<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>Történetek a romagyilkosságokról -
PanoDráma Szóról Szóra</title></head><body>
<div><b>Október 9</b>-én ismét Budapesten látható a
PanoDráma <a href="http://trafo.hu/hu-HU/szorolszora"><i><b>Szórol
Szóra</b></i></a> címž el‘adása, ami a 2008-2009-es<b>
romagyilkosságokat feldolgozó dokumentumszínházi
el‘adás.</b><br>
</div>
<div>Az el‘adás után<b> Vágvölgyi B. András<i> arcvonal
keleten</i></b> címž kötetét is bemutatjuk, ahol az
el‘adás színészei és szakért‘ beszélget‘társak
kivételes sora mutatja be.<br>
</div>
<ul>
<li>A<i> Szóról Szórá</i>ban változtatás nélkül
hangzanak el a<b> témában készült interjúk és talált
szövegek</b>.
<li>Az el‘adás központjában a támadások és az
áldozatok állnak.
<li><b>A könyv</b> az elkövet‘kre és az
igazságszolgáltatásra koncentrál.
<li>Vágvölgyi B. András<b> öt év oknyomozó kutatásának
eredményét foglalja össze</b> a kötetben.
<li>A kerekasztal-beszélgetés résztvev‘i között olyan
vendégekkel is találkozhat a néz‘, akik nyilvánosság
el‘tt a legritkább esetben szólalnak meg</ul>
<div><br>
<b>El‘adásrészlet</b>: <a
href="https://www.youtube.com/watch?v=g11j9EdYP3Q"
>https://www.youtube.com/watch?v=g11j9EdYP3Q</a></div>
<div><b>A munkamódszerr‘l (próbafelvétel)</b>: <a
href="http://www.youtube.com/watch?v=cgb1sok1AXI"
>http://www.youtube.com/watch?v=cgb1sok1AXI</a></div>
<div><br></div>
<div><br></div>
<div align="center"><b>PanoDráma:<i> Szóról szóra</i> /
Vágvölgyi:<i> arcvonal keleten</i></b><br>
</div>
<div align="center"><i>történetek a romagyilkosságokról -
színház és könyvbemutató</i><br>
</div>
<div align="center"><b>2016. október 9. vasárnap 20.00 óra<br>
Trafó Kortárs Mžvészetek Háza</b><br>
</div>
<div align="center">Jegyvásárlás: <a
href="http://trafo.jegy.hu/">http://trafo.jegy.hu/</a><br>
</div>
<div align="center"> <br>
</div>
<div><b>Egyszeri alkalommal újra látható Budapesten a
PanoDráma el‘adása, amelyben a legkisebb változtatás
nélkül hangzanak el interjúk és talált szövegek a 2008-2009-es
romagyilkosságokkal kapcsolatban. Az el‘adás különleges
alkalomból tér vissza a Trafó színpadára: öt év
kutatómunkája után elkészült Vágvölgyi B. András
könyve ugyanebben a témában. A kötet az elkövet‘kre és az
igazságszolgáltatásra koncentrál, az el‘adás
központjában pedig a támadások és az áldozatok állnak. A
könyvet az el‘adás színészei és szakért‘
beszélget‘társak kivételes sora mutatja be az est második
felében.</b><br>
</div>
<div><i>"A színrevitel telibe találja a kétségbeejt‘
jelent, amikor Magyarország nagyságrendben harmadik pártja az
ország 'cigányparazitáinak' kifüstölésére szólít
fel, és zsidókról akar listát készíteni." (Kristina
Lindquist:</i><br>
</div>
<div><i>Dagens Nyheter, 2013.03.18.)</i><br>
</div>
<div><br></div>
<div><b>Színház</b><br>
</div>
<div>A<i><b> Szóról szóra</b></i> alapjául szolgáló
interjúkat az alkotók és a színészek készítették
túlél‘kkel, családtagokkal, ügyészekkel, ügyvédekkel,
rend‘rökkel, polgármesterekkel, kisebbségi képvisel‘kkel,
a gyilkosok munkaadójával és egyikük szerelmével a
támadásokat érint‘ városokban és falvakban. Ezt egészítik
ki az utca emberének, illetve a közszerepl‘k és a média
megnyilvánulásai, melyek tükröt tartanak annak a hazai
közösségnek, amely nagyban hozzájárult a történtekhez.<br>
</div>
<div>Ebb‘l a hatalmas anyagból a legkisebb változtatás vagy
stilizálás nélkül - vagyis a verbatimszínház elvei
szerint - állt össze a PanoDráma el‘adása, melyet itthon
mintegy négy-, külföldön további kétezer ember látott
már.<br>
</div>
<div>Noha a<i> Szóról szóra</i> bemutatója óta több
díjnyertes alkotás is született a témában (<i>Fliegauf Bence:
Csak a szél, Hajdú Eszter: Ítélet Magyarországon</i>),
továbbra is ez az el‘adás az egyetlen, mely a túlél‘k és
hozzátartozóik, másrészt egyes, bizonyos mértékig a
felel‘sök saját szavaival számol be az utóbbi évtizedek
legelvetemültebb rasszista
bžncselekmény-sorozatáról.       </div>
<div><br></div>
<div>A premier óta feln‘tt egy nemzedék, amely akkor még túl
fiatal volt a témához, s amely számára épp oly fontos a
szembenézés. Az alkotók várják ‘ket is, ahogy mindenkit,
aki annak idején lemaradt az el‘adásról, vagy szívesen
megnézné újra.<br>
</div>
<div> <br>
</div>
<div>Színészek:<b> Bánki Gergely, Feuer Yvette, Orsós
Róbert, Ördög Tamás, Schermann Márta, Simkó Katalin, Szamosi
Zsófia,</b> Urbanovits Krisztina<br>
</div>
<div>Dramaturgia:<b> Garai Judit, Hárs Anna, Merényi Anna,</b>
Videó:<b> Bíró Dénes, Korán Gabriella</b>
Fénytervez‘:<b> Vida Zoltán</b> Világosító:<b> Payer
Ferenc</b><br>
</div>
<div>Koncepció és kreatív producer:<b> Lengyel Anna</b><br>
</div>
<div><b> </b><br>
</div>
<div>El‘adásrészlet: <a
href="https://www.youtube.com/watch?v=g11j9EdYP3Q"
>https://www.youtube.com/watch?v=g11j9EdYP3Q</a><br>
</div>
<div>A munkamódszerr‘l (próbafelvétel): <a
href="http://www.youtube.com/watch?v=cgb1sok1AXI"
>http://www.youtube.com/watch?v=cgb1sok1AXI</a></div>
<div><br></div>
<div><br></div>
<div><b>Könyvbemutató</b><br>
</div>
<div><b> </b><br>
</div>
<div>Az<i><b> arcvonal keleten</b></i> szintén dokumentarista
szemszögb‘l vizsgálja a témát, ha nem is szó szerinti
szövegeken keresztül. Vágvölgyi B. András öt év oknyomozó
kutatásának eredményét foglalja össze a kötet, melynek
középpontjában els‘sorban az elkövet‘k állnak. Így a
négy elítélt, a gyanúba került, el nem fogott háttérember,
a titkosszolgálati szál, a tárgyalások és az
igazságszolgáltatás egyaránt boncasztalra kerülnek a kötetben.
Mellettük felmerül még a terrorizmus kérdése, valamint a
nemzetközi, össztársadalmi összefüggések is a Keleti
Arcvonal 1944-es megalakulásától a<i> Lángoló
Missisippin</i> át a Németországban 2011-ben leleplezett,
törökök ellen irányuló rasszista sorozatgyilkosságig.<br>
</div>
<div>A Konkrét Könyvek gondozásában, Szžcs Teri
szerkesztésében megjelen‘ könyv bemutatóján a PanoDráma
színészei olvasnak fel.<br>
</div>
<div>A kerekasztal-beszélgetés résztvev‘i között olyan
vendégekkel is találkozhat a néz‘, akik nyilvánosság
el‘tt a legritkább esetben szólalnak meg, noha a téma egy-egy
aspektusának páratlan tudással bíró szakemberei, illetve
olyanokkal is, akik a támadások hatására életük egyik f‘
céljának tekintik a romák ügyének felkarolását és a
cigányellenesség leküzdését.<br>
</div>
<div> <br>
</div>
<div><u>Résztvev‘k:</u><br>
</div>
<div><b>Baranyi Krisztina,</b> ferencvárosi képvisel‘, aki a
támadások miatt vált politikussá<br>
</div>
<div><b>Gulyás József</b>, nemzetbiztonsági szakért‘<br>
</div>
<div><b>Lengyel Anna</b>, az el‘adás rendez‘je<br>
</div>
<div><b>dr. Miszori László</b>, az els‘ fokú tárgyalás
bírója<br>
</div>
<div><b>Vágvölgyi B. András</b>, író, filmrendez‘<br>
</div>
<div>Moderál:<b> Varró Szilvia,</b> oknyomozó újságíró,
az XKK alapító ügyvezet‘je<br>
</div>
<div> <br>
</div>
<div><b>Részletek a könyvb‘l</b><br>
</div>
<div><i>"Az biztos, hogy három ember bent volt a házban. Én a
mai napig is azt mondom: a rendelkezésemre álló
bizonyítékokból levonható, hogy volt egy negyedik ember, a
gépjármž ugyanis nem a kés‘bbi cselekményeknél használt
Opel Astra volt. A háztól távolabb állt egy kisteherautó,
és - meggy‘z‘désem szerint - volt benne egy negyedik
ember."</i> (Miszori bíró)<br>
</div>
<div><i>“A vád szerint az érintett vezet‘k az ORFK és a
Pest-megyei Ügyészség megkeresésére is letagadták azt,
hogy Csontos a katonai szolgálat besúgója. (Š) Ha Hódos
kapitány jó titkosszolgaként végezte volna a munkáját,
akkor a halálbrigádba 2009 tavaszán beszervezett, oda belép‘
ügynöke révén tudomást szerezhetett volna Kiss Árpádék
intencióiról, így a kislétai Balogh Mária, de akár a
tiszalöki Kóka Jen‘ is még köztünk lehetne."</i>
(Vágvölgyi B. András)<br>
</div>
<div><b>Az interneten jegyet vásárlók a helyszínen 20%
kedvezménnyel vásárolhatják meg a könyvet.</b><br>
</div>
<div> <br>
</div>
<div><b>A<i> Szóról szóra</i> kritikáiból</b><br>
</div>
<div><i>"A Trafóban fontos dolog történt. Valakik beszélni
kezdtek. Olyasmir‘l, amir‘l színházban egyáltalán nem
szokás, és úgy, ahogy nem szokás. Kimentek a valóságba,
fogták és behozták, mert mi, néz‘k, nem megyünk oda".
(Tompa Andrea,</i> <a
href="http://www.szinhaz.net">www.szinhaz.net</a><i>,
2011.03.12)</i><br>
</div>
<div><i>"A Szóról szóra élen jár a dokumentumszínház
magyarországi meggyökereztetésében, szinte példa nélküli
módon vállalja fel egy adott társadalmi, politikai
problémáról való beszédet, ugyanakkor formai, metodológiai
szempontból is újítónak számít." (Nánay Fanni,
Ellenfény, 2011.03.15.)</i><br>
</div>
<div><i>“Színházként, társadalmilag, civil
szerepvállalás tekintetében remek, fontos, jelent‘s és súlyos
munka a PanoDrámáé."  (Kovács Bálint,</i> <a
href="http://www.egyfelvonas.postr.hu">www.egyfelvonas.postr.hu</a><i
>, 2013.01.05)</i><br>
</div>
<div><i> “A</i> Szóról szóra<i> nyers és leleteiben
sokkoló este, melynek során sötét társadalmi panoráma
rajzolódik ki a szöveganyag alapján, melyet számtalan
interjúból és hivatalos nyilatkozatból gyžjtöttek össze."
(Esther Slevogt</i> <a
href="http://www.nachtkritik.de">www.nachtkritik.de</a><i>,
2013.03.21.)</i></div>
<div><br></div>
<div><i>“Miután 2011 márciusában megnéztem a</i> Szóról
szóra<i> címž dokumentumdrámát, fejbe verve jöttem ki a
néz‘térr‘l. Különösen egy szavalókórus által
elskandált mondókától nem tudtam szabadulni többé, ett‘l
a nép ajkán termett rigmustól: 'Egy sor akác,/ egy sor
fžz,/ egy sor cigány,/ egy sortžz'. Annyira nem, hogy végül
kiragadtam a harmadik sorát, és megtettem Korniss Péter
fotográfussal közös portrékönyvünk címévé."</i>
(Závada Pál)</div>
<div> </div>
</body>
</html>