[artinfo] X-Peripheria Fesztivál 003

Seres Szilvia szseres@c3.hu
Mon, 29 Apr 2002 15:37:58 +0200


A ParaRadio és az Ultrahang Alapítvány bemutatja

X-Peripheria Fesztivál 003

2002. május 4.
Almássy Téri Szabadidoközpont
Mouse On Mars, Oval, Microstoria, Fennesz, KK.Null, Lautrec, Xrc

Jegyár:
2500 HUF (elővétel, webes rendelés: http://www.xperipheria.hu/)
3000 HUF (helyszín)

A magyar netrádiózás úttöroje, az idén öt éves ParaRadio idén is
megrendezi kortárs elektronikus zenei fesztiválját, az X-Peripheria
Fesztivált. A rendezvény az Ultrahang Alapítvánnyal közös szervezésben, a
Goethe Intézet hathatós támogatásával valósul meg. Az eseménynek Budapest
egyik legismertebb koncerthelyszíne, az Almássy Téri Szabadidoközpont
(VII. ker. Almássy tér 6.) ad otthont 2002. május 4-én. Jegyeket
elovételben a Wave és a Trance Wave lemezboltokban lehet vásárolni. A
fesztivállal kapcsolatos legfrissebb információk a www.xperipheria.hu
weboldalon olvashatóak.


A harmadik X-Peripheria, mint az elozo ketto, az elektronikus zene
kísérleti ágából ad ízelítot, elsosorban olyan eloadókra fókuszálva,
akiknek élo eloadásai valamilyen módon reprezentálják napjaink nem
tánczenei elektronikájának fobb törekvéseit. A fesztivál vendége két, mára
már meglehetosen nagy nevet szerzett német fellépo, a Mouse On Mars és az
Oval, valamint a kettejük fúziós produkciója, a Microstoria, melynek élo
fellépései igazán ritkaságszámba mennek. Rajtuk kívül vendégünk lesz az
osztrák Christian Fennesz, a japán KK.Null, magyar részrol pedig a Lautrec
és Xrc mutatkozik be a szélesebb közönségnek.
A lassan külföldi fesztiválokkal is vetekedo zenei felhozatalt a már
megszokott intenzív vizuális aláfestés egészíti ki multimédiás,
összmuvészeti élménnyé.


Oval

Oval a modern elektronikus zenei világ egyik legegyénibb, újító
kezdeményezése. Markus Popp, az Oval már 1995 óta ontja az új ötleteket és
olyan zenei formulákat hozott létre, amelyek utat mutathatnak a jövo zenei
irányzatai felé. Pályája során olyan zenészekkel játszott együtt, mint Jim
O'Rourke, Christophe Charles vagy Jan St. Werner, a Mouse On Mars-ból.
Készített zenét Armani reklámhoz, valamint a Prada divatcég bemutatóihoz
és Harmony Kareem új dogma filmjének kíséro zenéje is Oval nevéhez
fuzodik.
Oval zenéje a médiáról, a rendezett hangokról és az esztétikumról szól,
amelyet a zenei hangok maradványaiból kreál. Oval bepillantást akar
nyújtani korunk modern, digitális audió világába, annak rejtelmeibe.
Az eredetileg a zeneteória melléktermékének induló projekt olyan gazdagon
strukturált és melódiákkal átszott zenét hoz létre, amelynek alapjait a
rideg, elektronikus hangok adják. A digitális technológia fejtegetése
közben Oval saját programokat használ a lemezek manipulálására, így
mutatván be az eszköz és a folyamat kapcsolatát. Legjobb példa erre talán
az, amikor egy a CD lemezen hallható ugrást egymás után fuzve új ritmust
hoz létre. Oval eloadásai tulajdonképpen nagy formátumú hangbemutatók,
amelyeket az elmúlt években a világ tucatnyi helyén láthattak az
érdeklodok. Oval, csakúgy, mint a Mouse On Mars, a Goethe Intézet
segítségével szerepel majd Budapesten. Oval az ovalprocess/ovalcommers
elnevezésu munkáiért a nagymúltú linzi Ars Electronica fesztivál zenei
díjazottja volt 2000-ben.
Oval és a Microstoria zenéje a digitális technológiák kommentárjaként is
felfogható és a "tudományos" alapok ismerete nélkül is maradandó élményt
nyújt a hallgatóknak.


Mouse On Mars

A Mouse On Mars 1993-ban alakult, amikor Andi Toma és Jan St. Werner
találkozott egy Stockholmban rendezett death metal fesztiválon és úgy
döntöttek, hogy zenélni kezdenek. 7 nagylemezzel és 9 EP-vel a háta mögött
a Mouse On Mars a modern elektronikus zene egyik legtermékenyebb és
leginnovatívabb zenekarává notte ki magát. "A Mouse On Mars a Kraftwerk
igazi modern örököse"- írta róluk a Muzik magazin. A duó sosem
hasonlítgatta magát senkihez. Sokkal inkább a zenével foglalkozva
próbálnak saját ötleteiket is megreformálva olyan újat és izgalmasat
létrehozni.
Zeneileg a Mouse On Mars olyan zenei hangzást produkál, amely az idotlen
popzenét és radikális, kísérletezo elektronikát ötvözi, mindezt igen
"suru" szerkezetu számokkal éri el. A legapróbb részletekig kidolgozott
dalok szinte egytol-egyig a többszöri hallgatásért, az igazi megismerésért
kiáltanak. Jó példa a számok összetettségére, hogy akad olyan Mouse On
Mars szám, amelyben több, mint húsz különbözo dobhang fedezheto fel. Az
élo dobok, a programozott dobhangzások és ezek tucatnyi digitálisan
átvariált változata és mutációja, valamint a gondosan elhelyezett break-ek
és egyéb hangminták hozzák létre a Mouse On Mars változatos, telített és
igen gazdag zenéjét.
A Mouse On Mars 1997-ben hozta létre saját, Sonig névre hallgató,
kiadóját, amely a multinacionális lemezcégektol függetlenül muködik és így
képes volt saját hangját és eloadóit megtalálni és számukra teret
biztosítani. Az elmúlt években a zenekar beutazta az egész világot, szinte
minden kontinensen koncerteztek. Producerként részt vettek a Stereolab és
az egykori legendás Kraftwerk lemezein, készítettek zenét egy rosszemléku
Tony Danza filmhez, valamint remixeikkel szerepeltek olyan eloadók
korongjain, mint a High Llamas, a Cibo Matto, a Pram, Anne Clark, a
Pastels, Merz, Towa Tei, Oval és mások. Nemrégiben a kettos együtt
dolgozott az angol Matthew Herberttel is és a Mouse On Mars mellett Jan
St. Werner még a Microstoria nevu formációra is talál idot, amelyben
Markus Popp-pal közösen tevékenykedik.
A Mouse On Mars munkája és sikerei elosegítette a német elektronikus zenei
színtéren évrol-évre feltuno fiatal tehetségek megjelenését és
eloretörését. A zenekar 1999-ben a linzi Ars Electronica fesztivál zenei
díjazottja volt.


Microstoria

A Microstoria tulajdonképpen Markus Popp, azaz Oval, és Jan St. Werner, a
Mouse On Mars tagjának, kettose. A duó nagyszeruen kombinálja az Ovalt
jellemzo CD "elferdítést" és a Mouse On Mars sajátságosan furcsa
hangzását, olyan zenei világot hozva létre ezzel, amely csak a
Microstoriára jellemzo. A kettos jónéhány közös lemezen van már túl,
amelyeket a Mille Plateaux, illetve az Egyesült Államokban a Thrilljockey
jelentetett meg. Különösen nagy visszhangot kapott az 1997-ben napvilágot
látott Reprovisers. A Microstoria legutóbbi munkája Model 3 Step 2 címmel
2000-ben jelent meg. Markus Popp és Jan St. Werner csak alkalomszeruen
mutatja be éloben is a Microstoria számait, így a budapesti fellépés igazi
unikumnak számít.


Fennesz

Christian Fennesz a Maische nevu, igen érdekes zenét játszó, bécsi
underground zenekar énekes-gitáros-szerzojeként kezdte zenei pályafutását
a nyolcvanas évek végén. A Maische szívesen építette be dalaiba az
akkoriban nem divatos szabad improvizálásokat és hosszú zenekari
betéteket. Az együttes 1993-ban oszlott fel, amelyet követoen Fennesz
néhány évre pihenore vonult, majd egy teljesen másfajta zenei hangzással
tért vissza 1995-ben, amikor a bécsi Mego kiadónál megjelentette
Instrument címre hallgató EP-jét. A zenekari korlátoktól megszabadulva
szabadon kísérletezhetett a különféle elektronikus hangzásokkal és egy új,
eddig ismeretlen közönséget hódított meg. Elso albuma, Hotel Paral.lel
címmel 1997-ben látott napvilágot. Fennesz tucatnyi fesztiválon lépett fel
az elmúlt években, így játszott a Phonotaktik, a Hyperstrings, a Sonar, az
ARS Electronica, a Konfrontation, az LMC és a Musikprotokoll keretében is.
Közös lemezt jelentetett meg Peter Rehberggel és Jim O'Rourke-val,
Fennoberg néven, amelyet éloben is bemutatott a trió nagy sikert elérve a
világ több pontján.
Fennesz 1999-ben a Mego kiadóval közösen elnyerte a nagymúltú linzi Ars
Electronica fesztivál zenei fodíját, amely a modern elektronikai zenei
élet egyik legnagyobb elismerésének számít. Legfrissebb nagylemeze, az
Endless Summer, 2001 júniusában jelent meg és eloször a tavalyi
X-Peripheria fesztiválon lehetett megvásárolni.


KK.NULL

Kazuyuki K. NULL tokiói születésu zeneszerzo, gitáros, énekes, és dobos.
Zenei karrierje elott japán Butoh táncot tanult, majd mint
gitárimprovizator lett ismert az 1980-as évek elején. KK.NULL azóta nem
csupán projektjével keltett világszerte érdeklodést, hanem progresszív
hardcore triójával a Zeni Geva-val is - mely dolgozott Steve Albinivel;
megjelentetett több, mint 10 lemezt, kétszer készített felvételeket a BBC
számára a John Peel Session keretében, négyszer turnézott Európában,
ötször az USA-ban, kétszer Ausztráliában, valamint Új Zélandon. A
zenekarnak eddig 300 élo fellépése volt.  Mindez ido alatt KK.NULL
természetesen szóló projektjét sem hanyagolta el és olyan zenei újítókkal
dolgozott együtt, mint Merzbow, John Zorn, Fred Frith, James Plotkin, Jim
O'Rourke, Keiji Haino, Seiichi Yamamoto (Boredoms), Otomo Yoshihide, Jon
Rose, Atau Tanaka, Zbigniew Karkowski, Philip Samartzis, David Brown és
mások. KK.NULL olyan híres zenekarokkal turnézott, mint a Sonic Youth, a
Neurosis és Mike Patton (ex-Faith No More) új együttese. Tucatnyi
nemzetközi zenei fesztiválra kapott meghívást, többek között szerepelt a
bécsi "Hyperstrings", a melbourne-i "What is music?", a Los
Angeles-i"Beyond Barouque", a kobei "Beyond Innocence", a berlini
"Exiles", a barcelonai "Sonar 2001" és a mexikói "International Sound Art
Festival" rendezvényein is. Az elmúlt évben új projektjével, a Monster
DVD-vel bemutatkozott a Párizsban a "Batofar Cherche... Tokyo" címu
rendezvényen. 2002 áprilisában a Zeni Geva-val meghívást kapott az angliai
"All Tomorrow's Parties" fesztiválra. KK.NULL 19 éves zenei pályafutása
alatt több, mint 60 lemezt készített.


Lautrec

A dark gothic, new wave és industrial zenei elemek örökségét tovább
kamatoztató, ezen mufajokban klasszikusnak mondható szintetizátort,
gitárt, dobokat, éneket stúdiótechnikával kevero Lautrec története a
kilencvenes évek elején kezdodött. A számos vendégzenésszel készült,
hidegrázós vonósokkat, bravúros dobokat és melankólikus énekket vegyíto
Lux Umbrarum kazettát 1993-ban jelentette meg a két törzstag Virág Zoltán
és Tölgyes László. Többéves hallgatás után - és az 1995-ben elkészült, de
kiadatlan Furor Seductionis után - a zenekar elso, már több elktronikát
felvonultató lemeze a Metemsomathosis az Ultrahang gondozásában jelent meg
2001-ben. Mivel a Lautrec nem kifejezetten egy koncertzenekar, fellépésük
pótolhatatlannak tunik. Ráadásul, a fesztiválon, minden valószínuség
szerint eddig még nem hallott Lautrec zenék lesznek hallhatók.


Xrc

Kovács Balázs a pécsi GFM Rádió a Török Bazárjának műsorvezetője,
muvészeti szervezo és aktivista a Közelítés Művészeti Egyesületben,
valamint a székesfehérvári MéhKASaula csoportban. Barátnőjével, 'Do it
Yourself' alapon, nemrégiben hozta létre saját zenekiadóját, a Diaspórát.
Xrc zenei kiindulópontja a ritmuselmélet, valamint a sztereo-fónia
alkalmazása.


*****************************************************
Seres Szilvia, Tel.: 06309-894-917
Cł Kulturális és Kommunikációs Központ
1014 Budapest, Országház utca 9.
H-1537 Budapest, Pf. 419
Tel: 4887070, Fax: 214-6872
*****************************************************