoló underground Pierrot Lunaire utolsó mozdulatai.
VÍZJÁTÉK / EAUX D'ARTIFICE (1953)
O.: Thad Lovett. Z.: Vivaldi. Fsz.: Marmilla Salvatorelli. > Folyékony és
ritmikus montázsok, fény-árnyjátékok és mágikus vizuális effektek, avagy
hogyan válik a szökõkutak vízsugara kékesfehér lángnyelvvé. A
víziboszorkány és az ellentétes õselemek transzcendens egymásba olvadása. A
nagy avantgárd rendezõ egyik leggyönyörûbb filmje.
A SKORPIÓ FELRAGYOG / SCORPIO RISING (1963)
Z.: Little Peggy March, The Angels, Bobby Vinton, Elvis Presley, Ray
Charles, The Crystals, The Ran-Dells, Kris Jensen, Claudine Clark, Gene
McDaniels, The Surfaris. Fsz.: Bruce Byron, Johnny Sapienza, Frank Carifi,
John Palone, Ernie Allo, Barry Rubin, Steve Crandell, Bill Dorfmann, Johnny
Dodds. > A kultikus film, amely mind az avantgárd, mind pedig a mainstream
rendezõk generációját megtermékenyítette. A Kék bársony elõször és
eredetiben, ahonnan a pokol angyalai, Lynch és Martin Scorsese is indult.
Homoerotikus, motoros, bõrruhás fekete szeánsz, Krisztus az ördög képében,
a horogkereszt mint mágikus szimbólum, a popkultúra szétzúzása gyilkos
iróniával. Az amerikai filmmûvészet egyik legeredetibb alkotása.
KUSTOM KAR KOMMANDOS (1965)
O.: Arnold Bakin. Z.: The Parris Sisters. Fsz.: Sandy Trent. > Egy soha meg
nem valósult hosszabb film fennmaradt töredéke. A Scorpio Risinggal
szemben, ugyanannak a témának a pozitív irányú megvalósítása. A színek
finomabbak, a hangulat felhõtlen, elegáns himnusz egy autóért, mint modern
szexuális fétistárgyért.
DÉMONTESTVÉREM BEMUTATÁSA / INVOCATION OF MY DEMON BROTHER (1969)
Z.: Mick Jagger. Fsz.: Speed Hacker, Lenore Kandel, William Beutel, Kenneth
Anger, Van Leuven, Harvey Bialy, Timotha, Anton Szandor LaVey, Bobby
Beausoleil. > Anger újabb hommage-a Aleister Crowleyért a Lucifer Rising
után. Intellektuális montázsformák a sötét oldalról, Anger a fekete mágus
szerepét játssza, aki elõhívja az okkult erõket, miközben a többrétegû
filmstruktúrával Eisenstein elõtt is tiszteleg. Melankólia, szenzualitás,
humor, transz és a szörnyû boszorkányság eredménye.
LUCIFER FELRAGYOG / LUCIFER RISING (1970-1980)
O.: Michael Cooper. Z.: Bobby Beausoleil és a Freedom Orchestra. Fsz.:
Miriam Gibril, Donald Cammell, Haydn Couts, Kenneth Anger, Sir Francis
Rose, Marianne Faithfull, Leslie Huggins. > Anger utolsó, befejezett,
apokaliptikus hatású fikciós filmje, amelyet Gizehben, Luxorban és
Angliában forgatott Lucifer megtestesülésérõl, vagyis a fényhozó
eljövetelérõl, beszakadásáról a világba. Hihetetlenül szuggesztív,
extatikus, okkult képsorok egyszerre szép és megdöbbentõ végkifejlettel.
----------
A PROGRAMOKRA NAPIJEGY > 500 FT / DIÁKOKNAK > 300 FT
----------
JÖVÕ HÉTTÕL:
JODOROWSKY
ÉLETMÛ SOROZAT!
Alexandro Jodorowsky filmjei atavisztikus és epikus hallucinációk,
legtöbbjük a filmtörténet korszakos mestermûvei közé tartozik. Különlegesen
eredeti, sokkoló látásmódja, az általa kifejlesztett vizionárius filmnyelv
a nézõt kozmikus filmodüsszeáinak részesévé teszi. Filmjei láttán senki sem
maradhat közömbös. A meglehetõsen bizarr Jodorowsky-dramaturgiát a
narráció, a vizualitás, a hatásosan alkalmazott hanghatások és a
spirituális-pszichedelikus zene összetett hálózata hozza létre, amelynek
épp olyan természetes része a keleti karate, a pantomim, az akcionizmus, a
szürrealizmus dekonstrukciója, a különbözõ vallások toposzai és a modern
költészet, mint éppen a pszichoanalízis parabolái vagy a mágia, amely
utóbbi sokélû fegyver, a kelléktár egyik félelmetes eszköze az egyház- és
puritanizmusellenes Jodorowsky kezében. Én azért készítem a filmjeimet,
amiért az Észak-Amerikaiak legtöbbje a pszichedelikus drogokat használja.
[&] A nézõt elõbb szét kell zúzni, hogy a film végére újjászülethessen.
nyiltakozta egy interjúban. Néhány (kissé elfogult) kritikusa szerint
Jodorowsky olyan géniusz, aki Buñuel, Tarkovszkij, Kuroszava, Fellini, Tod
Browning, John Waters, Kenneth Anger, Maya Deren és más nagy filmrendezõk
mûvészeti teljesítményeit képes a saját mûvében homogén egységgé formálni.
Mindenesetre Jodorowsky olyan a pályatárs Fernando Arrabal jellemzését
idézve matematikus õrült , akinek szenvedéstörténeteiben a legváratlanabb
módon és helyzetekben jönnek létre a kapcsolódási pontok, tárulnak fel a
szimbólumok mögötti mélyebb összefüggések és a modern emberi-mûvészi létet
alkotó feloldhatatlan ellentétek. Jodorowsky az univerzalitás filmese,
mûvei archetipikus bibliai-vallásos történeteken alapulnak, amelyekben
minden kulturális utalás, szimbólumdzsungel, véres erõszak, harc és
projekció elõbb-utóbb rendezetté válik, értelmet nyer, megvilágosít, még ha
annak minden rétegét nem is tudjuk mindig szavakba önteni. Filmszörnyeit az
anarchista Jodorowsky sohasem az aktuális megfelelések szintjén teremti meg
(ámbár azok sosem mentesek a legkönyörtelenebb társadalomkritikától, így a
szabadságot is hirdetõ Fando y Lisben felismerhetjük a korabeli, levert
mexikói diáklázadásokat vagy az El Topóban a santiagói tömegmészárlásokat
stb.), célja az, hogy újra és újra megnézzük, vagy ahogy õ mondja megegyük
õket, más és más jelentésszinteket megértve belõlük. Akárcsak
Jodorowskynak, nekünk is folytonosan taoista-szellemi értelemben úton kell
lennünk, hogy e szuggesztív életmû befogadása nyomán, személyiségünkben
erõsödve hassunk mi is a világra. Az apokalipszis most van! Az amerikaiak
tudják ezt, s azt is, hogy az egyetlen reményünk a repülõ csészealjakban
van. Tudod, hogyan látom én a világot? Mint egy halott ember. Egy hernyó,
aki azért halt meg, hogy létrehozzon egy pillangót. Nem megállítanunk kell
a hernyó haldoklását, hanem segítenünk kell meghalnia azért, hogy a
pillangó megszülessen. Nekünk a halállal kell táncolnunk. Ez a világ
halott, és ez nagyon helyes. Nekünk egy nagy, nagy, óriási pillangót kell
teremtenünk. Te és én, akik errõl beszélgetünk, leszünk e pillangó
szárnyainak az elsõ mozdulatai. Sõrés Zsolt
2003. november 8. - 20h
FANDO ÉS LIS / FANDO Y LIS (1967)
2003. november 15. - 20h
A VAKOND / EL TOPO (1970)
2003. november 22. - 20h
A SZENT HEGY / THE HOLY MOUNTAIN (1973)
2003. november 29. - 20h
AGYAR / TUSK (1978)
2003. december 6. - 20h
SZENT VÉR / SANTA SANGRE (1989)
2003. december 13. - 20h
A SZIVÁRVÁNYTOLVAJ / THE RAINBOW THIEF (1990)
2003. december 13. - 22h
A JODOROWSKY EGYÜTTÁLLÁS / LA CONSTELLATION JODOROWSKY (1994)
Rendezte: Louis Mouchet
More information about the Artinfo
mailing list