<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>Horizont Galéria | Barbora Zentková & Julia
GryboĘ:  A haj</title></head><body>
<div>Barbora Zentková & Julia GryboĘ: A hajlott gerinc
diagnózisa | Barbora Zentkova, Julia Grybos | <a
href=
"https://www.ikon.hu/artroll/index?search=e_id&search_string=15411"
>Horizont Galéria</a><br>
</div>
<div>megnyitó | 2019. január 30. 19:00<br>
</div>
<div>https://www.facebook.com/events/2271072003217642/</div>
<div><br></div>
<div>a kiállítás bezárása | 2019. március 6.<br>
</div>
<div>Horizont Galéria</div>
<div><br></div>
<div><x-tab>       
</x-tab><b>Barbora Zentková & Julia GryboĘ:  A hajlott
gerinc diagnózisa</b><br>
<x-tab>   </x-tab>2019. január 30 - március 6.<br>
</div>
<div><x-tab>       
</x-tab>Kurátor:<b> Jan Zále”ák</b><br>
<x-tab>    </x-tab>Megnyitó:<b> 2019. január 30.,
szerda 19:00 óra</b><br>
</div>
<div><x-tab>        </x-tab>A
brnói (CZ) Julia GryboĘ és Barbora Zentková 2010 óta dolgozik
együtt. A nagyközönség els‘sorban a Cseh
Köztársaságban és Szlovákiában ismeri a nevüket, ahol 2016-ban
megkapták a fiatal képz‘mžvészek Oskár âepan díját.
Független galériákban és mžvészek által mžködtetett
projekt-terekben rendezett önálló kiállításaik mellett az
elmúlt néhány év során csoportos tematikus
kiállításokon is bemutatkoztak. Ezek között említhet‘ a Brno
Art Open #6 nemzetközi public art fesztivál (2017), az ostravai
PLATO Galériában rendezett Doăasné struktury 1 (2018), az
Every Other Thing a Krokus Galériában, Pozsonyban (2018), vagy az
Obraz wewn´trzny. Pojawiajŕce si´ / Znikajŕce obrazy a
bialystoki (PL) Arsenal Galériában.<br>
</div>
<div><x-tab>        </x-tab>Els‘
magyarországi önálló kiállításuk kiindulópontja a
mžvészpáros véletlenszerž találkozása a Franz Müller
textilnagykereskedéssel, amelyre 2018 nyarán, egy bécsi
rezidenciaprogram alkalmával került sor. A Müller gyakorlata a
vállalkozás mžködtetésére, hogy kifutó textíliákat
gyžjt be értékesítésre a világ minden tájáról.
Jóllehet, kapitalista gyakorlatról van szó, mégis elkerüli az
automatizált gyártósorokról kiáramló, integrált online
adásvételi rendszereken keresztül értékesül‘, gyorsan
cserél‘d‘ raktárkészletekre épül‘ embertelen
logikát, amelyet transznacionális nagyvállalatok követnek. A
lerakat radikálisan tagadja a dematerializáció tendenciáját,
amelynek következtében a vásárló egészen az átvétel
pillanatáig csak digitális képek formájában találkozik az
árukkal, ahogy azt az Amazon-típusú vállalkozások gyakorlata
mutatja. A Müller-áruház teli van "holmikkal". A raktári
polcok túlcsordulnak a felgöngyölt, halmokba rakott
textiliáktól, olyan intenzív módon ölelik körül az embert,
ha van mersze betérni, hogy szinte valamiféle organikus
min‘ségre tesznek szert - kvázi testi létre, amit‘l az áruk
manapság általában meg vannak fosztva.<br>
</div>
<div><x-tab>        </x-tab>A
textil kezdett‘l fogva er‘teljesen jelen van GryboĘ és
Zentková munkáiban, jóllehet, kezdetben ez keretre feszített
vásznak fest‘i konstellációira korlátozódott.
Együttmžködésük nyolc éve leírható mint fokozatos
átmenet a festészetb‘l a komplex installációk felé, amelyek
gyakran a hangot is magukba építik mint atmoszférikus elemet. A
Horizont Galériabeli kiállításuk ezért egyfajta
visszatérés a munkájuk kiindulási pontjához - olyan
visszatérés azonban, amelyet er‘teljesen újradefiniál a
mžvészetben id‘közben megszerzett tapasztalatuk, illetve kritikai
tudatosságuk. A textil itt valódi központi pozícióba
kerül, ahelyett, hogy mindössze felület volna, amelyre festék
kerül. A néz‘ számára a textília gyakran csak
felületként jelenik meg - színekként és mintákként.
Jóllehet, ennek esetünkben is van némi jelent‘sége, mégis,
inkább a textíliák tiszta anyagisága érdemel itt
különös figyelmet, amelyet a szabás, tépés, rétegzés és
feltekerés egyszerž gesztusai állítanak az el‘térbe.
Mindez arra emlékeztet, ahogyan a textíliákat a raktárakban
kezelik.<br>
<x-tab>      </x-tab>Az árukat a raktárak
sztenderd módon állványos polcokon tárolják. Az áruk ezen
ideiglenes szállásai általában éppen csak annyit mutatnak
bel‘lük, amennyi a beazonosításukhoz szükséges. A Müller
raktáráruház, leszámítva a túláradó jellegét, maga
is a sorok és oszlopok karteziánus logikáján alapul - a
kapitalista absztrakció logikáján, amely lehet‘vé teszi,
hogy az anyag, mind az él‘, mind az élettelen, áruvá
alakuljon át. Hogy a Müllernél vásárolt textíliákat
bemutathassák a galéria közönségének, GryboĘ és
Zentková speciális állványokat tervezett: egyfajta
spanyolfalra, paravánra emlékeztet‘ tárgyakat. Eltér‘en a
hagyományos spanyolfalaktól, amelyek általában egyforma
méretž, egymáshoz kapcsolt panelekb‘l állnak, itt az egyes
panelek maguk is több különböz‘ méretž és formájú
keretb‘l állnak. A nagy panelekb‘l álló spanyolfalak
hagyományosan kifinomult díszítésre adnak lehet‘séget,
esetenként több panelt egységes felületként kezelve. Jelen
esetben minden egyes panel eleve fragmentált, és a végs‘
kompozíciót az absztrakció uralkodó nyelvezete
alakítja.</div>
<div><x-tab>        </x-tab>E
tárgyak spanyolfalakkal való hasonlósága nem csak formai
szempontból érdekes. Népszeržségük csúcsán, amely
egybeesett a gyarmatosító terjeszkedés csúcspontjával, a
spanyolfalakat gyakran kínaizáló (chinoiserie) díszítés
borította, ami igen keresett volt a gazdag arisztokraták és a
felemelked‘ polgárság köreiben. A korszak Arts and Crafts
étoszának persze nem volt szeme a kapitalista terjeszkedés
gyarmatosító aspektusaira, de a kortárs mžvészet már más
történet. Julia GryboĘ és Barbora Zentková reflektál 
a kapitalista absztrakció logikájára: "spanyolfalaik" nem
exkluzív berendezési tárgyak, amelyek igyekeznek eltalálni a
potenciális vásárló ízlését, hanem szándékosan az
exkluzív dekoratív mžtárgyak és az értéküket csak a
percepció és az interpretáció folyamatai révén elnyer‘,
"haszontalan" mžalkotások közötti terhelt zónában
pozícionálják magukat. Minden egyes néz‘nek magának kell
eldöntenie, hogy formai min‘ségük alapján értékeli-e
‘ket, vagy hogy e min‘ségek inkább egyfajta bevezetésként
mžködnek-e számára az absztrakció logikájához.<br>
</div>
<div><x-tab>       
</x-tab>Külön köszönet Erhardt Miklósnak.</div>
<div> </div>
</body>
</html>